• Notariatet

Släkt på besök månadsvis

Vi tänker ev. flytta ut igen och jag har svärföräldrar utomlands som nu besöker oss månadsvis för dom har så långt att åka. Dom bor smått och varmt, vår villa är stor och det är bättre livsmedel mm här. Dessutom gillar han att surfa mkt på internet som kostar per Mb hemma.
    Dom kommer en i taget någon månad var på sommaren och ev. lite på vintern. Bra med lite hjälp men det stör familjelivet en hel del när dom tar över. Tycker ni det är ok att närmast anhörig kanske kommer 2 veckor på vintern och månadsvis på sommaren?

• Svar på tråden Släkt på besök månadsvis
  • jessamy

Så klart. Vi bori  Sverige och sambons familj i Belgein. Åker vi dit på semestern är vi oftast där 1 månad. Hans mamma kommer flera ggr per år och ofta 1 - 2 veckor per gång.

• Pia och Elna

Jag skulle bli överlycklig om mina föräldrar kunde komma och hälsa på så mycket. Det räcker deras semester inte till och de är inte pensionärer på några år men de kommer så ofta de kan.

• garib

Ja ,jag är jätteglad när dotter med familj kommer och stannar hela sommaren.Visst är det jobbigt att trängas men finns det hjärterum,så finns det stjärterum.

• Lumo

Jag skulle nog få fnatt. 1-2 veckor åt gången räcker, annars skulle jag be dem hyra en närbelägen sommarstuga tex.

• Notariatet
    Gwempa skrev 2011-06-18 08:11:01 följande:
    Jag skulle nog få fnatt. 1-2 veckor åt gången räcker, annars skulle jag be dem hyra en närbelägen sommarstuga tex.
    Frun ville att vi alla skulle trängas ihop i en stuga i Spanien, när svärfar plötsligt skulle ha semester nu och åka med, jag kom på som tur var att personalen inte skulle tillåta det och ville hyra något intill också. Det fick jag inte och fick leta efter något större i sista minuten, som inte blev nöjaktigt för henne att bo i på annat ställe, så vi fick stanna hemma.

Här tar dom liksom över och skiter i mig för det mesta så jag får mera fritid, de med diverse små lögner så de slipper översätta och diskutera. Några planer för idag sa jag för en timma sedan, nej sa hon och nyss satte dom sig i bilen utan att säga något. Då gick jag ner och frågad, jag ska på träning och dom ska till parken fick jag veta, inget oplanerat. Dom lever sit liv och sedan får jag ta över när dom kommer hem. Jätteskönt om dom frågar mig först.

Mindre jobb för mig men dom stressar henne märker jag med allt babblande. Och det är som barn som ska läras om våra rutiner varje gång. Skönast att svärfar går med ett barn till fritids så får jag sova. Annars har vi det ganska bra själva när barnen är mätta och nöjda.
  • asta66
    Gwempa skrev 2011-06-18 08:11:01 följande:
    Jag med!
  • Notariatet
    asta66 skrev 2011-06-18 09:56:21 följande:
    Jag med!
    Det olustiga är att min mamma som bor 15 minuter härifrån, får komma mer sällan för "det ska städas" först och det är för jobbigt just då. Och frun är rädd för skitprat annars om det inte är nystädat. När dom andra är här är det allt annat än städat. Sist när mamma inte fick komma blev hon sjuk och höll på att dö.

Mitt förslag är en stuga åt oss och en lgh till dem på samma område, men det passar inte deras tider och då får vi knappt plats i en bil. Nu är det redan fullt med gubben här.

Förut åkte alla till en ärvd större lgh i hemlandet, utan mig, vår dotter blev språkstörd av 100% främmande språk så det får inte upprepas. Själv vill jag flytta söderut till varmare vintrar och har hittat en del som har separat gästrum utanför, det kan vara bra om dom inte har nyckel till oss:)
    Det var så illa att frun inte ville ha intimt umgänge med dom här, fast dom verkar ha det, frun har ändrat sig tack och lov ;)
  • Lumo

Varför ber du inte din man sätta ner foten lite o sätta upp lite regler för gästerna. Han borde kunna ta den fajten då han ser att du mår dåligt av det. Prata med honom o tala allvar med honom så han fattar att det inte är ok med hans invaderande släkt.

• asta66
    Notariatet skrev 2011-06-18 10:20:38 följande:
    Det olustiga är att min mamma som bor 15 minuter härifrån, får komma mer sällan för "det ska städas" först och det är för jobbigt just då. Och frun är rädd för skitprat annars om det inte är nystädat. När dom andra är här är det allt annat än städat. Sist när mamma inte fick komma blev hon sjuk och höll på att dö.

Mitt förslag är en stuga åt oss och en lgh till dem på samma område, men det passar inte deras tider och då får vi knappt plats i en bil. Nu är det redan fullt med gubben här.

Förut åkte alla till en ärvd större lgh i hemlandet, utan mig, vår dotter blev språkstörd av 100% främmande språk så det får inte upprepas. Själv vill jag flytta söderut till varmare vintrar och har hittat en del som har separat gästrum utanför, det kan vara bra om dom inte har nyckel till oss:)
    Det var så illa att frun inte ville ha intimt umgänge med dom här, fast dom verkar ha det, frun har ändrat sig tack och lov ;)
    Jo, att det måste städas innan svärmor har jag full förståelse för. för många svärmödrar kommer med kritik som sönerna inte verkar höra eller förstå. Att din mamma blev sjuk och höll på och dö för hon inte fick komma visar bara vilken martyr din mamma är. Eller manipulerande kärring. Är ledsen men ser det så. Att inte få som man vill i andras hem är självklart och nåt som gäller alla. Kan man inte hantera det är det nåt som är fel.

Varför måste ni ha gästrum om ni flyttar? Det är bara onödigt dyrt i mitt tycke.
  • evaoregon

Det är inte utan anledning som man här i USA säger "Guests, like fish, begin to smell after three days."  Jag klarar av att ha svärmor på besök så länge eller att besöka henne i tre dagar.  Månadsvis skulle jag inte klara av.  Vilket land kommer din fru ifrån?

Svar på tråden Släkt på besök månadsvis