• Sille

Massor av vattkoppor!!

Nu har andra dottern fått vattkoppor. Hon är snart nio månader och har ännu mer koppor än sin syster!

Hur mycket koppor kan de ha innan det blir farligt? Kan det bli farligt? Kan man ta Tavegyl när man är så liten?

Ja, ni hör ju. Många frågor. Hon har hög feber också.

• Svar på tråden Massor av vattkoppor!!
  • Nina 566

Min yngsta var precis 1 år när han fick det, och han hade Massor av koppor + hög feber som kom o gick.
    Det var förra sommaren när det var som varmast. Men jag upplevde inte det som om att han tyckte att det var så jobbigt. Kliade inte så mycket. Me sedan fick storebror på 5 år det och han tyckte det var lite jobbigt med kliet på rygget =)

Jag köpte hem kylbalsam men använde aldrig det- Samt gav alvedon när febern var hög + massor av vätska.

Krya!

• Myran 08

Feber är vanligt att man får vid vattkoppor. Jag rekommenderar varmt PoxClin det finns på apoteket det lindrar klåda och kyler ner. Tror inte man kan ge tavegyl till såna här små. På fass står det från 1 år och uppåt. Hade jag varit du hade jag ringt 1177 och rådfrågat för att sedan kanske bli vidarekopplad till en läkare som kanske kan ordinera det fast i mindre mängd. 

Ge alvedon för febern det kan du absolut göra.

Vår yngsta var 5 månader när han hade vattkoppor och han fick massor av det. Han fick två ärr som kommer vara kvar.

Potatismjöl lindrar och även lite svalare bad.

Om du ser att det blir mycket koppor i munnen så hade jag nästan bett en läkare kolla. Din mammainstinkt stämmer om du blir orolig under detta och då ber du bara någon att kolla på henne.  

• pluppfamiljen

Min 3 månaders fick det och hade koppar till och med på ögon vitorna..Men det försvann sen . Ring sjukvård rådgivningen och fråga. 

Blivande 6 barns mamma
  • Nina 566
    pluppfamiljen skrev 2011-06-19 09:10:19 följande:
    Min 3 månaders fick det och hade koppar till och med på ögon vitorna..Men det försvann sen . Ring sjukvård rådgivningen och fråga. 
    Åh fy, på ögonvitorna...stackars.
  • Lippa

Min dotter har ej haft det än.. Men när jag var liten och fick det blev jag inlagd på sjukhus i ett par nätter. Hela jag var täckt av koppor samt hög feber... Mins det som fruktansvärt jobbigt! Så jag tycker du ska boka tid hos er husläkare

• Nina 566
    Lippa skrev 2011-06-19 09:14:38 följande:
    Min dotter har ej haft det än.. Men när jag var liten och fick det blev jag inlagd på sjukhus i ett par nätter. Hela jag var täckt av koppor samt hög feber... Mins det som fruktansvärt jobbigt! Så jag tycker du ska boka tid hos er husläkare
    Fast det är inte så poppis att ta emot patienter med vattkoppar. Självklart så ska man åka in OM man är väldigt dålig, Men många koppor o feber osv ÄR inte ovanligt eller konstigt. Och inte farligt!
  • Lantani

Min dotter hade vattkoppor i april, hon hade massor. Sonen som hade det först hade inte så många.

Lilltjejen smörjde vi med poxclin och de lindrade jättemycket, hon var inte alls besvärad, inte sonen heller, som vi också använde poxclin på
    Så köp och testa, väl värt de 200 kr de kostar.

Alvin 081114 och Alice 100807
  • Lippa

De är mycket riktigt, det var ju typ 26års sen det hände mig. Och mycket har ju utvecklas sen dess ;)

• Lycklig 78

Hej!

Ville bara inflika med en fråga.
    Min stora kille på 2,5 år har haft riktigt hög feber i ca 3 dagar.
    Igår gav det med sig, men istället fick han utslag, som började på kinderna och har nu spritt sig till hela kroppen.
    Jag trodde först att det kanske var tredagarsfeber, men utslagen verkar inte blekna, snarare tvärt om, plus att det går vattkoppor på dagis.
    Nu till min fråga, hur lång tid tog det från att prickarna uppstod tills det blev blåsor?
    Bävar verkligen för detta om det är vattkoppor för han är verkligen full av prickarRynkar på näsan

• Sille

Med båda våra barn så började det med prickar och sen kom febern. Jag har hört att det kan vara så också men vanligast är kanske feber först och sedan koppor. Från att prickarna kom tog det väl ett dygn innan de blev koppor (det var då febern kom på våra), Som svar på din fråga Lycklig78.

Svar på tråden Massor av vattkoppor!!