• iii

Mat som är god kall

Jag hatar att äta mat som man kört i mikrovågsugnen. Därför har jag så himla svårt att komma på vad jag ska äta på jobbet under lunchen. Blir mest risifrutti eller något annat onyttigt. Vill gärna ha tips på riktig mat som är god att äta kall.

• Svar på tråden Mat som är god kall
  • MammaHela

pizza
    olika sallader
    pajjer
    baguetter

T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • Capt Janeway

Kycklingsallad!

ex. om middagen är stekt kyckling, ris, sås och en sallad med lite olika grönsaker it;
    Häll ner överbliven sallad i en plastburk och skär ned överbliven kyckling i småbitar i salladen
    (Detta fungerar med annat kött också)

Själv tycker jag kall pizza är gott, men jag är nog lite underligt

• Capt Janeway

Ok, kanske inte så underligt. Såg just att MammaHela tyckte detsamma om kall pizza

• feliis

Pastasallader kan man ju variera i det oändliga och göra stora satser av som håller i burkar flera dagar i kylen. Vill man inte käka pasta jämt kan man göra goda sallader med linser, quinoa, ris, bulgur eller couscous istället. Dressing och ingredienser kan man experimentera hur mycket som helst med! Kryddor, oljor, syrlighet, grönsaker, svamp, protein (fisk, fågel, ägg, kyckling, kött, quorn osv), ostar, frön och nötter. Oj vad man kan hitta på!

• Balahir

köttfärsbiffar och sallad är skitgott.

• Jasådu

Kall potatissallad är supergott! Koka färskpotatis o skär i bitar, när det svalnat blandar du ihop det med gräddfil & färsk gräslök och knaperstekt bacon. Mums

• Balahir

eller kall kokt potatis på knäckebröd :D

• iii

Vad många bra tips! Blev riktigt sugen på potatissallad nu!

• UntilTheDark

Jag tycker kalla biffar/köttbullar med kalla potatisar och någon kall sås är underbart gott nu på sommaren

• MikkisP

Något min mamma brukade göra till mig, som jag älskade och fortfarande älskar är pasta skruvar, med små skivade grillkorvsbitar (stekta och sen låta dom svalna) med majs i, sen lite ketchup på ;)

• Balahir

vi fick alltid skogaholmslimpa med stekt ägg på alla utflykter i skolan och det är nog det godaste jag vet kallt!

• emelielj

Som någon tidigare skrev så är pastasallader jättegoda kalla!
    Även diverse smörgåsar och baguetter.

• Jasådu

Varför inte köra Spanskt? Gazspacho: Kall tomatsoppa och lägg i precis vad du vill

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Balahir skrev 2011-06-18 14:29:51 följande:
    vi fick alltid skogaholmslimpa med stekt ägg på alla utflykter i skolan och det är nog det godaste jag vet kallt!
    Det måste jag äta snart, helt underbart gott.

TS:
    Pannkakor, med olika fyllningar/tillbehör.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Kimona

Min styvfar gör riktigt god marinerad fläskfilé. Ugnnstekt och sedan lagd i marinad med olja, balsamvinäger, soltorkad tomat och örter.
    Grillad kall kyckling
    Kallskuret (rostbiff, kassler, kalkon, skinka)

Allt ovan är gott till potatissallad.

Sedan är pastasallad alltid gott :) valfri sallad med kyckling, skinka eller skaldjur, valfri ost, kall pasta och någon form av dressing

• zeebra

Marinerad fläskfilé, nypotatis, rostbiff, sallader, paj, baguette, köttbullar, revben, rostade grönsaker, kyckling osv

• Thursday

Vad är det med mikrad mat som är problemet? Finns ju en hel del mat som funkar finfint att mikra.

• iii
    Thursday skrev 2011-06-18 15:37:31 följande:
    Vad är det med mikrad mat som är problemet? Finns ju en hel del mat som funkar finfint att mikra.
    Jag vet inte, det är väl mest en fix-idé. Kan micra maten hemma, men på jobb känns det inte alls lockande. Slutar ofta med att jag knappt äter något alls så kände att det var dags för nya idéer.
Svar på tråden Mat som är god kall