• Anonym (Lisen)

Sena i fingret gått av, ska man inte operera det?

På förmiddagen spelade jag fotboll med barnen och jag fick ett hårt skott på fingertoppen och det gjorde vansinnigt ont. Jag tittar på handen och ser att fingret är krökt på ett konstigt sätt och sambon säger att jag bör åka till akuten vilket jag gör. 
    Där säger de att en sena förmodligen gått av och röntgen bekräftar detta. Läkaren sätter på en skena på yttersta leden och säger att jag ska ha på den i 6-8 veckor och att jag inte behöver komma tillbaka. Eftersom han var ganska stressad hann jag inte fråga honom så mycket så jag har googlat lite och där står att man ska operera sådant. Han verkade liksom lite osäker och satt och läste i några böcker så nu känner jag mig också osäker.
    Jag har inte särskilt ont men fingret känns lite domnat men inte mer. Är det rätt, vill ju inte få några bestående skador? 

• Svar på tråden Sena i fingret gått av, ska man inte operera det?
  • Amazina

Hej! Vilket finger är det och vilken sena? Är det en sträck eller böjsena och på vilken nivå på fingret? Ibland kan senor skadas men inte brista helt. Senor som rupturerat i fingrarna bör man absolut sy ihop. Det är ingenting som läker av sig självt och man kan bli rätt handikappad av att ha nedsatt i funktion i ett finger!

• Amazina

Kan dock tillägga att senor som brustit i falangen längst ut ibland inte går att sy ihop...

• Anonym (Lisen)
    Amazina skrev 2011-06-18 18:55:51 följande:
    Hej! Vilket finger är det och vilken sena? Är det en sträck eller böjsena och på vilken nivå på fingret? Ibland kan senor skadas men inte brista helt. Senor som rupturerat i fingrarna bör man absolut sy ihop. Det är ingenting som läker av sig självt och man kan bli rätt handikappad av att ha nedsatt i funktion i ett finger!
    Hej! Tack för att du svarar!
    Det är långfingret, och bollen tog liksom längst ut på fingertoppen och det var också där som fingret blev krokigt, alltså i yttersta leden. Jag frågade läkaren om den (senan) var av, efter att han tittat på röntgenbilderna och då sa han "ja den är av", men röntgen visade att den "inte dragit med sig någon skelettdel", vilket var positivt och därmed behövdes inte operation sade han. Jag kan böja lite på fingret och då är det väl inte böjvecksenan, men jag kan inte sträcka ut den yttersta leden så borde vara sträcksenan längst ut (?). Och det är också där skenan är placerad. 
  • Anonym (Lisen)
    Amazina skrev 2011-06-18 19:04:57 följande:
    Kan dock tillägga att senor som brustit i falangen längst ut ibland inte går att sy ihop...
    Aha, det kanske är därför då.. :-/ Doktorn sade, att man gör väldigt sällan sådana operationer längre. Sen när jag började googla fick jag såklart fram en massa lex maria fall om senor som inte blivit sydda i tid osv.
  • Amazina

Med andra ord hänger sista falangen i rät vinkel nu om jag förstår det rätt!? Om det bara är sista falangen vet jag inte om man kan operera det, men hade jag varit du hade jag konsulterat en ortoped! Bär skenan duktgt i alla fall tills du fått en second opinion...

• Anonym (Dottern)

Pappa skar av ena tumsenan en gång,men gick bara för omläggning hos sköterska och det blev jättefel! Några dar senare hade han svinont och sökte läkarhjälp och det slutade med ambulans till stora sjukhuset och operation Senan var uppe i armhålan typ. Han återfick aldrig full rörlighet i tummen. Men din "lilla" skada verkar inte lika allvarlig,men second opinion borde du nog ha.

• Anonym (Lisen)
    Amazina skrev 2011-06-18 19:15:11 följande:
    Med andra ord hänger sista falangen i rät vinkel nu om jag förstår det rätt!? Om det bara är sista falangen vet jag inte om man kan operera det, men hade jag varit du hade jag konsulterat en ortoped! Bär skenan duktgt i alla fall tills du fått en second opinion...
    Ja innan skenan sattes på så hängde sista falangen i en nästan rät vinkel, med skenan på så är ju fingret rakt. Och läkaren var väldigt noga med att påpeka hur viktigt det är att jag har den på, annars kan det bli deformerat, vilket det kunde bli lite grann även om jag har den på, sade han.
    Ska kolla med en ortoped iaf!

