• Modern Man

Om foto/modevisningsmodeller

Det är vissa saker jag inte begriper mig på när det gäller kvinnoidealet i modevärlden.

Modeller som går på catwalken skolas i att gå på ett speciellt sätt, liksom stolpigt, slängigt, sätter fram höfterna knyckigt. Jag såg nån sån där modellsåpa där de fick lära sig det sätter att gå på, för det var ett måste.

Själv tycker jag att det är skitfult, ser fånigt ut, är inte det minsta kvinnligt eller sexigt. Jag tycker inte att det på något sätt tillför modevisningen något. Vad tycker du? Är det nån som vet hur denna gåstil har uppkommit?

Sen undrar jag också över varför det anses bättre att modeller är långa, helst 180+ ?

Fotomodeller stylas ju att vara sexiga, appellera till männen och deras sexuella fantasier, men såvitt jag vet så vill de flesta män bara vara tillsammans med kvinnor som är kortare än de själva. Och mina egna erfarenheter är att det är mer praktiskt och enklare att ha sex med kvinnor som är väsentligt kortare än jag själv. Vissa ställningar är helt klart enklare med en kortare kvinna, t.ex. skeden och doggyn.

Så jag undrar varför långa modeller anses snyggare än kortare? Jag kan förstå om just klädskapare tycker att kläder faller bättre på lite längre kroppar, men eftersom de flesta kvinnor dessutom är mycket kortare än modellerna så är det ju att skjuta över målet...

• Svar på tråden Om foto/modevisningsmodeller
  • feliis

Även om jag i sak håller med dig om att modevärldens ideal vad gäller mycket är skitfult eller på annat sätt negativt måste jag rätta dig här. De är inte ute efter att appellera till män, de är ute efter att lyfta fram kläderna efter sin egen vision. Långa magra nästan pojklika kroppar anses av nån anledning bära fram kläderna bäst. Kläderna ska i sin tur sälja till kvinnor som eftersträvar satta ideal. Jag har varit kvinna hela mitt liv och har fortfarande inte förstått om denna jakt är i syfte att se ut på ett visst sätt för sin egen skull, för att konkurrera med andra kvinnor eller för att attrahera män. Förmodligen en kombination. Tyvärr får det som attraherar män i första hand, riktig sund kvinnlighet och sexualitet, stryka på foten många gånger eftersom trenderna satta av modeindustrin dominerad av kvinnor och bögar och alltså med försvinnande litet intresse för manlig heterosexuell attraktion verkar skala bort det som gör en kvinna kvinnlig i den betydelsen.

Allt mode ser ju inte ut riktigt såhär, men det du beskriver är den där exklusiva catwalk-industrin som sett ut såhär länge, kläderna är liksom inte gjorda för riktiga kvinnor att bära i stor utsträckning utan verkar mer ses som separata konstverk där hänsyn till olika kroppsbyggnader och tillgänglighet för många är ointressant, ju omöjligare att efterlikna för den vardagliga oförmögna massan desto bättre. Typ.

Låter kanske bitter nu och det är jag också, det är rent löjligt vad kvinnor utsätter sig för för att efterlikna nåt omöjligt, osexigt och aspretentiöst. Jävla trams.

• Modern Man
    feliis skrev 2011-06-18 10:06:40 följande:
    Även om jag i sak håller med dig om att modevärldens ideal vad gäller mycket är skitfult eller på annat sätt negativt måste jag rätta dig här. De är inte ute efter att appellera till män, de är ute efter att lyfta fram kläderna efter sin egen vision. Långa magra nästan pojklika kroppar anses av nån anledning bära fram kläderna bäst. Kläderna ska i sin tur sälja till kvinnor som eftersträvar satta ideal. Jag har varit kvinna hela mitt liv och har fortfarande inte förstått om denna jakt är i syfte att se ut på ett visst sätt för sin egen skull, för att konkurrera med andra kvinnor eller för att attrahera män. Förmodligen en kombination. Tyvärr får det som attraherar män i första hand, riktig sund kvinnlighet och sexualitet, stryka på foten många gånger eftersom trenderna satta av modeindustrin dominerad av kvinnor och bögar och alltså med försvinnande litet intresse för manlig heterosexuell attraktion verkar skala bort det som gör en kvinna kvinnlig i den betydelsen.

