• Anonym

sjuksköterskor eller övrig vårdpersonal!!

Vet ni någonting om det är ett hinder att ha prickar i sitt brottsregister om man ska arbeta som ssk?
    Alltså om dom vid anställning kräver ett utdrag ur registret och isåfall, vilka brott är det som står med i det utdraget?

Har läst lite trådar här om brottsregister och att arbetgivare vill se det, så nu blir jag lite orolig om det är någon ide att utbilda sig.

• Svar på tråden sjuksköterskor eller övrig vårdpersonal!!
  • Anonym (så här?)

Beror nog vad du har i ditt brottsregister...har du misshandel eller annat vårl brott eller suttit i fängelse...kanske dom inte anställer dig men om du har fartböter eller dylikt tror jag inte det spelar så stor roll....
    Det hela beror nog på avd som står i ditt register....

Vad har du gjort?

• Anonym (så här?)

ska ju stå vålds brott inte vårl brott.....

• Anonym

Jag har "ringa misshandel" och "ringa narkotikabrott" inget utav dessa syns med i det utdrag som behövs inom barnomsorgen.

• Louise 77

Jag är ssk och har varit med och anställt flera personer. Jag har aldrig varit med om att man ber om ett utdrag ur brottsregistret.

Lycka till!

• Anonym (så här?)

Kanske du då skall välja ett annat yrke eftersom du kommer att ha att göra med våldsamma personer och kommer att komma i kontakt med narkotika i ditt komande jobb....
    Men det är ju något jag tycker, det är ju upp till dig om dessa brott kommer att upprepas...

Varför kommer det inte fram om du söker jobb inom barnomsorgen?

• Anonym

alltså, mitt "ringa narkotikabrott" var för att jag hade min dåvarande pojkväns sömntabletter i min väska (2st) och min "ringa misshandel" var efter ett bråk med samma pojkvän. Han blev dömd till misshandel mot mig och gjorde en motanmälan.

Så att mina brott skulle upprepas bara för att jag arbetar som ssk tvivlar jag på.
    Men dom finns ju ändå där, i mitt register.

VId arbete inom barnomsorg får man ett speciellt utdrag där bara de brott som de bestämt är farliga för bar syns med. Typ sexualbrott och alla grova brott. Mina var "ringa"

• felle 3

dom har aldrig bett å kollat mitt register(vilket e tomt)..så d har jag svårt å tro.

• jenniekk

Nu på senare tid så begär de utdrag i brottregister. Har de gjort på mig när jag varit på antsällningsintervjuv. Detta va inom kommunen...

• Anonym

Ringde runt och kollade lite, och det är inget bestämt att de MÅSTE göra de, men att det händer allt oftare. Det skiljer sig även inom landsting och kommun samt vad man ska arbeta med.

Sen sa alla jag ringde till att de självklart tar hänsyn till hur länge sedan man blev dömd. Och när min utbildning är klar så har det gått över sex år sedan jag fick domen, så jag tackar nog ja trots allt.

• Catha82

men hur länge sedan är det du fick de dommarna och vad blev utgången?

så här står det i Lagen om belastningsregistret" 1998:620 paragraf 16-18

Det beror på vad påföljden, straffet, blev för brottet. Om påföljden innebär penningböter ligger belastningen registrerad under 5 år.

Innebär påföljden villkorlig dom, åtalsunderlåtelse, besöksförbud, skyddstillsyn, vård inom socialtjänsten med mera ligger belastningen kvar 10 år från doms- eller beslutsdatum. Vid fängelsestraff och ungdomsvård räknar man 10 år från avgång från fängelse eller ungdomsvård.

Om det före utgången av gallringstiden påförs ytterligare brott skall de tidigare brotten bli kvar i registret tills det senaste brottets gallringstid är inne. Detta ska ej gälla om det nya brottets belastning är penningböter.

Svar på tråden sjuksköterskor eller övrig vårdpersonal!!