• snrkfroken

Venedig + Alperna?

Tänkte ta en sista minuten till Venedig i sommar. Vad tror ni om det?
    Någon som varit där? Vad bör man inte missa? Finns det något bra "sol och bad" ställe i Venedig eller är det mest "Gamla-stan-fast-givetvis-mycket maffigare"?

När man ändå är i krokarna kanske en tur till Alperna på Italienska sidan vore något? Hur tar man sig dit smidigt från Venedig? Och vart åker man till?

• Svar på tråden Venedig + Alperna?
  • chiligirl

Enklaste till Alperna från Venedig är faktiskt med egen bil. Buss går sällan, tåg går andra vägar och taxi är dyrt.

Badar gör 15 minuter ut från Venedig på Lido.

Ja du ska läsa på för Venedig är olika för alla. Själv gillar jag stan, men håller mig borta från turisthorderna och hittar ställen där ortsborna bor. Tyst och stilla och med underbar mat. Och ingen trängsel

• snrkfroken

Synd... hade varit roligt att hinna med både Alperna och Venedig...jobbigt att behöva välja (ilandsproblem). Hur pass berest är du? Tips på äventyr/sol och bad eller stad?

• chiligirl

Nu hänger jag inte med; varför skippa Alperna?
    Egen bil betyder ju bara "hyrbil".

Berest och berest - Europa kan jag massor om i alla fall!

Klart du ska åka till Venedig och sen ta en hyrbil för att komma upp till Alperna.

• snrkfroken

Vi har inte körkort ;) glömde nämna den detaljen

• Ginevra

Har man inte körkort är det nog krångligt att ta sig från Venedig till Alperna (har man bil och vill göra en rundresa i den delen av Italien är det annars en utmärkt idé). Annars kan jag rekommendera Venedig: det är en vacker stad med många sevärdheter, men man får vara beredd på att den är väldigt turisttät, särskilt under sommarmånaderna. En annan fin stad inte så långt från Venedig är för övrigt Vicenza, där det finns mycket intressant arkitektur.

• chiligirl

Oja det är en viktig faktor!

Men ge inte upp Venedig för det. Dessutom är det ju en bilfri stad, det om något är toppen.

Hur lång tid har ni på er? Så kan jag kanske kolla på alternativ till körkortet.

• ElsaNN

Det går utmärkt att ta sig från Venedig med tåg, det är en ganska stor tågknutpunt. Ungefär en gång om dagen går det direkt tåg mot Innsbruck (via  Verona), annars är det byte i Verona som gäller. Varför inte ta tåget genom det berömda Brennero-passet in i österrike och sen tillbaka igen? Vill ni inte lämna Italien är det väl bara att gå av tåget i Brennero eller nånstans innan. Åt andra hållet så finns det fantastiska bergsmassiv år den slovenska sidan och dit går det tåg också (mot Villach tror jag).

Kika in på www.db.de . Det är de tyska järnvägarnas sida och där går det att på engelska söka tågtider för nästan hela Europa.

• Ginevra
    ElsaNN skrev 2011-06-19 16:34:44 följande:
    Det går utmärkt att ta sig från Venedig med tåg, det är en ganska stor tågknutpunt. Ungefär en gång om dagen går det direkt tåg mot Innsbruck (via  Verona), annars är det byte i Verona som gäller. Varför inte ta tåget genom det berömda Brennero-passet in i österrike och sen tillbaka igen? Vill ni inte lämna Italien är det väl bara att gå av tåget i Brennero eller nånstans innan. Åt andra hållet så finns det fantastiska bergsmassiv år den slovenska sidan och dit går det tåg också (mot Villach tror jag).

Kika in på www.db.de . Det är de tyska järnvägarnas sida och där går det att på engelska söka tågtider för nästan hela Europa.
    När jag tänker närmare på saken skulle man nog också kunna ta tåget till Bolzano, den största staden i Sydtyrolen. Du kan söka efter tider på de italienska järnvägarnas sida www.fs.it.
  • SVejsan

Alperna är ju en ganska stor bergskedja vilka delar avser du som alperna: Italienska Alperna, Schweiziska Alperna, Franska Alperna, Österrikiska Alperna, Slovenska Alperna.

