Om foto/modevisningsmodeller
Det är vissa saker jag inte begriper mig på när det gäller kvinnoidealet i modevärlden.
Modeller som går på catwalken skolas i att gå på ett speciellt sätt, liksom stolpigt, slängigt, sätter fram höfterna knyckigt. Jag såg nån sån där modellsåpa där de fick lära sig det sätter att gå på, för det var ett måste.
Själv tycker jag att det är skitfult, ser fånigt ut, är inte det minsta kvinnligt eller sexigt. Jag tycker inte att det på något sätt tillför modevisningen något. Vad tycker du? Är det nån som vet hur denna gåstil har uppkommit?
Sen undrar jag också över varför det anses bättre att modeller är långa, helst 180+ ?
Fotomodeller stylas ju att vara sexiga, appellera till männen och deras sexuella fantasier, men såvitt jag vet så vill de flesta män bara vara tillsammans med kvinnor som är kortare än de själva. Och mina egna erfarenheter är att det är mer praktiskt och enklare att ha sex med kvinnor som är väsentligt kortare än jag själv. Vissa ställningar är helt klart enklare med en kortare kvinna, t.ex. skeden och doggyn.
Så jag undrar varför långa modeller anses snyggare än kortare? Jag kan förstå om just klädskapare tycker att kläder faller bättre på lite längre kroppar, men eftersom de flesta kvinnor dessutom är mycket kortare än modellerna så är det ju att skjuta över målet...