• Anonym

Ska jag uppsöka vård, eller vad tycker ni?

Ja, jag är medveten om att ni inte kan sätta en diagnos på mig, men lite hjälp på traven brukar ni vara bra på.

Har sedan två dagar haft ont i vänster sida av nacke, rygg, bröst och arm. Det liksom från nacken, ner över ryggen ( precis innanför/nedanför skuldran ) och ut i armen. Andas jag drar det i hela bröstet ( inuti ).

Vad tror ni, muskelansträngning bara eller kollas upp? Värktabletter hjälper lite, men inte mycket.

• Svar på tråden Ska jag uppsöka vård, eller vad tycker ni?
  • Anonym

Låter som något inflammatoriskt. Köp Voltaren på apoteket. Ta 3 om dagen i ca 4-5 dagar så ska du se att det försvinner.

Jag har återkommande inflammationer i höger sida.

• Anonym

Ja det är inte hjärtat iaf. Låter som inflammation i musklerna/muskelfästen. Nej jg tycker inte du behöver åka in akut, boka tid på en vårdcentral.

Man o andra sidna ska du ju inte gå efter vad ågon anonym på ett forum säger. ring sjukvårdupplysningen.

• Lumo

Eller boka tid hos naprapat. Kan vara nerv i kläm i nacken som gör att även armen domnar. En naprapat löser detta på 1-3 besök, de är gudar!

• Anonym

Vad bra. Tänkte att jag kanske var korkad som inte gjorde nåt åt det ( fast det känns ju inte akut ). Tror nog också att det är en inflammation.
    Tack söta

• Anonym

Låter som en muskelinflammation och nerv som kommit i kläm. Du kan ju pröva voltaren salvan som någon skrev i ett par dagar och se om det blir bättre. Om det inte blir bättre eller det förvärras ska du söka för det. Men det med bröstet låter lite oroväckande, dels för att hjärtat sitter på vänster sida. Men det kanske inte strålar ut i armen? Som sagt blir det för obehagligt, smärtsamt eller skrämmande så ring sjukhuset. Hoppas du blir bättre snart

• Anonym
    Anonym skrev 2011-06-18 09:31:21 följande:
    Låter som en muskelinflammation och nerv som kommit i kläm. Du kan ju pröva voltaren salvan som någon skrev i ett par dagar och se om det blir bättre. Om det inte blir bättre eller det förvärras ska du söka för det. Men det med bröstet låter lite oroväckande, dels för att hjärtat sitter på vänster sida. Men det kanske inte strålar ut i armen? Som sagt blir det för obehagligt, smärtsamt eller skrämmande så ring sjukhuset. Hoppas du blir bättre snart
    Jag har domningar och strålningar ut i vänster arm till o från, har haft i ca ½ år. Har inte sökt för det. Men för mig så är det nog spänningar och muskelaturen som gör det så. OM det hade varit något farligt så borde ju något mer ha hänt....
  • finskaflikkan
    Anonym skrev 2011-06-18 09:31:21 följande:
    Man har faktiskt en hel del muskler i/vid bröstkorgen oxå. Som kan stråla ut överallt. 
    Och de kan göra helvetiskt ont.

TS: läs om tietzes syndrom. Jag har den och de finns inte så mkt man kan göra än att hoppas de går över.
    Kanske man kan få antiinflammatoriska tabl utskrivet att doktorn men jag ville inte ha pga biverkningarna. Drömmer 
    Och innan jag fick veta att de va tietzes syndrom åkte jag in med ambulans 2ggr för man trödde de va hjärtat.  
  • Anonym
    finskaflikkan skrev 2011-06-18 09:40:03 följande:
    Man har faktiskt en hel del muskler i/vid bröstkorgen oxå. Som kan stråla ut överallt. 
    Och de kan göra helvetiskt ont.

TS: läs om tietzes syndrom. Jag har den och de finns inte så mkt man kan göra än att hoppas de går över.
    Kanske man kan få antiinflammatoriska tabl utskrivet att doktorn men jag ville inte ha pga biverkningarna. Drömmer 
    Och innan jag fick veta att de va tietzes syndrom åkte jag in med ambulans 2ggr för man trödde de va hjärtat.  
    En fråga =)

Har du ont enbart på en sida, vänster? Har läst en del om Tietzes. Men mitt sitter mest på höger. Kan känna ömhet bakom vänster bröst, vid benet/revbenen liksom. Men annars bara på höger sida. Jag har mest ömhet och inga hugg osv. Svårt att förklara.