Man kan åka tåg uppåt mot tex Brig (i Schweiz) med ett byte i Milano, från Brig skulle jag åka till Saas Fee http://www.saas-fee.ch/en/WillkommenSommer  (kortare busstur)...
    Här finns en skön bilfri alp-ort i dalen. Ni kan sedan ta först linbanan och sedan en tunnelbergbana upp till 3400 m höjd och sommarskidåka  på glaciären. 

• SVejsan

Sorry såg "På italienska sidan "  först efteråt... Men de borde finnas stopp efter bytet i Milano på den italienska sidan också...

• chiligirl

Hej igen!

Insbruck är inte värt att åka till, då missar man de fina topparna. Det krävs att man tar den smalspåriga järnvägen in i Zillertalen. Ofta kräver de större orterna att man tar sig vidare för att verkligen få uppleva topparna. Bolzano är ju intressant för Ötzi, men man kan inte se Marmolada alls om man inte åker vidare.

Jag utgick ifrån att om man vill se de italienska alperna, då vill man se de mest spektakulära och finaste. Och då fungerar inte tåget så värst bra. En av Europas mest spektaukälra vägar, SS48, sträcker sig från Bolzano 109 km österut till Cortina dAmpezzo. Då kan man uppleva bergspasset Falzagero med otroliga panorama vyer. I Pordoi kan man ta linbanan upp till Sasso Pordoi. I Canazei finns Carezzasjön som är ett naturreservat och man ser Laternar och Rotwand från den sjön.

Likadant är det om man söker sig till franska sidan av de italienska alperna. Det är ett krångel med smalspåriga, privata järnvägar, men har man tiden så kan man med linbana åka över från Italien till Mont Blanc i Frankrike.

Enkelt utan egen bil är det inte!

• SVejsan

Mn kan också ta "pendeltåg" till Udine och åka upp mot trevisio (och ovanför) då kommer man till Dolmiterna (som är Alperna på italienska  dvs sitter fast i samma bergskedja) tar under  2 timmar till Udine och sedan får man ta en anslutning uppåt...  

• chiligirl
    SVejsan skrev 2011-06-20 08:46:31 följande:
    Mn kan också ta "pendeltåg" till Udine och åka upp mot trevisio (och ovanför) då kommer man till Dolmiterna (som är Alperna på italienska  dvs sitter fast i samma bergskedja) tar under  2 timmar till Udine och sedan får man ta en anslutning uppåt...  
    Förlåt, men nu blev jag lost!
    Trevisio eller menar du Treviso?

Om du menar Treviso, så då är det ju neråt i förhållande till Udine. Udine ligger ju mera i alperna. Och Treviso är ju ofta Venedigs flygplats, så då borde det gå att ta sig enkelt vidare därifrån.

Eller så tolkar jag dit inlägg galet. Men hur som helst är Udine intressant.
  • SVejsan

Har vandrat för många år sedan i bergsområdena ovanför Udine, vackra omgivningar .  Riktigt mör i benen blev man

Men jag vet inte exakt hur Tarviso är som typisk "alport" ...

• chiligirl
    SVejsan skrev 2011-06-20 09:46:14 följande:
    Har vandrat för många år sedan i bergsområdena ovanför Udine, vackra omgivningar .  Riktigt mör i benen blev man

Men jag vet inte exakt hur Tarviso är som typisk "alport" ...
    Tack! Höll på att bli helt förvirrad.

Tarvisio ser ju lovande härligt ut! Och du sa att det var enkelt att ta sig dit? Då är det ju ett bra alternativ för TS.

Själv har jag genom mina resor insett att ska man verkligen komma in i systemet är det enklast med egen bil, annars ser ma ntopparna som på avstånd. Bra att det finns alternativ.
  • SVejsan

Tarvisio tar 2.50 -- 3.50 timmar och man byter i Udine (dvs ca 2 timmar till Udine och en timme till Tarvisio.) Orten Tarvisio är ju inte jättestor dock...  

• snrkfroken

Oj vilka super tips! Vilken del av alperna spelar inte så stor roll... vad rekommenderar ni? Vi är inga vandringsmänniskor utan vill mest njuta av vacker natur

Så det finns tåg... toppen! Kanske man kan åka hem med flyg från österrike eller annat land... vad skulle ni gjort?

Svar på tråden Venedig + Alperna?