• hipezza

Behöver råd!!

Har två barn, son 7 år och dotter 3 år, som inte klarar att roa sig själva mer än korta stunder.
    Sonen har alltid varit krävande och skrikig/gnällig redan som bebis, vilket väl gjorde att han automatiskt fick mycket uppmärksamhet... Han kunde aldrig roa sig själv med att utforska saker och ting utan skulle helst bäras omkring eller vara ute och åka vagn. Det var som att han krävde nya intryck hela tiden.... Som äldre är han känslig och gnällig men också väldigt glad emellanåt. Han har kompisar men ingen bästis. Just nu är han inne en extra jobbig fas (lilla tonåren?) med ständiga utbrott och svängningar i humöret. Han vill börja med det ena och det andra (ishockey, fotboll) för att sen ledsna efter 1-2 ggr... Vi stöttar honom och pratar mkt om livet m.m.
    Dottern är en "light"-variant av sonen...
    Barnen bråkar och det är oftast sonen som retar dottern... Han leker aldrig själv med något utan sitter bara och väntar på att "något" ska hända... Detta eviga kivande och bråkande hemma gör mig ledsen...varför kan de inte bara hitta på något? Både jag och deras pappa är kreativa och tycker om att pyssla med allt möjligt, och barnen har alltid fått vara med i vardagssysslorna m.m.
    Har aldrig tänkt att det är dåligt att ge barnen uppmärksamhet och göra dem delaktiga, men nu undrar jag....
    Jag håller på att bli totalt slutkörd både på jobbet och hemma....ingenstans finns det vila...bara stress och bråk...
    Om jag inte hjälper igång barnen med att ta fram tex målargrejjor eller går ut i trädgården så kan de gå runt, sitta, grina, bråka en hel dag utan att själva ta sig för med något...

Några råd för en slutkörd mamma???

• Svar på tråden Behöver råd!!
  • Ad Infinitum I det oändliga

Hoppas inte du tar illa upp, och menar det absolut inte att det är.
    Men fick bara en tanke om typ Adhd, add  hos sonen? Eller något sådant?
    Förlåt om du tar illa vid dej, inte alls menat så.
    Bara någon känsla...

Låter ju som om du/ni verkligen gjort och gör allt för era barn, gör dem delaktiga, tänker på hur ni ska förbättra saker, och lägger märke till vad det är som inte fungerar!!
    Så självklart måste din frustration vara enorm, och jag förstår verkligen att du känner dej slutkörd!!

Kom och tänka på en sak som fanns på mitt barns dagis för flera år sedan.
    En tankehatt.
    De barn som gick runt, och inte hade något att göra, eller kunde komma på vad de ville göra fick sätta sej på "tanke-stolen" som hade sin speciella plats, sätta på sej "tanke-hatten" och sitta där tills de klurat ut vad de ville göra för något.
    Något liknande kanske du kunde prova?

Eller om man gör någon burk med små lappar i på förslag, så de kan dra en lapp och göra det som står där på?

Lycka till, så håller jag tummarna för att ni hittar något som passar er bra, och skapar en familj med en mindre slutkörd mamma :)

Svar på tråden Behöver råd!!