• fritzie76

Inte bjuden......

I går hade en av sonens dagiskompisar kalas på Busfabriken. Sonen var inte bjuden. Fick reda på att det skulle var kalas genom min kompis som har barn i samma grupp.Tänkte inte så mycket på det först, flickan hade kanske bara bjudet några i gruppen (självklart blev jag lite irriterad ändå att de redan väljer ut, de är ju bara 6 år). Men i går fick jag reda på att ALLA var där från dagis plus syskon och några andra!!! Jag blev så ledsen och mamma hjärtat värkte! Blev förbannad också över att sonen inte var bjude. Troligen är det väl så att hon missat min son för varför skulle hon välja bort honom???

Men detta gör mig så otroligt ledsen och tänker på det hela tiden. Hoppas av hela mitt hjärta att sonen inte får reda på att det varit kalas.

• Svar på tråden Inte bjuden......
  • krompa

Om det verkligen stämmer att ALLA andra var där så var det nog bara en miss att din son inte blev bjuden. Antagligen en borttappad inbjudan eller miss av posten. Ibland går ju barnen och tar bort papper från sina lådor och glömmer lägga tillbaka dem...

• Tant Green

Förmodligen har inbjudan kommit bort och föräldrarna är lika sura på dig för att du inte svarat att din son inte kunde komma Livet är fullt av missförstånd, tyvärr.

• ChrilleF

Hej

Jag undrar hur det gick. Rent allmänt tycker jag inte det är ok. Föräldrar borde har mer vett och ta föräldra ansvar i såna saker. Jag anser att man antingen bjuder alla eller ett fåtal.
    Samma sak hände när vår son börjat förskolan. Då hade en kille kalas och vår son var inte bjuden. Han blev jätteledsen och förstod inte varför han inte var bjuden och inte jag heller, jag sade att inbjudan nog kommer  -men det gjorde den ju inte. Jag var på väg och ringa och fråga men väntade ifall inbjudan skulle komma. Sedan visade det sej att alla inte varit bjudna. Klassen var ny och han hade väl tagit de mest kända. Jag blev dock lika ledsen som dej och tog upp frågan generellt om kalas i klassen. Sedan dess har alla blivit bjudna på alla kalas. Killar på killkalas och tjejer på tjejkalas.

Men... iförrgår när jag skulle hämta min son på fritids för att skjutsa till ett kalas satt en kille i klassen kvar. Jag tyckte det var konstigt och tyckte synd om honom eftersom övriga på fritids hade åkt till kalaset.
    För att göra en lång historia kort så ringde jag hans mamma och lämnade meddelande på hennes telefon och sedan frågade jag även föräldrarna till killen som hade kalaset om X varit bjuden vilket jag var säkert på att han var och det var han också. När jag lämnade min son ringde X mamma och hon hade missat/glömt det och hade ingen möjlighet att hämta honom så jag körde tillbaks till skolan och hämtade honom.
    Vet inte ifall de inte kollat ordentligt i hans väska och missat lappen.
    Jag får väl en stjärna i himmelen i alla fall.

Så det kan vara en miss att din son inte var bjuden om han var den enda som inte fick. Men jag håller med om att det svårt att ta upp. Men jag tror inte du kommer att släpppa det så du kan ju säga att du undrar om det hänt något på dagis eftersom din son inte var bjuden. Då får du veta om han var bjuden eller om något hänt som ni kanske skall ta tag i.

• CvW

Samma sak hände mig. Jag frågade rakt ut och det visade sig att mina barn lyckats knöla ned inbjudan längst ned i ryggsäcken. ...
    Tror inte att någon sund person bjuder alla utom en.

• Tuffen

Vi skulle mkt väl kunna göra det eftersom en av pojkarna i klassen är JV och hans föräldrar inte accepterar att han går på födelsedagskalas. Vi bjöd honom första året, men fick då ett telefonsamtal där föräldrarna förklarade läget.  Vi respekterar det och bjuder numera inte pojken ö h t.

• jagäraf

Det hände min yngsta dotter en gång också. En flicka i klassen hade kalas, alla var bjudna utom min dotter och en annan pojke. Jag tyckte det var riktigt dåligt gjort och ringde upp mamman som svarade att hennes dotter minsann hade rätt att bjuda vilka hon ville och hon ville bjuda hela klassen (ca 25 st elever) förutom just dessa två... Visst, så kanske det kan tyckas vara men som mamma hade jag nog försökt se till att få flickan på andra tankar...!

• Starkast

Vi har också varit med om detta. Alla killar i klassen utom vårt barn.
    Dessutom under samma tidpunkt de hade en fritidsaktivitet under helgen och vår grabb funderade givetvis över varför INGEN av grabbarna från hans klass var på träningen utom han?

Frågade aldrig rakt ut, men en annan förälder sa att det var så. Min son hade aldrig sätt någon inbjudan och han är ett sådant barn som har full koll på exakt vad som händer och vad som står på alla lappar. Så den har garanterat inte kommit bort - även om den där andra föräldern haft fel.

Likaså ett annat kalas i klassen, som mitt barn var bjudet på var alla klassens grabbar där utom två. Ska man ändå bjuda många barn gör ju 1-2 barn ingen skillnad.
    Om man därimot bara bjuder några stycken är det en helt annan sak för det kan man ju göra om man inte kan/har möjlighet att ha större kalas.

• SOL10

Å så undrar man varför ungar mobbar, vilka hemska förädrar det finns! Min råkade oxå ut för det, men sa att han ändå tänkte bjuda x på sitt för så gör man inte!

• Evve81

Bara en fråga för jag har också funderat på detta. Har inte råkat ut för det själv men när vi haft kalas har vi INTE bjudit alla i gruppen utan dottern har fått välja vilka hon ska bjuda. Jag är inte intresserad av att ha kalas med 19 barn hemma hos oss utan vi brukar kanske bjuda 5-6 stycken..... Jag har förklarat för min dotter när det någon gång varit kalas som hon inte varit bjuden på att man väljer själv vilka man bjuder.

Sedan skulle jag inte bjuda alla utom 1 eller 2 det kan jag tycka är helt fel men om det bara är några få som blir bjudna så är det ju så eller bjuder alla utom jag hela gruppen på kalas???

• SOL10

Det är ok, men att hoppa över 1 el 2 e elakt. Fem av 20 helt ok!

• Starkast
    Evve81 skrev 2011-06-24 20:28:28 följande:
    Bara en fråga för jag har också funderat på detta. Har inte råkat ut för det själv men när vi haft kalas har vi INTE bjudit alla i gruppen utan dottern har fått välja vilka hon ska bjuda. Jag är inte intresserad av att ha kalas med 19 barn hemma hos oss utan vi brukar kanske bjuda 5-6 stycken..... Jag har förklarat för min dotter när det någon gång varit kalas som hon inte varit bjuden på att man väljer själv vilka man bjuder.

Sedan skulle jag inte bjuda alla utom 1 eller 2 det kan jag tycka är helt fel men om det bara är några få som blir bjudna så är det ju så eller bjuder alla utom jag hela gruppen på kalas???
    Det är en helt annan sak, vilket du vet.

Men att utesluta en eller två är inte okej
Svar på tråden Inte bjuden......