Du äter ingen medicin osv`?
  • finskaflikkan
    Anonym skrev 2011-06-18 09:45:22 följande:
    En fråga =)

Har du ont enbart på en sida, vänster? Har läst en del om Tietzes. Men mitt sitter mest på höger. Kan känna ömhet bakom vänster bröst, vid benet/revbenen liksom. Men annars bara på höger sida. Jag har mest ömhet och inga hugg osv. Svårt att förklara.

Du äter ingen medicin osv`?
    Nej jag har ont i ligamenten runt bröstbenet, i dom sitter revbenen fast i... svårt att förklara... 
    Sen kan den stråla ut i vänster revben längst ner som man säger.

Jag äter ingen medicin mot de om de va de undrade? 
  • Anonym
    finskaflikkan skrev 2011-06-18 09:48:55 följande:
    Nej jag har ont i ligamenten runt bröstbenet, i dom sitter revbenen fast i... svårt att förklara... 
    Sen kan den stråla ut i vänster revben längst ner som man säger.

Jag äter ingen medicin mot de om de va de undrade? 
    Ok, Som en molande värk eller mer som hugg? Jag kan tycka att mina revben på höger sida känns som inflammerade. Svårt att förklara hur man känner! Mitt verkar gå i skov, kommer och går.
    Har även väldigt ont i höger axel, nyckelben till också från, tror att inflammtionen även sätter sig där.
  • Lumo

Anonym - har du kollat symptomen för gallsten. Gör det! Det kan ge just de symptomen. Åk in akut vid nästa anfall isf!

• Anonym
    Gwempa skrev 2011-06-18 13:01:18 följande:
    Anonym - har du kollat symptomen för gallsten. Gör det! Det kan ge just de symptomen. Åk in akut vid nästa anfall isf!
    Har gjort två ultraljud på bukorgan därav gallan och den såg normalt ut.
  • Lumo

Hmm, det är ju tydligen så att stenarna inte alltid syns. Men man kan ju tycka att de borde sett dem då. Tyckte läkarna att symptom passade på gallan?

Jag har just opererat bort min galla. Intressant nig har jag även vad jag tror är tietzes, gått under utredning många år. Just nu är det dock bra. För mig är det som dn konstant retning/inflammation under brösten mittemellan dem. Precis där bhn sitter (hata tunga bröst i komb med bhar). Testa skippa byglar o köp någea bra tantbhar på tantbhaffär (utprovad). Köp inte för hårt runt om bara.

Mitt onda startar i stressiga perioder av att jag omedvetet toppandas (man gör det vid stress). Efter för mycket toppandning kommer inflammationen, sen blir den "kronisk" (månader till år för mig). Även toppandningen blir normalläget, dvs jag glömmer bort att andas med magen. Så ett tips (för er båda med problemen) är att dagligen tänka på andningen. Andas djupa andetag med magen.

Magen ska vidgas, inte bröstkorgen!!!!!

Ligg på golvet med handen på magen o träna! Gå på yoga/pilates, de tränar liknande. Andning. Lär dig vara medveten om andning o stress. Steessa ner!

För mig tog det 2 år första gången jag fick det att bli av med smärtan, varav ett halvårs sjukskrivning pga stress jag innan inte visste om att jag hade. Bröstsmärtan var min kropps sätt att säga det till mig. Det krävde mycket träning bara att andas rätt o att upptäcka stressreaktionerna innan de satt klorna i en. Numer får jag några veckors ont ibland, men kan vända det rätt lätt med min nya kunskap o självinsikt.

Låter något bekant? Kan ju vara något helt annat men ville bara ge er min historia o tips! :)

• Anonym
    Gwempa skrev 2011-06-18 14:04:34 följande:
    Hmm, det är ju tydligen så att stenarna inte alltid syns. Men man kan ju tycka att de borde sett dem då. Tyckte läkarna att symptom passade på gallan?

