• Anonym

när kommer mitt barn få mörkare pigment?

jag har barn med en mörk man, men våran dotter är jätteljus. Hennes hy är ljus, hennes hår är ljust(mörkblondt) men hennes ögonfransar är nästan svarta.

när kommer hennes pigment bli mörkare? nån som vet?

• Svar på tråden när kommer mitt barn få mörkare pigment?
  • Anonym

Det är ju inte säkert att hon blir så mycket mörkare faktiskt.

• Anonym (2)

Varför skulle hon bli mörkare än vad hon är nu? Inte säkert att hon blir det ju. Bara för din man är mörk behöver inte hon bli det. Kanske tar efter dig om du är ljus.

• Anonym

Jag har vänner vars barn är halvasiater, och de var ljusa när de var väldigt små. När de sedan var runt 1års åldern så såg man mer deras mörka hudfärg. Tycker det syns mer och mer med åren faktiskt. Kanske behöver de utsättas för solljuset lite för att aktivera hudfärgen.

• Helwa

Jag har ingen aning, men finest.se/lorena fick ett barn med en mörkman och hennes unge blev väldigt ljus, men hon sade att de brukade bli mörkare senare. Fråga henne i bloggen:)

• Anonym (blond)

mina två barns pappa är svart hårig, svarta ögon, inte jätte mörk hud, men mulattbrun,´våra barn är blonda, blååögda och jätte ljusa i hyn. Även fast de nu är 9 och 5 år.

• Anonym

aha, jag trodde att alla barn som hade en mörk förälder nån gång blev mörka, men då kanske det inte är så då :)

• Anonym
    Helwa skrev 2011-06-18 20:40:08 följande:
    Jag har ingen aning, men finest.se/lorena fick ett barn med en mörkman och hennes unge blev väldigt ljus, men hon sade att de brukade bli mörkare senare. Fråga henne i bloggen:)
    om det är barnen som är i headern så tycker jag att de är väldigt mörka.
  • Anonym

Jag hade en kompis på gymnasiet som hade en svensk mamma som var mörk brunett, dock blå ögon, och en mulatt pappa som var halvafrikan. Han var ganska mörk med affro och bruna ögon.

Hon var naturligt blond, ljusblå ögon och hade ljusare hud än mig. Hon kunde få ett affrohårtstrå någon gång ibland. Typ ett enda superkrulligt i hennes annars raka hår. Lite lustigt

• Queenie70

När min föddes var han bara brun på öron och fingertoppar, sen blev han gradvis mörkare och har stannat på sin nuvarande nivå. Inget man direkt märkte av medans det hände. Glad att han sluppit det svårskötta afrohåret i alla fall.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-06-18 20:48:15 följande:
    Jag hade en kompis på gymnasiet som hade en svensk mamma som var mörk brunett, dock blå ögon, och en mulatt pappa som var halvafrikan. Han var ganska mörk med affro och bruna ögon.

Hon var naturligt blond, ljusblå ögon och hade ljusare hud än mig. Hon kunde få ett affrohårtstrå någon gång ibland. Typ ett enda superkrulligt i hennes annars raka hår. Lite lustigt

Visst händer det att det blir så, men det kan inte vara såå vanligt? Känner många blandbarn, ingen av dom som haft en riktigt mörkhyad förälder har blivit ljusa och blonda. Däremot har jag sett mulattbarn som har mörk hy men blåa ögon. Så fint!
Svar på tråden när kommer mitt barn få mörkare pigment?