• Wonderchild2009

Glutenfritt godis

Behöver lite tips på vad för godis som är glutenfritt och finns att köpa i vanliga mataffärer :)

• Svar på tråden Glutenfritt godis
  • Busbellan

Min dotter har celiaki och jag tycker det finns mycket glutenfritt godis hon brukar äta plockgodis, men plocka då med en påse, använd inte skedarna. Sen så gott som all choklad, bilar har jag för mig funkar. Jag har själv inte stenkoll eftersom dottern är 11 år och kollar innehållsförteckningen själv oftast. Nåppar äter hon också, kexchoklad finns bland det glutenfria sortimentet.

Mamma till Nora, August och Ella
  • mie100

Jag tippsar också om choklad!  Tex Mörk 70%-jag vet att tex Anton Berg & Marabou mörka chokladkakor är glutenfria. Samt vanliga Terragona (jätte god med hasselnötter), finns ju även Nougatchoklad.
    (Se dock upp med Marabou mjölkchoklad som innehåller spår av gluten).

Annars är torkad frukt & liknande bra! Tex torkade fikon, russin, dadlar med mera :)

Ett tipps är att om man är väldigt känslig bör man undvika glukos- & fruktossirap, då det kan va gjort av vete.
    Samt se så det inte står "kan innehålla spår av gluten".

När det gäller glass så kan det va svårt, då många innehåller tex glukos/fruktossirap (ofta från vete).
    Men garanterat glutenfri är iallafall GB Gammaldags vaniljglass :) Min favorit!

Angående lösgodis: många sorter innehåller tex vete. Då sorterna blandas när folk tar med skedarna så finn stor risk att man får i sig gluten. Så jag skulle iaf undvika plockgodis, och bara köpa sådannt som är paketerat + läsa innehållsförteckningen.

Hoppas att det är till någon hjälp!

• Busbellan

Till oss har dietisten sagt att marabouchoklad är ok, det står på att det kan innehålla spår av vete eftersom deras chockad med digestive tillverkas i samma fabrik. Samma sak med plockgodis, det är ok så länge man köper på ett ställe där de inte byter plats på godissorterna. Fruktos/glukossirap har jag också fått lära mig att det är glutenfritt. Däremot bör man ju undvika dessa saker om mån är veteallergisk.

• mie100
    Busbellan skrev 2011-06-18 15:20:49 följande:
    Till oss har dietisten sagt att marabouchoklad är ok, det står på att det kan innehålla spår av vete eftersom deras chockad med digestive tillverkas i samma fabrik. Samma sak med plockgodis, det är ok så länge man köper på ett ställe där de inte byter plats på godissorterna. Fruktos/glukossirap har jag också fått lära mig att det är glutenfritt. Däremot bör man ju undvika dessa saker om mån är veteallergisk.
    Va bra att det funkar för er :) Själv är jag superallergisk och svullnar upp direkt i halsen samt får hjärtklappning, jätte dålig mage  med mera (alla mina symptom vid gluten) de gånger jag ätit Marabou mjölkchoklad, dvs trots att det bara är "spår av gluten". Men man är nog olika känslig helt enkelt.
    Har varit likadant med andra produkter där det bara stått "spår av gluten". Hoppas det inte är så för dig/er.

Angående glukos-fruktos sirap så kan den vara gjord av antingen vete eller majs (eller potatis?).
    Av egen erfarenhet får jag tyvärr kraftig gluten-reaktioner om jag äter produkter där glukos/fruktossirap är baserade på vete... 100% glutenfri är den i dessa fall inte, men troligtvis skulle många inte reagera på det pga låg mängd gluten.

Som sagt, alla är som tur är inte lika känsliga som jag!
    (Men delar med mig av mina erfarenheter då det är bra att veta vad man ska vara extra uppmärksam på- om man skulle råka va väldigt känslig)
  • Busbellan
    mie100 skrev 2011-06-18 20:57:49 följande:
    Va bra att det funkar för er :) Själv är jag superallergisk och svullnar upp direkt i halsen samt får hjärtklappning, jätte dålig mage  med mera (alla mina symptom vid gluten) de gånger jag ätit Marabou mjölkchoklad, dvs trots att det bara är "spår av gluten". Men man är nog olika känslig helt enkelt.
    Har varit likadant med andra produkter där det bara stått "spår av gluten". Hoppas det inte är så för dig/er.