Allt mode ser ju inte ut riktigt såhär, men det du beskriver är den där exklusiva catwalk-industrin som sett ut såhär länge, kläderna är liksom inte gjorda för riktiga kvinnor att bära i stor utsträckning utan verkar mer ses som separata konstverk där hänsyn till olika kroppsbyggnader och tillgänglighet för många är ointressant, ju omöjligare att efterlikna för den vardagliga oförmögna massan desto bättre. Typ.

Låter kanske bitter nu och det är jag också, det är rent löjligt vad kvinnor utsätter sig för för att efterlikna nåt omöjligt, osexigt och aspretentiöst. Jävla trams.
    Jo, men ändå måste det ju finnas en - om än långsökt - koppling till mäns syn på kvinnors kroppar. För i slutändan ska ju det säljas kläder till kvinnor som vill vara män till lags. Det är ju så det ser ut (tyvärr!).

Jag är övertygad om att modeindustrin skulle tjäna mer pengar på att utveckla klädmodeller som satt bra på kortare kvinnor, eller naturligtvis olika modeller för olika kroppskonstitutioner, men kvinnor är ju generellt både kortare och "rundare" än de modeller som kläderna skapas för.

Annars håller jag helt med dig i ditt inlägg!
  • Flisan79

Toppmodet är gjort för kvinnor som klär dig för kvinnor i allra flesta fall. Männen är inte inräknade alls.

Det är mycket lättare att skapa och sy kläder till en "rak" lång modell då man kan leka fram former genom drapering och konstruktion. Något som man som designer tycker är betydligt roligare än att behöva anpassa sina skapelser efter en kurvig kropp. Nu finns det ju olika kategorier. Top fasion och komersiella linjer.
    Det som visas på catwalken (spec top fasion) handlar om nyskapande och insperation. Ofta inte alls kläder som sen säljs till allmänheten utan som snarare styr skärningar, färger, matreal osv och som sen tolkas av de komersiella bolagen.

Som du säger ts så skulle det troligen se betydligt mer anorlunda ut om modet för kvinnor riktade sig till män. Till kropparna syns ju detta ganska tydligt vid tex Victoria Secrets visningar. Även om modellerna är långa så har de oftast mer "kurvor" och staylingen är mer sexig.

Sen går ju idialen lite emot varandra. Som du säger vill män gärna vara längre än kvinnan men samtidigt gillar de långa välsvarvade ben.

När jag själv gick på tillskärarakademin och vi skulle ha modevisning så nästan slogs vi om de tjejer som var framförallt långa och smala...tyvärr. Och de fick gärna ha en utmärkande gång. Man ville ju att just sin modell skulle utmärka sig och synas. Sen görs ju provplagg i st 36 samtidigt som man vill att linjerna ska var långa så någon som är över 175 cm lång och drar st 36 är ju därav såklart smal.

Hahaha...en del av sanning är kanske så enkel som att det faktist är bra mycket lättare att sy till någon som är rak.

• Modern Man
    Flisan79 skrev 2011-06-18 10:31:25 följande:
    Hahaha...en del av sanning är kanske så enkel som att det faktist är bra mycket lättare att sy till någon som är rak.
    Mm... på samma sätt som att det är enklare för förlossingspersonalen att kvinnan ligger på rygg i en säng och föder...

Men jag fattar iaf inte hur man kan anse att den där knasgången - som borde plats i Monty Phyton - gör att kläderna framhävs på nåt positivt sätt!
  • Modern Man
    Flisan79 skrev 2011-06-18 10:31:25 följande:
    Sen går ju idialen lite emot varandra. Som du säger vill män gärna vara längre än kvinnan men samtidigt gillar de långa välsvarvade ben.
    Ja, det är en föreställning att män gillar långa välsvarvade ben, men jag tycker inte det varkar vara sån hausse över det bland de män jag känner.

