Gwempa skrev 2011-06-18 14:04:34 följande:
Hmm, det är ju tydligen så att stenarna inte alltid syns. Men man kan ju tycka att de borde sett dem då. Tyckte läkarna att symptom passade på gallan?
Jag har just opererat bort min galla. Intressant nig har jag även vad jag tror är tietzes, gått under utredning många år. Just nu är det dock bra. För mig är det som dn konstant retning/inflammation under brösten mittemellan dem. Precis där bhn sitter (hata tunga bröst i komb med bhar). Testa skippa byglar o köp någea bra tantbhar på tantbhaffär (utprovad). Köp inte för hårt runt om bara.
Mitt onda startar i stressiga perioder av att jag omedvetet toppandas (man gör det vid stress). Efter för mycket toppandning kommer inflammationen, sen blir den "kronisk" (månader till år för mig). Även toppandningen blir normalläget, dvs jag glömmer bort att andas med magen. Så ett tips (för er båda med problemen) är att dagligen tänka på andningen. Andas djupa andetag med magen.
Magen ska vidgas, inte bröstkorgen!!!!!
Ligg på golvet med handen på magen o träna! Gå på yoga/pilates, de tränar liknande. Andning. Lär dig vara medveten om andning o stress. Steessa ner!
För mig tog det 2 år första gången jag fick det att bli av med smärtan, varav ett halvårs sjukskrivning pga stress jag innan inte visste om att jag hade. Bröstsmärtan var min kropps sätt att säga det till mig. Det krävde mycket träning bara att andas rätt o att upptäcka stressreaktionerna innan de satt klorna i en. Numer får jag några veckors ont ibland, men kan vända det rätt lätt med min nya kunskap o självinsikt.
Låter något bekant? Kan ju vara något helt annat men ville bara ge er min historia o tips! :)
Tack för din story! =)
Mitt började i Okt 08, fick superont i höger sida, in mot magen i navelhöjd samt bak i ryggen. Dessa symtom är ju typiska för gallan men nu på den senaste tiden så sitter det onda kvar,eller onda är fel ord. Det är mer som en molande känsla, som om något sitter där i magen. Sedan har jag även molande känsla över höger revben. Får även som klåda över detta område...Jag sökte läkare då när det uppkom och gjorde då ett Ul på buken samt en röntgen över torax/lunga som inte visade något. Lite fett i levern såg han men det var ingen fara =) Jag var då gravid ovetandes men när grav upptäcktes så gick jag aldrig vidare med det. Jag fick voltare som skulle ta bort det inflammerade, läkaren trodde det berodde på det.
Sedan när jag hade fått mitt barn (andra) så gick jag i väg igen o fick göra ett nytt ul samt en Koloskopi. Den läkaren tryckte över mina revben o jag var öm på vissa punkter och emellan revbenen. Även han trodde på något inflammatoriskt. Fick då rådet om sjukgympa men att komma i väg när man har en litet bebis är svårt..
Gjorde även där en röntgen på ryggen och då såg dom att jag hade en liten form av skolios, så jag vet inte om den kan påverka så att inflammationer uppstår. Jag har ju aldrig jätteont osv utan jag känner av det hela tiden som om något bara är där, lite molande och störande....haha, svårt att förklara =)
Jag har oxå hört att gallstenar inte alltid syns men jag fick vända runt mig och han knackade på gallan och hade sig....men enl honom så såg gallan normal ut.