Angående glukos-fruktos sirap så kan den vara gjord av antingen vete eller majs (eller potatis?).
    Av egen erfarenhet får jag tyvärr kraftig gluten-reaktioner om jag äter produkter där glukos/fruktossirap är baserade på vete... 100% glutenfri är den i dessa fall inte, men troligtvis skulle många inte reagera på det pga låg mängd gluten.

Som sagt, alla är som tur är inte lika känsliga som jag!
    (Men delar med mig av mina erfarenheter då det är bra att veta vad man ska vara extra uppmärksam på- om man skulle råka va väldigt känslig)
    Förstår att du låter bli det då
    låter ju mer som du har en allergi med de reaktionerna och inte "bara" vanlig glutenintolerans
  • Wonderchild2009

Tack för svaren!! Det är min dotter som har gluten..
    Nu är hon bara 2 år så hon äter inte så mycket godis än, men det kan vara bra och veta lite vad som finns att välja på.. Bilar gillar hon så det blir det någon gång :)

Idag var vi på Ica och handlade och jag tänkte vi skulle köpa hem lite glass och kolasås. På Icas kolasås stod det att den innehöll glukos/fruktossirap och på Ohojs stod det att den innehöll glukos/fruktossirap (från vete).
    Då blev jag genast lite osäker på den andra också och vågade inte köpa den heller :P

Hur är det förresten med vetestärkelse? Har för mig att det är okej.. Eller?
    Hon har inte haft det så länge så jag har inte riktigt kommit in i det än!

• Busbellan
    Wonderchild2009 skrev 2011-06-18 22:48:40 följande:

Nu är hon bara 2 år så hon äter inte så mycket godis än, men det kan vara bra och veta lite vad som finns att välja på.. Bilar gillar hon så det blir det någon gång :)

Idag var vi på Ica och handlade och jag tänkte vi skulle köpa hem lite glass och kolasås. På Icas kolasås stod det att den innehöll glukos/fruktossirap och på Ohojs stod det att den innehöll glukos/fruktossirap (från vete).
    Då blev jag genast lite osäker på den andra också och vågade inte köpa den heller :P

Vetestärkelse är bara ok om det är i såna produkter som finns bland de glutenfria varorna.
    Man delar vetet så stärkelsen blir för sig och i de glutenfria sakerna är detta mycket noggrant gjort, och därför ok. Däremot i andra produkter är det inte riktigt så noga gjort och kan alltså slinka med lite av det övriga i vetet också

När det gäller glukos/fruktossirap så ska den vara glutenfri, har faktiskt aldrig hört eller lläst något annat innan jag läste det i denna tråden
    Här kan du läsa lite om bland annat vetestärkelse och stärkelsesirap
    http://www.allergimat.com/page.asp?id=411
  • Puffy75
    Wonderchild2009 skrev 2011-06-18 22:48:40 följande:

Rekommenderar dig att köpa ett allergilexikon från celiakiförbundet. kostar max 100 kr. där står alla ingredienser och du kan snabbt få reda på om det är ok eller inte. Det var det första jag köpte när jag fick min diagnos för länge sen.
    Där står angående den diskussionen med glukos/fruktos att det är glutenfritt.
    Vetestärkelse är kolhydraterna i vetet. används i de glutenfria mjölmixerna sedan proteinerna tvättats bort. Särskilda krav ställs. Glutenfritt.
    Stärkelsesirap också ok.
    Vetesirap (ovanligt på innehållsförteckningar) men innehåller gluten.

Så har du en glutenintolerant dotter kan du fortsätta köpa det du gjort. En 2-åring kan ju äta tablettaskar, Zoo, Fruxo mm. Egentligen är det mesta ok - akta bara lakrits som ofta innehåller mjöl, iaf det mjuka. Så ex i Gott & Blandat som har vetemjöl i innehållet men det beror på lakritsen. Äter hellre godis än kakor och det är inte mycket som man måste välja bort i hyllorna!

Lösgodis är väl si och så. Vissa äter det vissa inte. Själv klarar jag inte det. Likaså om det står uttryckligen i innehållet Spår av gluten så avstår jag.
Svar på tråden Glutenfritt godis