• K L A R A

Hur varmt är det i Turkiet i oktober?

Hej!

Vår familj har precis bokat resa till Side i Turkiet och åker den 19 oktober. Men jag undrar om någon har varit där i slutet på oktober och kan berätta hur pass varmt där brukar vara? Är det kortbyxor och kortärmat hela dagen lång eller är det kofta som behövs till kvällen? Är så himla svårt att veta vilka kläder som behövs packas ner! Blir ju en del packning med två relativt små barn med.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur varmt är det i Turkiet i oktober?
  • chiligirl
    När är det säsong för Turkiet?
    Bästa tiden att besöka Turkiet är från april till oktober för då är vädret i Turkiet som bäst. Under mitten av maj till i mitten på september är det högsäsong i Turkiet och så klart bästa tiden att åka dit , om man vill ha bra väder.

Under maj-sept. är det som varmast och då består vädret mesta dels av klarblå himmel och sol. Under juli och augusti är det som allra varmast i Turkiet då kan temperaturen stiga upp till 40-45 grader i skuggan. Det låter värre än vad det är detta på grund av att luftfuktigheten är så hög ibland närmare 80 % vilket gör att det känns som om det är varmare än vad det egentligen är.

Medeltemperaturen i Turkiet
    Månad:

Jan.

Feb.

Mars

April

Maj

Juni

Juli

Aug.

Sept.

Okt.

Nov.

Dec.

Temperatur i C (em.)

10

15

17

20

24

30

35

38

30

26

19

15

Natt temp.

6

6

11

12

16

20

25

25

19

15

11

8

• Frida73

Jag och sonen var i Side 22-29.10 förra året. Var varmt på dagarna och kyligt om kvällarna. Hade byxor och långärmat varje kväll och morgon. Vattnet i havet var varmt och skönt men i poolen var det rätt kallt så jag badade inte där. Sonen är inte lika känslig så det kalla poolvattnet bekom inte honom :)

Svar på tråden Hur varmt är det i Turkiet i oktober?