• Zana1

Hur plattar du håret?

Hej
    Tänkte höra med er som plattar håret,här är en nybörjare som beställde en plattång från Ga.Ma CP1 Ceramic och ska börja platta för första gång. Ska man platta håret torrt? Vad är bra värmeskyd? Hur gör man egentligen? Vilka produkter använder ni för att skydda håret?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-18 00:17
    Tänkte höra med er som plattar håret,här är en nybörjare som beställde en plattång från Ga Ma CP1 Ceramic och ska börja platta för första gång. Ska man platta håret torrt? Vad är bra värmeskyd? Hur gör man egentligen? Vilka produkter använder ni för att skydda håret?
  • Svar på tråden Hur plattar du håret?
  • Joico

Ska man platta håret torrt? Ja absolut
    Vad är bra värmeskydd? Jag använder Loréal från vanliga mataffären, en rosa flaska
    Hur gör man egentligen? Tar upp en hårslinga, sätter dit plattången och drar Cool Håll inte kvar utan dra sakta neråt mot topparna. Om det inte blev så platt som du önskar så ta samma slinga och upprepa. Jag har tjockt hår så jag tar håret "bit för bit". Sätter upp överhåret och plattar underhåret, sen sätter jag en toffs över underhåret och släpper ner lite mer av överhåret, plattar det och sen sätter jag det tillsammans med det andra plattade. Släpper ner mer hår, plattar osv osv. Jag använder ingen kam/borste, en del gör det.
    Vilka produkter använder ni för att skydda håret? Ja... värmeskyddande spray...

Det finns mååånga mååånga instruktionsvideos på Youtube, här har du en

">

• Missimo84

Plattar när håret är torrt. Använder Tigi s factor, moisterising lusteriser eller nåt heter den. Brukar mest iofs locka håret.
    Men ta en liten hårslinga och dra med tången. Stanna inte till, för då bränner du håret.

• Lovisa09

sätt upp håret och arbeta dig igenom "lager " för lager.. Jag sätter upp håret i en tofs och plattar underhåret och släpper sen ner lite hår i taget.
    Jag har plattat håret i säkert 5-6 hår och aldrig använt något skyddande och mitt hår är inte mer slitet för det, brukar kolla av hos frisören.

Dra plattången utmed håret ner mot topparna tills du tycker att det är platt nog, tjockare och lockigare hår tar ju såklart längre tid att platta, jag har tunt hår och det tar ingen tid att platta igenom det.

• MiIou

Jag har en likadan plattång och vill bara säga att den är tok-bra! (den jag har nu är min andra av samma märke, när den förra åkte i golvet efter 5 års användning så beställde jag en ny likadan).

Du plattar alltid i torrt hår om du inte har en speciellt tång som är anpassad för fuktigt hår.

Jag använder ett värmeskydd från Tigi, "small talk". Den ger skydd mot värme från fön, plattång, ger volym och stadga. Sen är det sjukt dryg också! Ett bra värmeskydd skyddar inte bara håret från slitage utan ger även stadga. Dvs, frisyren håller sig bättre. Jag som har rakt hår och använder plattång för att skapa volym och lite form kan inte platta utan produkter, om jag får det att locka sig lite så faller det platt och är spikrakt igen efter 30 min om jag inte använt någon produkt för plattång.

Jag som inte har jättetjockt hår har, när det var längre, tagit en stor hårklämma eller en snodd för att dela upp håret lite. något som kan vara viktigt när man plattar är att håret ska vara väl kammat innan man plattar, jag drar med kammen framför plattången (som frisörerna gör). Försök inte platta ett småtrassligt hår för resultatet kan bli frissigt och du sliter på håret.

Tja, sen är det väl bara att öva som gäller. Jag lockar ofta mit hår med tången och tycker om hur lätt det är att variera frisyren med hjälp av en plattång (lockigt, inåtböjda toppar, utåtböjda toppar, rakt, osv).

Ett bra tips är att du ber frisören visa dig hur du ska platta håret nästa gång du är dit. Min frisör avslutar alltid klippningen med en instruktion för hur jag tex på bästa sätt skapar en snygg och enkel vardagsfrisyr av klippningen jag fått.

• Migrän

Faktum är att håret inte bara ska vara torrrt, det ska helst vara snustorrt. Vatten leder värme och risken är annars att det blir alldeles för varmt och då slits håret jättemycket. Tro mig, jag fick klippa 40cm efter ett frisörbesök där frissan inte hade koll.

Annars är det väl bara att köra. 

Svar på tråden Hur plattar du håret?