Tack snälla för dina svar! {#emotions_dlg.flower} 
  • Anonym (Lisen)
    Anonym (Dottern) skrev 2011-06-18 19:20:05 följande:
    Pappa skar av ena tumsenan en gång,men gick bara för omläggning hos sköterska och det blev jättefel! Några dar senare hade han svinont och sökte läkarhjälp och det slutade med ambulans till stora sjukhuset och operation Senan var uppe i armhålan typ. Han återfick aldrig full rörlighet i tummen. Men din "lilla" skada verkar inte lika allvarlig,men second opinion borde du nog ha.
    Usch, stackars din pappa!! Ja det är ju sådana här fall man vill undvika. Jag har ju liksom inte full känsel i fingret så känns lite läskigt men som du skriver känns skadan rätt "liten" och jag är glad att det är vänster hand och inte höger som jag använder mest.
    Ringer på måndag och försöker få en tid med en ortoped!
  • Thursday
    Anonym (Lisen) skrev 2011-06-18 19:26:43 följande:
    Usch, stackars din pappa!! Ja det är ju sådana här fall man vill undvika. Jag har ju liksom inte full känsel i fingret så känns lite läskigt men som du skriver känns skadan rätt "liten" och jag är glad att det är vänster hand och inte höger som jag använder mest.
    Ringer på måndag och försöker få en tid med en ortoped!
    Om jag hade varit du hade jag satsat på att få en second opinion redan imorgon... jag har fått intrycket att senor är det rätt bråttom med. När maken skar av böjsenan till stortån blev han "akut" opererad inom ett dygn. Ring sjuvårdsupplysningen? Har ni ingen jourcentral som man kan få tid på i närheten? Förstår att du inte är så pigg att sitta och vänta på akuten.
  • Anonym (Lisen)
    Thursday skrev 2011-06-18 19:31:40 följande:
    Om jag hade varit du hade jag satsat på att få en second opinion redan imorgon... jag har fått intrycket att senor är det rätt bråttom med. När maken skar av böjsenan till stortån blev han "akut" opererad inom ett dygn. Ring sjuvårdsupplysningen? Har ni ingen jourcentral som man kan få tid på i närheten? Förstår att du inte är så pigg att sitta och vänta på akuten.
    Ja men frågan är om man kan få tag på någon med mer kunskap redan imorgon, jag var på jourläkarcentralen idag (inte akuten som jag skrev). Kan ju börja med att ringa sjukvårdsupplysningen iaf. Sen tror jag att min sena som gått av är en sträcksena i yttersta leden vilket kanske inte är lika illa som böjvecksenan som på din sambo.

Men jag undrar också om man kan se på en vanlig röntgen, var senan gått av? Det kan man väl inte? 
  • Anonym

Hej

Jag skar av mej senan i lillfingret, men jag trodde inte att den hade gått av så det tog tre veckor innan jag gick till doktorn, blev akut opererad två dagar senare! hade jag väntat lite till så hade dom inte kunnat göra nåt åt det så det var rena turen att jag gick och kollade upp det.

min läkare sa att man opererar alltid om en sena har gått av!

så stå på dej så dom fixar det, annars kan du få men för livet.

kram på dej!

• Anonym (Lisen)
    Amazina skrev 2011-06-18 20:15:08 följande:
    Här finns bra info:
    www.akademiska.se/templates/page____43594.asp...
    TACK!! Det är precis det här jag råkat ut för, exakt på pricken!! 
    Det jag kan utläsa av det här är att läkaren troligtvis gjorde rätt bedömning och att jag inte behöver operation. Däremot kan jag kanske få en remiss till en arbetsterapeut, skenan jag har känns inte helt stabil, läkaren klippte till den lite provisoriskt då rätt längd inte fanns inne så jag kontaktar ändå vården på måndag. Tack igen!
  • Amazina

Tänkte bara nämna det... I o m att du skrev att skenan var halvbra utformad... Fingret måste vara lätt översträckt, ca 10 grader för bästa resultat...

(PS. Jag är spec.sjuksköterska och jobbar på akuten sedan 8 år. Därav min lite märkliga fetich för ortopedi...)

• Anonym (Lisen)
    Amazina skrev 2011-06-18 21:06:36 följande:
    Tänkte bara nämna det... I o m att du skrev att skenan var halvbra utformad... Fingret måste vara lätt översträckt, ca 10 grader för bästa resultat...

(PS. Jag är spec.sjuksköterska och jobbar på akuten sedan 8 år. Därav min lite märkliga fetich för ortopedi...)
    Hej igen!
    Ville bara säga tack för ditt råd, gick iväg till en läkare igen som skrev en remiss till en arbetsterapeut där jag fick tre nya skenor som var gjutna efter mitt finger och terapeuten visade också hur jag skulle tejpa fingret osv. Att det var jättebra att jag kom så tidigt annars blir fingret kanske inte återställt. Nu är det ju inte helt hundra att det blir alldeles bra men chansen ökar ju tidigare man börjar behandlingen. Ville bara tacka för dina tips, var därför jag gick iväg igen! {#emotions_dlg.flower} 
Svar på tråden Sena i fingret gått av, ska man inte operera det?