• Elsa o jag

Praktiska frågor från en blivande mamma

Väntar vårt första barn i månadsskiftet september/oktober och har en hel del praktiska frågor som jag gärna skulle vilja ha svar på. Hoppas att ni erfarna på FL har bra tips och råd Flört

1. Hur ska man bädda spjälsängen? Har hört att man inte ska ha täcke men att påslakan och filt fungerar. Vad blir skillnaden? Är det lager på lager som gäller?

2. Ska man använda kudde i spjälsängen?

3. Kan man använda babyskydd istället för babysitter? Några har sagt att babysitter är onödig eftersom man kan använda babyskyddet istället. Men samtidigt ska de ju inte sitta i babyskyddet för länge eftersom det inte är bra för ryggen. Hur länge kan en bebis sitta i babysittern?

4. Hur klär man och bäddar för barnet i barnvagnen? Vi har en stor liggdel och har köpt ett bäddset med täcke och kudde. Ska man ha åkpåse dessutom? Fårskinn? Filt? Hur varm overall behöver man ha under hösten/vintern?

5. Vilka klädstorlekar ska man satsa på? Tänkte köpa några plagg i 50 och 56 så att vi kan klä på BB (för att sedan komplettera när vi vet hur stor bebisen verkligen är) och sedan mer och varmare i 62. Är det vettigt?

6. Hur mycket kläder behövs egentligen i början?

7. Bör man använda en handduk över skötbädden på skötbordet eller räcker det med att ha en bredvid?

8. Det finns ju både skötbäddar med typ skumgummi (vanliga bäddar) och ergonomiska med styrolitkulor. Vilken rekommenderar ni?

9. Har du något smart inköp som inte brukar finnas på alla "det här borde du ha"-listor?

Tacksam för alla tips och råd! Kram på er Glad

• Svar på tråden Praktiska frågor från en blivande mamma
  • Luullis

Vi har bäddat spjälsängen med filt och utan kudde. Plastad frotte är bra att ha under lakanet för att inte förstöra madrassen vid läckande blöjor och spyor. Spjälskydd gör det mysigt och bebisen fastnar inte mellan spjälorna.

Vi har en skötbädd från ikea, uppblåsbar. Har en handduk över och den byts nästan varje dag. Satsade på en massa av ikeas biliga handdukar(kostade väl typ 2 kr styck eller något)

Man får en del kläder i present ofta, och hos oss har vi fått en hel del i 56, och även den storleken har vi köpt mest av. Sonen hade strl 44 när han föddes så vi kompletterade med väldigt mycket i storlek 50. 62 köpte vi sen när man började vilja komma ut. Trevligt att ha något att göra när man gick med vagnen.

Min man föreslog att vi skulle använda babyskyddet istället för att köpa en ny sitter(den gamla har gått sönder) men det vill inte jag. Båda barnen har suttit bättre i skyddet men det känns inte bra att ha bebisen där så mycket i början. Tänker satsa på ett som har mer liggläge än ett babyskydd. När det är tredje barnet kräver det nog mer att jag kan lägga ner bebisen längre stunder.

• Luullis

Hur varmt du behöver klä bebisen i vagnen beror på hur kallt det är. Du behöver inte ha täcke och åkpåse. Vi valde att ha åkpåse då det var lättare att bara lägga ner bebisen i den.

Våra barn har haft tunna fleeceoveraller på vintern. Dom är väl skyddade i vagnen, och behöver inte byltas på för mycket. På hösten kanske det räcker med tjockare kläder och åkpåse/täcke. Känn på bebisen!

• Mamma och Fru

1. Hur ska man bädda spjälsängen? Har hört att man inte ska ha täcke men att påslakan och filt fungerar. Vad blir skillnaden? Är det lager på lager som gäller? vi har haft med täcke i, men tänk på att även små bebisar sprattlar och kan få över huvudet, kanske sovpåse?

2. Ska man använda kudde i spjälsängen? ja, en som är anpassad till små bebisar! 

3. Kan man använda babyskydd istället för babysitter? Några har sagt att babysitter är onödig eftersom man kan använda babyskyddet istället. Men samtidigt ska de ju inte sitta i babyskyddet för länge eftersom det inte är bra för ryggen. Hur länge kan en bebis sitta i babysittern? babysitter är inte nödvändigt, men den har vart välanvänd hos oss... så det är ngt jag rekomenderar.

4. Hur klär man och bäddar för barnet i barnvagnen? Vi har en stor liggdel och har köpt ett bäddset med täcke och kudde. Ska man ha åkpåse dessutom? Fårskinn? Filt? Hur varm overall behöver man ha under hösten/vintern? Fårskinn rekomenderar jag, det kan användas året om, då det värmer när det är kallt, och kyler när det är varmt! sen en filt över, alt åkpåse...

