• elilo

borreliavänner

Hej! Skulle vilja komma i kontakt med någon borreliadrabbad. Är med i borreliaföreningen men fattar
    inte hur jag kan skriva till någon där. Känner mig ensam i världen.

Finns det någon där ute snälla skriv!

Vänliga hälsningar loeli

• Svar på tråden borreliavänner
  • helenvaupptaget
    elilo skrev 2011-06-18 13:30:21 följande:
    Hej! Skulle vilja komma i kontakt med någon borreliadrabbad. Är med i borreliaföreningen men fattar
    inte hur jag kan skriva till någon där. Känner mig ensam i världen.

Finns det någon där ute snälla skriv!

Vänliga hälsningar loeli
    Hej! Jag är en borrelia drabbad!
  • tomcar1

Jag fick borrelia för ca 3 år sedan. Är nästan 100 % bra idag. Fråga gärna om du vill veta något. På mig blev det ansiktsförlamning på högra sidan.

• helenvaupptaget
    tomcar1 skrev 2011-07-08 00:36:55 följande:
    Jag fick borrelia för ca 3 år sedan. Är nästan 100 % bra idag. Fråga gärna om du vill veta något. På mig blev det ansiktsförlamning på högra sidan.
    vad skönt att du blev bra. vilken medicin fick du?
  • tomcar1

helenvaupptaget...kommer inte ihåg nu vad det hette, men det var ett antibiotikum och så en salva för ögat.

På vilket sätt drabbar Borrelian er ? 

• helenvaupptaget
    tomcar1 skrev 2011-07-28 13:56:53 följande:
    helenvaupptaget...kommer inte ihåg nu vad det hette, men det var ett antibiotikum och så en salva för ögat.

På vilket sätt drabbar Borrelian er ? 
    Jag fick borrelia 2008.
    Jag har problem med huvudvärk varje dag, migrän ofta, inflammationer lite var stans i kroppen, jag får mycket ofta bihåleinflammation, jag är mycket trött osv.

Vad var dina symtoM?
  • Sweet life

Jag är drabbad och fick borelia artrit (en reumatisk sjukdom) efteråt.. Det är tydligen enligt mina läkare väldigt ovanligt. Men jag får väl vara glad att det inte är värre..

Jag var 8 när jag fick det och är idag 25..

• And3RZsoN

När jag var liten å gick i årskurs 4 så fick jag borelia, båda knäna vart vätskefyllda så jag fick åka upp och tömma dem på Us ett par ggr, kunde ej gå utan hjälp utav kryckor och familj, fick en flytande medicin att ta då ja ej kunde svälja tabletter så bra ( kommer ej ihåg vad medicinen hette men vet att den smakade pyton)  Men idag är jag helt återställd. 

• helenvaupptaget
    Life as we know it skrev 2011-07-28 18:41:37 följande:
    Jag är drabbad och fick borelia artrit (en reumatisk sjukdom) efteråt.. Det är tydligen enligt mina läkare väldigt ovanligt. Men jag får väl vara glad att det inte är värre..

Jag var 8 när jag fick det och är idag 25..
    hur mår du idag?
  • Sweet life
    helenvaupptaget skrev 2011-07-28 18:47:45 följande:
    hur mår du idag?
    Jag mår bra tack vare remicaden jag får i dropp titt som tätt. En dag över spannet och jag är sängliggande med enorm smärta och inflamerade leder..
  • helenvaupptaget
    Life as we know it skrev 2011-07-28 18:50:09 följande:
    Jag mår bra tack vare remicaden jag får i dropp titt som tätt. En dag över spannet och jag är sängliggande med enorm smärta och inflamerade leder..
    Du kanske borde söka vård i Tyskland?
    Förr fick man antibiotika om man nös. Nu vet man att en antinbiotikakur som är kortare än bakteriens livstid eller svagare så den inte dör, gör att denne blir mer och mer immun.

Borrelia kräves, om den kommit i blodet, ca 30 dagar. Men det är få som haft borrelia bakterian i sig som fått så lång antibiotika (när man inte visste att det var borrelia det rörde sig om)

Så borrelia är ganska svårdödad, i vissa fall. Bakterian kan gå in i cystform och på så viss inte dö av medicinen!

I tyskland, Norge och nu Danmark så behandlar man på rätt vis, även tar säkrare tester mot boreila än i Sve.

Med tanke på att du ofta får svullna leder, kanske skiten är kvar?!
  • Sweet life
    helenvaupptaget skrev 2011-07-28 18:54:14 följande:
    Du kanske borde söka vård i Tyskland?
    Förr fick man antibiotika om man nös. Nu vet man att en antinbiotikakur som är kortare än bakteriens livstid eller svagare så den inte dör, gör att denne blir mer och mer immun.

