Det är inte alls konstigt att man får diarré av stress, då hjärnan skickar signaler till tarmarnas nervsystem. Men jag vill inte skrämma dig nu, utan jag vill dig väl. Stress var min störta bov till att jag utvecklade ibs. Ibs står för irretable bowl syndrome alltså irriterat tarm syndrom och det är bara ett samlingsnamn. Ibs är när man har fått en infektion på tarmensnervsystem och det är idag obotligt.
Så ta reda på vad som orsakar stressen, så att du inte blir sämre som mig. Jag har varit sjuk i snart 6 år nu och jag vill bara hjälpa till. Observera att det är inte bevisat att stress ger ibs men den förvärrar situationen.
För och minska risken för diarré
* Ät snäll och lättsmällt mat, ex ljust bröd, potmos, ris, kokta grönsaker, undvik stekt, friterat, alltför fet mat och starka kryddor.
* Meditation eller avslappningsband kan hjälpa mot stressen
* Köp loperamd/dimor eller immodium på apoteket (samma saker olika namn) hjälper till och normalisera tarmensrörelser. Tips att du tar en eller två antingen innan du går och lägger dig eller på morgon. Man kan använda den i förebyggande syffte.
* Om diarrérna inte ger med sig och du har haft det så här över 2 veckor, ska man alltid söka för oklara diarréer.
* Tänk efter exakt vad du gjorde när du fick diarré, vad kan du förändra?
* Ta inte på dig onödigt mycket och göra, det finns inga måste det heter jag vill. (Alltså tänk så här ex åh nej jag måste hinna tvätta idag och sen måste jag till posten. Så byter du ut alla måsten till jag vill. "jag vill hinna tvätta och jag vill hinna till posten") Alltså är det egentligen ett måste eller kan det vänta tills nästa dag.
* Berätta för din man, dina vänner och bekanta hur din mage reagerar på stress, då skapar man en inre trygghet i deras närhet med. Istället för att du får diarré av att tänka "vad pinsamt, jag måste gå på toa" och så blir du ännu mer stressad av tanken.
* Planera din dag, vad du "måste" göra, vad som behövs och vad du vill.
* Gör vad du tycker om ex simma, prommenera, kramas osv allt sådan utsänder bra hormoner som minskar stressen.
Lycka till