• När vi två blir tre

6 månaders bebis sömnrutiner, hjälp!!

Hej!
    Jag behöver all hjälp jag kan få, så snälla dela med er av era erfarenheter och tips!!
    Jag har en son på 6 månader som fram till 3,5 månader sov hela nätterna (somnade 18.30 till 05, åt och sov till 07). Helt plötsligt förändrades allt och nu är hans sömn så rubbad. Han har hittils somnat vid 18.30-19.00, vaknar flera gånger på natten, äter ca 2 ggr och vaknar vanligast kl 05 (idag kl 04)!! I och med detta är han jätte trött under dagarna, sover med 2 timmars mellanrum fortfarande! Jag har testat att ta bort middagsvilan med det hr inte gett resultat, jag ger välling till natten och visst, han äter mindre under natten men vaknar lika tidigt. Jag ska idag testa att lägga honom senare, frågan är bara om han ska sova middag? Just nu sover han, ska han sova igen vid ca 17-18 sen lägga sig vid ca 20? Hur gör ni? Hur mycket sover/sov era? Just ja, de gånger han sover på dagarna sover han bara ca 30 min åt gången, så inga långa pass heller.. Usch, jag är så förvirrad, splittrad och vet inte vart jag ska ta vägen! Mår skit dåligt i det här!! Så snälla, hur gör ni med sömen? Hur sover era? när somnar de för natten? när vaknar det?

• Svar på tråden 6 månaders bebis sömnrutiner, hjälp!!
  • hannis

Min son sov också hela nätter (21-07) de första månaderna men runt 5 månader började han vakna oftare och oftare under natten och var ofta ledsen. Han blev också svårarare att söva dagtid.

När han var 6 månader somnade han mellan 21 och 21.30 och sov till ca 7 på morgonen. Han vaknade dock ofta på natten, 4-5 gånger var inget ovanligt och då gallskrek han när han vaknade och var ofta otröstlig. Det enda som hjälpte var att amma honom och låta honom somna vid bröstet så det blev lösningen tills han var 10 månader och min man tog över föräldraledigheten. När han var 12 månader började han sova hela nätter igen.

Dagsömnen vid 6 månaders åder var ganska enkel. Han sov 3 grr/dag ca 1 h/gång. förmiddag, lunch och sen eftermiddage. Han orkade vara vaken ungefär 3 timmar åt gången så vaknade han 7 på morgonen var det dags att sova vid 10. Vaknade sedan 11 och sov igen vid 14. Vaknade 15 och somnade igen vid 18. Då sov han oftast bara 30 minuter och somnade alltså igen runt 21.30. All dagsömn skedde i vagnen, antingen under promenad eller inomhus. (Söv genom att köra över en tröskel)

• StilaM
    hannis skrev 2011-06-18 15:48:06 följande:
    Min son sov också hela nätter (21-07) de första månaderna men runt 5 månader började han vakna oftare och oftare under natten och var ofta ledsen. Han blev också svårarare att söva dagtid.

När han var 6 månader somnade han mellan 21 och 21.30 och sov till ca 7 på morgonen. Han vaknade dock ofta på natten, 4-5 gånger var inget ovanligt och då gallskrek han när han vaknade och var ofta otröstlig. Det enda som hjälpte var att amma honom och låta honom somna vid bröstet så det blev lösningen tills han var 10 månader och min man tog över föräldraledigheten. När han var 12 månader började han sova hela nätter igen.

Dagsömnen vid 6 månaders åder var ganska enkel. Han sov 3 grr/dag ca 1 h/gång. förmiddag, lunch och sen eftermiddage. Han orkade vara vaken ungefär 3 timmar åt gången så vaknade han 7 på morgonen var det dags att sova vid 10. Vaknade sedan 11 och sov igen vid 14. Vaknade 15 och somnade igen vid 18. Då sov han oftast bara 30 minuter och somnade alltså igen runt 21.30. All dagsömn skedde i vagnen, antingen under promenad eller inomhus. (Söv genom att köra över en tröskel)
    Jag hade kunnat skriva exakt detsamma om min dotter (det var precis det jag tänkte göra när jag klickade på tråden).
  • Daeminimon

hej,

Vi 3,5-4,5 månader går de in i en lång utvecklingsfas. Det här är supervanligt. Vi hade också en som sov hela natten fram till 4 mån och sen började vakna stup i kvarten. Vi märker fortfarande att han sover ännu sämre om han sovit dåligt under dagen. Försök låta honom sova 2-3 ggr, men inte längre än 2 timmar i sträck, och kanske inte efter 16.00? Vissa tycker också att det hjälper att ge välling/gröt precis innan läggdags. För oss gjorde det ingen större skillnad, men han gillar rutinen.