Borrelia kräves, om den kommit i blodet, ca 30 dagar. Men det är få som haft borrelia bakterian i sig som fått så lång antibiotika (när man inte visste att det var borrelia det rörde sig om)

Så borrelia är ganska svårdödad, i vissa fall. Bakterian kan gå in i cystform och på så viss inte dö av medicinen!

I tyskland, Norge och nu Danmark så behandlar man på rätt vis, även tar säkrare tester mot boreila än i Sve.

Med tanke på att du ofta får svullna leder, kanske skiten är kvar?!
    Jo, men om man kollar på problemen med resistenta bakterier är dem otroligt mycket högre i länder där man långtidsbehandlar med antibiotika..

Jag mår som vilken människa som helst och kan göra vad jag vill om jag inte glömmer att boka in tid för dropp. Så jag överlever.

Heller ledproblem än resistenta bakterier..

Kanske blivit lite skadad av mitt yrkesval, men efter föreläsningar om just problemen med antibiotikabehandling så blir man rädd...
  • helenvaupptaget
    Life as we know it skrev 2011-07-28 18:56:57 följande:
    Jo, men om man kollar på problemen med resistenta bakterier är dem otroligt mycket högre i länder där man långtidsbehandlar med antibiotika..

Jag mår som vilken människa som helst och kan göra vad jag vill om jag inte glömmer att boka in tid för dropp. Så jag överlever.

Heller ledproblem än resistenta bakterier..

Kanske blivit lite skadad av mitt yrkesval, men efter föreläsningar om just problemen med antibiotikabehandling så blir man rädd...
    Borrelia har blivit en "resistent" bakterie, pga av för låga behandlingar. Det blir bara en resistent bakterie om denne överlever antibiotikan så den kan överföra sin immunitet med andra bakterier, en död bakterie kan inte göra det. Men långa levnadscycklar hos vissa bakterier har gjort att korta behandlingar inte har dödat dessa. Så uppstår immunitet.

Lunginflammationer och anda besvär, där "valniga" bakterier, med "vanlig" levnadscyckel som blivit resistenta kan bero på en rad olika förklaringar, så som att patientens immunförsvar gjort att man kräver en längre behandling men läkaren har inte satt in detta, och bakterien överlevde. Det kan bero på att patienten glömde en tablett, eller inte fick ut medicinen i blodet tillräckligt effektivt. En annan teori, som är mycket accepterad är:
    Du har en sjukdom som kräver antibiotika (eller ett virus, det är oerlivant) men du får medicin (antibiotika)
    Under behandlingen så drar du på dig en lunginflammation, men du har bara någon dag kavr på behandling, som skulle dödat ut bakterian men denna överlever och är starkare.

De resistenta bakterier vi ser idag, blev starka för länge sedan. Man fick antibiotika för alla tillstånd, för inte så länge sedan. Inte långa behandlingar utan kortare, men fler. Detta gjorde att bakterian fick ta till en snabb variant av evolution för att överleva. Så som att ta en cystform, få ett hårdare skal, inte "andas in" antibiotikan mm. Men det är inte av långtidsantibiotika man får mest resistenta bakterier. Då en död bakteria kan inte bli resistent, medan en som inte dör ut har större chans att bli immun. Så för korta behandlingar, för ofta ger oss mer problem.
  • tomcar1

helenvaupptaget.....mina symtom var, att jag vaknade på morgonen och kände mig konstig i ansiktet. Som om jag varit hos tandläkaren och fått bedövning. Åkte till jobbet och berättade, då blev de arga (omtänksamt arga) och bad mig ringa upp till sjukhuset. Jag ringde en sköterska på en mottagning jag brukar gå på och jag fick komma upp med en gång. Jag hade fått ansiktsförlamning. Såg ut ungefär som när man fått en stroke. Munnen var sned, tog jag för mycket vätska i munnen, så rann det ut. Kunde inte blundda ordentligt med det ögat, därför fick jag salvan så inte ögat skulle torka ut. Fick träna på att göra grimaser, fick antibiotika m.m  Idag är jag nästan helt okej, kan vara svårt ibland att hålla kvar vätska ännu i munnen.

• elilo

Halli hallå!
    Trodde inte tråden skulle få svar så jag har inte kollat på länge.
    Ska till borreliakliniken i Oslo i september för behandling.
    Helenvaupptaget: hur mår du nu och var och vad fick du behandling?

Svar på tråden borreliavänner