Life as we know it skrev 2011-07-28 18:56:57 följande:
Jo, men om man kollar på problemen med resistenta bakterier är dem otroligt mycket högre i länder där man långtidsbehandlar med antibiotika..
Jag mår som vilken människa som helst och kan göra vad jag vill om jag inte glömmer att boka in tid för dropp. Så jag överlever.
Heller ledproblem än resistenta bakterier..
Kanske blivit lite skadad av mitt yrkesval, men efter föreläsningar om just problemen med antibiotikabehandling så blir man rädd...
Borrelia har blivit en "resistent" bakterie, pga av för låga behandlingar. Det blir bara en resistent bakterie om denne överlever antibiotikan så den kan överföra sin immunitet med andra bakterier, en död bakterie kan inte göra det. Men långa levnadscycklar hos vissa bakterier har gjort att korta behandlingar inte har dödat dessa. Så uppstår immunitet.
Lunginflammationer och anda besvär, där "valniga" bakterier, med "vanlig" levnadscyckel som blivit resistenta kan bero på en rad olika förklaringar, så som att patientens immunförsvar gjort att man kräver en längre behandling men läkaren har inte satt in detta, och bakterien överlevde. Det kan bero på att patienten glömde en tablett, eller inte fick ut medicinen i blodet tillräckligt effektivt. En annan teori, som är mycket accepterad är:
Du har en sjukdom som kräver antibiotika (eller ett virus, det är oerlivant) men du får medicin (antibiotika)
Under behandlingen så drar du på dig en lunginflammation, men du har bara någon dag kavr på behandling, som skulle dödat ut bakterian men denna överlever och är starkare.
De resistenta bakterier vi ser idag, blev starka för länge sedan. Man fick antibiotika för alla tillstånd, för inte så länge sedan. Inte långa behandlingar utan kortare, men fler. Detta gjorde att bakterian fick ta till en snabb variant av evolution för att överleva. Så som att ta en cystform, få ett hårdare skal, inte "andas in" antibiotikan mm. Men det är inte av långtidsantibiotika man får mest resistenta bakterier. Då en död bakteria kan inte bli resistent, medan en som inte dör ut har större chans att bli immun. Så för korta behandlingar, för ofta ger oss mer problem.