Förlåt om detta inte är till någon större hjälp, men det ni går igenom är helt normalt. Solig

• När vi två blir tre

Tack för era tips!! Grejen med honom är ju det att han bara sover ca 30 min åt gången! så det blir svårt att hålla sig till 3 ggr per dag kanske? jag ska testa natta honom halv åtta idag, bara för att se om han sover bättre och längre! skriver i tråden igen i morgon så får vi se hur det gått :)

• magplask

Jack är 6 månader nu och vi har väl försökt köra samma tider så gott vi kan.
    Han somnar vid 18.15-19 varje kväll, vaknar en gång igen mellan typ 2-4 och sen sover han till allt mellan 5.30-7.30.
    Periodvis har han vaknat många gånger fler än en per natt, ibland är han väldigt lättväckt och vaknar av minsta lilla (vi delar sovrum av platsbrist, annars tror jag att han skulle sova bättre i eget rum).

På dagen sover han 3-4 gånger beroende på när han gick upp.
    Säg att han vaknar klockan 7 så sover han igen vid 8.30 och så sover han allt mellan 30 min till 2½ timme. Sen är det väl ungefär 2-3 timmar som han orkar vara vaken.
    Jag försöker få till det att han inte ska sova längre än till 17 för att han ska bli trött igen på kvällen när han ska sova för natten.

• Natulcien

Det är inte bara så att det blev för ljust i sovrummet när våren kom då? Är det ordentligt mörklagt?

• fågelblå

Hej!

Jag har tvillingar som snart blir 6 månader och de sover ungerfär 20 - 6 nattetid. Tjejen vaknar nu ett par ggr per natt men somnar oftast om väldigt snabbt om hon får sin napp. På dagen sover de ganska olika från dag till dag men det brukar bli 2 - 3 dagslurar, oftast 3. Ibland sover de endast 30 minuter men på förmiddagen kan det bli upp till två timmar. Deras sömnmönster har varierat en del och de har också lite olika sovmönster. Killen sover gärna lite längre lurar medan tjejen alltid är den som sovit klart först. Till saken hör också att tjejen ALLTID vaknar efter 30-minuters sömn och det är på tok för lite för hennes del eftersom så korta lurar gör att hon bara gråter och gnäller hela tiden. Försöker alltså söva om henne och det lyckas ibland och ibland inte. Minst en längre lur per dag behöver hon men den ligger bakom en massa jobb eftersom hon oftast bara somnar om i famnen eller i vagnen om den är i rörelse hela tiden...På kvällarna är det samma grej, hon vaknar efter en halv timme. För hennes del började "problemen" då hon var runt tre månader. Innan dess sov hon längre sammanhängande sovpass och klarade av sömnskarvarna utan att vakna.

Vet inte om jag har så mycket råd att ge men det är ju väldigt vanligt att barn som tidigare sovit bra plötsligt börjar sova sämre med fler uppvak etc. Det har ofta med olika utvecklingsfaser att göra och går oftast över av sig själv förr eller senare. Personligen tror jag att man lättast kommer vidare om man "svarar" på barnets behov och ger det den närhet det visar att det behöver. Tänker nu främst på nattlika uppvak. Förstår att det inte känns bra att han vaknar så fruktansvärt tidigt men där tror jag nog att det kunde fixas med att lägga honom senare. Mina twins sover ca 10 h per natt och skulle jag lägga dem vid 18 så skulle de också vakna runt 4. Sömnbehovet minskar ju hela tiden så om han tidigare behövt över 12-timmars sömn per natt så är det ju inte alls säkert att han behöver det nu längre.

Hoppas det löser sig! Kram

• glitterfjolla

Vår son har också haft en sådan period och den var hemsk! Det slutade med att jag gav honom mer mat innan han somnade och när han sedan vaknade första gången försökte jag ignorera honom så han somnade om, det fungerade. Han somnar nu runt 19.00 på kvällen.

Försök att ha honom vaken lite längre på dagen om du kan o se om han sover längre än 30min då.

(¯`°?.-> Viggo 11/11 - 10 <-.?°´¯)
Svar på tråden 6 månaders bebis sömnrutiner, hjälp!!