Jag har en likadan plattång och vill bara säga att den är tok-bra! (den jag har nu är min andra av samma märke, när den förra åkte i golvet efter 5 års användning så beställde jag en ny likadan).
Du plattar alltid i torrt hår om du inte har en speciellt tång som är anpassad för fuktigt hår.
Jag använder ett värmeskydd från Tigi, "small talk". Den ger skydd mot värme från fön, plattång, ger volym och stadga. Sen är det sjukt dryg också! Ett bra värmeskydd skyddar inte bara håret från slitage utan ger även stadga. Dvs, frisyren håller sig bättre. Jag som har rakt hår och använder plattång för att skapa volym och lite form kan inte platta utan produkter, om jag får det att locka sig lite så faller det platt och är spikrakt igen efter 30 min om jag inte använt någon produkt för plattång.
Jag som inte har jättetjockt hår har, när det var längre, tagit en stor hårklämma eller en snodd för att dela upp håret lite. något som kan vara viktigt när man plattar är att håret ska vara väl kammat innan man plattar, jag drar med kammen framför plattången (som frisörerna gör). Försök inte platta ett småtrassligt hår för resultatet kan bli frissigt och du sliter på håret.
Tja, sen är det väl bara att öva som gäller. Jag lockar ofta mit hår med tången och tycker om hur lätt det är att variera frisyren med hjälp av en plattång (lockigt, inåtböjda toppar, utåtböjda toppar, rakt, osv).
Ett bra tips är att du ber frisören visa dig hur du ska platta håret nästa gång du är dit. Min frisör avslutar alltid klippningen med en instruktion för hur jag tex på bästa sätt skapar en snygg och enkel vardagsfrisyr av klippningen jag fått.