5. Vilka klädstorlekar ska man satsa på? Tänkte köpa några plagg i 50 och 56 så att vi kan klä på BB (för att sedan komplettera när vi vet hur stor bebisen verkligen är) och sedan mer och varmare i 62. Är det vettigt? svårt att veta hur stor bebisen är, stl 50 har ingen av mina kunnat ha, så jag rekomenderar från stl 56 som minsta storlek... 

6. Hur mycket kläder behövs egentligen i början? svårt, dottern kunde ha samma kläder i 2 dagar utan ploblem, medans minsta gossen fick vi byta på minst 3-4 ggr/dag första veckan... har ni egen tvättmaskin så behövs ju inte enormt med kläder...

7. Bör man använda en handduk över skötbädden på skötbordet eller räcker det med att ha en bredvid? handduk på är ju skönare än plast mot huden... finns billiga handdukar på ikea för 2kr st, perfekt till sådana ändamål, även toppen som raphandduk...

8. Det finns ju både skötbäddar med typ skumgummi (vanliga bäddar) och ergonomiska med styrolitkulor. Vilken rekommenderar ni? vi har ikeas uppblåsbara, funkar toppen för oss, billig också!

9. Har du något smart inköp som inte brukar finnas på alla "det här borde du ha"-listor?

• Planon

Allt du skriver verkar bra. Du märker själv efter ett tag hur ni vill ha det. Vad som skall till/bort. 1. Platt babykudde och ex fleecefilt och pyamas räcker bra. De ska sova svalt. 2.Se ovan 3.'Babyskyddet är för varmt att ha som sitter tycker jag, babysitters är mycket luftigare och går att ha i ligglägenär barnet är litet, vilket skonar ryggen. I bilstol sitter de mera upp.(+ att bebis tror man ska åka bil . Man har den bara Max 6mån så köpblocket ellersälj vidare din. Vi hade babybjörn balance air. 4. Sommarbebis=luftigt och svalt skyddad från sol med en tunn filt över vagnen. Vinterbebbe=skön åkpåse vantar mössa, ev overall(ofta klär man dom för mycket på vintern. Fårskinn i botten är bra när det är mycket kallt. En tunnare fleece overall till höst med en filt är bra. Ommman ev måste ta upp barnet utomhus är ju overall bra, men vet man att det sover kan man lägga det i en varm ex voksipåse utan overall, men med vantar och mössa, så är de helt lagom varma. Känn på rygg och nacke på bebis, då händerna ofta är kalla och missvisande. 5. Låter bra. 6. Max 4set att varva med. Tyckte Strumpbyxor var bra då min gnodde av sig strumpor. Föddes 6 okt och fleceoverall och tunnare åkpåse var bra. 7. Kommer ofta bajs och kiss på bädden, så handduk låter krångligt.(mkt att tvätta) 8. Vet inget om ergonomisk. Huvudsaken man har en skötplats som fungerar i sitt hem. Vi har haft på väggen med nr 1. Och en liten portabel skummbädd så vi byter ibland på golv, ibland på sängen. Fördelen är att det sparar plats och att barnet inte kan ramla ut då vi oftast byter på golvet. Hämtar en skål ljummet vatten, torra torklappar, soppås, salva och ny blöja. Skön cylinderkudde/kuddar att bulla upp sig och barnet med är man ammar. Vinter och sommar kan man "lufta ur" vagnen då luften står still under suffletten, få in nytt syre. Om man inte har nät i suffletten såklart. Skötbord= ha allt inom räckhåll så du inte lämnar bebe. Lycka till och ursäkta om det är rörigt eller stavfel då jag skriver från telefonen.

• Luullis

Kan tillägga att om du köper den uppblåsbara skötbädden från ikea så blir den väldigt kall utan handduk över. Hänt någon gång att jag stressat och inte lagt en ny handduk på morgonen och bebisen tyckte inte att det var uppskattat.

• Elsa o jag

Tack för era svar! Det är så mycket att fundera på såhär i väntans tider Glad. Kom på en fråga till:

Ska man använda sköljmedel till barnkläder? Vet ju att man ska använda parfymfritt tvättmedel men ska jag skippa sköljmedlet helt och hållet eller använda något parfymfritt där också?

• Planon

Kan väl vara skönt om kläderna blir stela. Finns ju neutral eller vad det heter.

• Frila2
    Elsa o jag skrev 2011-06-19 12:37:51 följande:
    Tack för era svar! Det är så mycket att fundera på såhär i väntans tider Glad. Kom på en fråga till:

Ska man använda sköljmedel till barnkläder? Vet ju att man ska använda parfymfritt tvättmedel men ska jag skippa sköljmedlet helt och hållet eller använda något parfymfritt där också?
    Vi har inte sköljmedel till några kläder alls, inte heller handdukar och liknande. Det har inte behövts. Nu torktumlar vi allt så då blir det mjukt ändå.

Har för mig att rekommendationen är att man inte ska använda sköljmedel men jag vet inte säkert.
Svar på tråden Praktiska frågor från en blivande mamma