Var på en fest för ett tag sen och en manlig bekant berättade om en kvinna som skulle komma att vara där som enligt honom var rena fotomodelltypen, "lång och vacker". Han var väldigt exalterad över att få se henne igen. Ja, jag håller med om att hon var just fotomodellik, men inte var det så mycket att hetsa upp sig över. Hennes utseende var så perfekt att det var tråkigt och hennes långa smala kropp sände inga signaler genom mig. Och benen... nja, det är inte det jag tänder på.

Det är märkligt hur både män och kvinnor i gemen tycks vara förtryckta av en modeindustri som lever sitt eget liv och efter helt egna normer...
  • Flisan79
    Modern Man skrev 2011-06-18 10:42:16 följande:
    Ja, det är en föreställning att män gillar långa välsvarvade ben, men jag tycker inte det varkar vara sån hausse över det bland de män jag känner.

Var på en fest för ett tag sen och en manlig bekant berättade om en kvinna som skulle komma att vara där som enligt honom var rena fotomodelltypen, "lång och vacker". Han var väldigt exalterad över att få se henne igen. Ja, jag håller med om att hon var just fotomodellik, men inte var det så mycket att hetsa upp sig över. Hennes utseende var så perfekt att det var tråkigt och hennes långa smala kropp sände inga signaler genom mig. Och benen... nja, det är inte det jag tänder på.

Det är märkligt hur både män och kvinnor i gemen tycks vara förtryckta av en modeindustri som lever sitt eget liv och efter helt egna normer...
    Fast det där med benen har jag personliggen märkt av då jag själv är bågåvad med ett par av dessa långa smala spiror.

Självklart är våra idial styrda. Det behöver man ju bara antinge kolla backspegeln för att se samt andra kulturer där tex ju fetare destå mer attraktiv. Vi får väl hoppas att det går åt ett mer sunt idial snart men det kommer troligen aldrig bli som normen för då är det inte längre ouppnåligt vilket är lite vittsen. Något som inte alla har.
  • AstraTrillian

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Tycker att de duktiga runway modellerna går snyggt och inte alls stolpigt. Dessutom tycker jag att de flesta kläder är mycket snyggare på en lång smal modell. Antar att många tycker som mig med tanke på att kläderna ska tilltala och säljas till just kvinnor, skulle män bestämma vad vi skulle ha på oss skulle det med största sannorlikhet inte vara high fashion (vilket jag iof absolut inte har ;-D men uppskattar att se på).

• Modern Man
    AstraTrillian skrev 2011-06-19 19:42:00 följande:
    Jag förstår inte riktigt vad du menar. Tycker att de duktiga runway modellerna går snyggt och inte alls stolpigt. Dessutom tycker jag att de flesta kläder är mycket snyggare på en lång smal modell. Antar att många tycker som mig med tanke på att kläderna ska tilltala och säljas till just kvinnor, skulle män bestämma vad vi skulle ha på oss skulle det med största sannorlikhet inte vara high fashion (vilket jag iof absolut inte har ;-D men uppskattar att se på).
    Ja, det är ju det där som jag förundras över, hur kan man tycka att så som de går är snyggt? För mig är det i allra högsta grad fult, konstigt, tillgjort etc.

Och vad beträffar att kläder sitter bättre på långa, smala - för att inte säga anorektiska - modeller, så är det väl helt ointressant för en kortare, kurvig kvinna med både bröst och höfter (mitt kvinnorideal). Borde inte en sån kvinna vilja kunna köpa kläder som är anpassade efter hennes kroppskonstitution?
  • AstraTrillian
    Modern Man skrev 2011-06-19 20:37:09 följande:
    Ja, det är ju det där som jag förundras över, hur kan man tycka att så som de går är snyggt? För mig är det i allra högsta grad fult, konstigt, tillgjort etc.