Jag har just opererat bort min galla. Intressant nig har jag även vad jag tror är tietzes, gått under utredning många år. Just nu är det dock bra. För mig är det som dn konstant retning/inflammation under brösten mittemellan dem. Precis där bhn sitter (hata tunga bröst i komb med bhar). Testa skippa byglar o köp någea bra tantbhar på tantbhaffär (utprovad). Köp inte för hårt runt om bara.

Mitt onda startar i stressiga perioder av att jag omedvetet toppandas (man gör det vid stress). Efter för mycket toppandning kommer inflammationen, sen blir den "kronisk" (månader till år för mig). Även toppandningen blir normalläget, dvs jag glömmer bort att andas med magen. Så ett tips (för er båda med problemen) är att dagligen tänka på andningen. Andas djupa andetag med magen.

Magen ska vidgas, inte bröstkorgen!!!!!

Ligg på golvet med handen på magen o träna! Gå på yoga/pilates, de tränar liknande. Andning. Lär dig vara medveten om andning o stress. Steessa ner!

För mig tog det 2 år första gången jag fick det att bli av med smärtan, varav ett halvårs sjukskrivning pga stress jag innan inte visste om att jag hade. Bröstsmärtan var min kropps sätt att säga det till mig. Det krävde mycket träning bara att andas rätt o att upptäcka stressreaktionerna innan de satt klorna i en. Numer får jag några veckors ont ibland, men kan vända det rätt lätt med min nya kunskap o självinsikt.

Låter något bekant? Kan ju vara något helt annat men ville bara ge er min historia o tips! :)
    Tack för din story! =)

Mitt började i Okt 08, fick superont i höger sida, in mot magen i navelhöjd samt bak i ryggen. Dessa symtom är ju typiska för gallan men nu på den senaste tiden så sitter det onda kvar,eller onda är fel ord. Det är mer som en molande känsla, som om något sitter där i magen. Sedan har jag även molande känsla över höger revben. Får även som klåda över detta område...Jag sökte läkare då när det uppkom och gjorde då ett Ul på buken samt en röntgen över torax/lunga som inte visade något. Lite fett i levern såg han men det var ingen fara =) Jag var då gravid ovetandes men när grav upptäcktes så gick jag aldrig vidare med det. Jag fick voltare som skulle ta bort det inflammerade, läkaren trodde det berodde på det.

Sedan när jag hade fått mitt barn (andra) så gick jag i väg igen o fick göra ett nytt ul samt en Koloskopi. Den läkaren tryckte över mina revben o jag var öm på vissa punkter och emellan revbenen. Även han trodde på något inflammatoriskt. Fick då rådet om sjukgympa men att komma i väg när man har en litet bebis är svårt..
    Gjorde även där en röntgen på ryggen och då såg dom att jag hade en liten form av  skolios, så jag vet inte om den kan påverka så att inflammationer uppstår. Jag har ju aldrig jätteont osv utan jag känner av det hela tiden som om något bara är där, lite molande och störande....haha, svårt att förklara =)

Jag har oxå hört att gallstenar inte alltid syns men jag fick vända runt mig och han knackade  på gallan och hade sig....men enl honom så såg gallan normal ut.
  • Lumo

Om det är gallan bör du undersökas akut just när anfallet är. Så inte där emellan... Men om du alltid har lite småont o inte några direkta anfall kanske det inte är gallan utan som vi spånar på, något mer inflammatoriskt. Har du haft det så länge kan det ta år att helt bli av med det.

Hur är det med din andning, hur andas du? Korta andetag/djupa andetag? Fundera på det närmsta dagarna! ;)

• Anonym
    Gwempa skrev 2011-06-18 19:26:56 följande:
    Om det är gallan bör du undersökas akut just när anfallet är. Så inte där emellan... Men om du alltid har lite småont o inte några direkta anfall kanske det inte är gallan utan som vi spånar på, något mer inflammatoriskt. Har du haft det så länge kan det ta år att helt bli av med det.

Hur är det med din andning, hur andas du? Korta andetag/djupa andetag? Fundera på det närmsta dagarna! ;)
    Haha...andas nog hööööögt upp. Är rätt stressad ofta, både på jobbet o hemma. Fullt upp typ. MEN jag ska absolut tänka på det. En viktig sak!!
Svar på tråden Ska jag uppsöka vård, eller vad tycker ni?