• Anonym

Är det jättekonstigt att gifta sig utan att bo ihop?

Hej!

Jag och min kille sedan 4 år tillbaka bor inte ihop. Det är faktiskt 15 mil mellan oss och ingen av oss vill flytta då vi båda har barn sedan tidigare. Detta funkar jättebra för oss, vi träffas varje helg och dessutom en kväll i veckan. Visst hade det ultimata varit om vi hade kunnat bo ihop men nu ser det ut såhär för oss och vi har liksom accepterat detta.

Nu är det så att vi vill gifta oss, vi vill verkligen vara gifta med varandra. MEN alla runt omkring - familj och vänner har åsikter om detta. De tycker att det är jättekonstigt att gifta sig då vi inte bor ihop.. Självklart gör vi som vi vill men jag blir så osäker då alla, precis alla, är så negativa till det..

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Är det jättekonstigt att gifta sig utan att bo ihop?
  • zygoma girl

Frågan är VARFÖR ni vill gifta er. Är det just för att ni bor långt ifrån varandra och ändå vill höra ihop?

För egen del är äktenskap ren juridik och hur den påverkar er och ev arv för era barn etc bör ni i vilket fall reda ut innan ni gifter er.

Men har ni bara klart för er varför ni vill gifta er och juridiken runt omkring så varför inte? Inga fester är så trevliga som bröllopsfester!

• Kimmice

Jag tycker att det nog kan vara bra att ha provat att bo ihop innan man gifter sig. Självklart krävs det ju inte för att gifta sig, men att leva tillsammans och att konstant vara med varandra kan bli ganska påfrestande och framför allt annorlunda.

Därför anser väl jag att det nog kan vara viktigt att veta hur det kommer fungera, om man planerar att spendera resten av livet tillsammans. :)

I övrigt har jag inga åsikter, alla gör ju som de vill och det är ju upp till er att känna efter.

• Anonym

Ja och nej.

Ja det är konstigt att ni inte ska bo ihop men nej det är inte konstigt. Klart ni ska gifta er om det känns rätt! Kanske kan vara värt dock att skriva ordentliga papper på allt, vem som äger vad då bara om ni har separata hushåll och barn sedan innan! 

• MattiasFru

Jag tycker att det låter konstigt, just därför att hur mycket man än vill så anser inte jag att man känner varandra på samma sätt som när man bor ihop. Det blir en helt annat intimitet, helt andra bråk och man kommer varandra närmare på ett helt annat sätt när man får dela både magsjuka och PMS dagar, ha olika åsikter om i vilken låda osthyveln ska vara osv. Så att lova trohet till döden skiljer sig åt med en man som du aldrig ens bott med låter i mina ögon lite underligt, ja.

• MattiasFru
    Kimmice skrev 2011-06-18 18:38:54 följande:

Jag tycker att det nog kan vara bra att ha provat att bo ihop innan man gifter sig. Självklart krävs det ju inte för att gifta sig, men att leva tillsammans och att konstant vara med varandra kan bli ganska påfrestande och framför allt annorlunda.

Därför anser väl jag att det nog kan vara viktigt att veta hur det kommer fungera, om man planerar att spendera resten av livet tillsammans. :)

Precis så tänker jag också, även om jag inte lyckades uttrycka det lika klart
  • Kimmice
    MattiasFru skrev 2011-06-18 18:41:43 följande:
    Precis så tänker jag också, även om jag inte lyckades uttrycka det lika klart
    Tänkte just skriva samma om ditt inlägg. ^^
  • MammaG

Merparten av världens befolkning gifter sig utan att först ha bott ihop. Samboskap är inte ett internationellt fenomen i någon större utsträckning.

Eller menar du att ni ska fortsätta bo isär efter att ni har gift er? Vad är det i så fall för poäng?

• Anonym (varför inte)

Kan man bo ihop utan att gifta sig kan man väl gifta sig utan att bo ihop?

Finns alltid äktenskapsförord om ni har sådana betänkligheter.

Svar på tråden Är det jättekonstigt att gifta sig utan att bo ihop?