Och vad beträffar att kläder sitter bättre på långa, smala - för att inte säga anorektiska - modeller, så är det väl helt ointressant för en kortare, kurvig kvinna med både bröst och höfter (mitt kvinnorideal). Borde inte en sån kvinna vilja kunna köpa kläder som är anpassade efter hennes kroppskonstitution?
    Jomen det kan du ju! Varenda "vanlig" butik har kläder från storlek 36 till 44 (eller vad de nu har). HM gör ju inte high fashion utan brukskläder.
  • Modern Man
    AstraTrillian skrev 2011-06-19 20:39:29 följande:
    Jomen det kan du ju! Varenda "vanlig" butik har kläder från storlek 36 till 44 (eller vad de nu har). HM gör ju inte high fashion utan brukskläder.
    Tja... det där är väl en sanning med modifikation... Det krävs ju lite mer än bara att skära till olika storlekar av en klädmodell för att den ska vara anpassad och sitta och se bra ut på en helt annan kroppstyp. Det är bara att se sig om på stan hur illa många kläder sitter för att de gör allt för att efterlikna en lång och smal kropp.
  • AstraTrillian

Jo. Fast har man inte valt fel kläder för sin kropp då? Kolla tex på Trinny & Susannah som stylar kvinnor som för det mesta absolut inte är 180 cm med storlek 36, och de lyckas ju vansinnigt bra med alldeles vanliga kläder. Man kanske inte passar så superbra i skinnyjeans med låg midja om man är päronformad? Det gäller bara att hitta rätt kläder för sin kroppstyp (hmmm bara och bara, jag har absolut inte lyckats)

www.dailymail.co.uk/femail/article-488236/Trinny-Susannah-reveal-12-womens-body-types--you.html

• Modern Man
    AstraTrillian skrev 2011-06-19 21:00:49 följande:
    Jo. Fast har man inte valt fel kläder för sin kropp då? Kolla tex på Trinny & Susannah som stylar kvinnor som för det mesta absolut inte är 180 cm med storlek 36, och de lyckas ju vansinnigt bra med alldeles vanliga kläder. Man kanske inte passar så superbra i skinnyjeans med låg midja om man är päronformad? Det gäller bara att hitta rätt kläder för sin kroppstyp (hmmm bara och bara, jag har absolut inte lyckats)

www.dailymail.co.uk/femail/article-488236/Tri...
    Jo, jag vet att det finns entusiaster som verkligen försöker att bryta trenderna, och det är verkligen bra! Men hur många har råd att ekipera sig där?

Vi är fast i ett märkligt modesamhälle. Kvinnor betydligt mer än män. Det är tragiskt, tycker jag.
  • AstraTrillian
    Modern Man skrev 2011-06-19 21:16:25 följande:
    Jo, jag vet att det finns entusiaster som verkligen försöker att bryta trenderna, och det är verkligen bra! Men hur många har råd att ekipera sig där?

Vi är fast i ett märkligt modesamhälle. Kvinnor betydligt mer än män. Det är tragiskt, tycker jag.
    Var "där"?
    Håller helt med om det märkliga modesamhället.
  • Modern Man
    AstraTrillian skrev 2011-06-19 21:22:52 följande:
    Var "där"?
    Håller helt med om det märkliga modesamhället.
    De butiker som som säljer kläder som bryter trenderna. Det är väl knappast H&M-priser, eller?
  • AstraTrillian
    Modern Man skrev 2011-06-19 21:27:18 följande:
    De butiker som som säljer kläder som bryter trenderna. Det är väl knappast H&M-priser, eller?
    Fast tanken är att man ska ha plagg som passar ens kroppstyp och det behöver absolut inte vara dyrt. Jag tror att Trinny & Susannah körde med grejer från Ellos när de hade sin show i Sverige. Inte speciellt dyrt.
  • Modern Man
    AstraTrillian skrev 2011-06-19 21:37:54 följande:
    Fast tanken är att man ska ha plagg som passar ens kroppstyp och det behöver absolut inte vara dyrt. Jag tror att Trinny & Susannah körde med grejer från Ellos när de hade sin show i Sverige. Inte speciellt dyrt.
    OK, så bra!
Svar på tråden Om foto/modevisningsmodeller