• Dormil

Min katt har tappar klon! Vad bör man göra?

Igår kom vår katt inrusandes med små blodfläckar efter sig. Det visade sig att hon tappat ena klon. Det är lite sårigt vid pulpan, men hon verkar inte ha ont. Hon är som vanligt, haltar inte och springer runt. Bör man uppsöka veterinär ändå?

Tack för svar! 

• Svar på tråden Min katt har tappar klon! Vad bör man göra?
  • wannabemom

Vet tyvärr inte hur det funkar med katter men min hund fick ett klobrott i våras. Vi fick åka in till veterinären som sövde honom och plockade bort klorester samt rengjorde. sen fick han ha bandage nått dygn och så var vi tvungna att skydda tassen med strumpa när han var utomhus i ett par veckor innan pulpan torkade. det kan visst bli infekterat väldigt lätt så ring veterinären och fråga om ni behöver åka in med katten eller om ni kan sköta om klobrottet själv. lycka till :)

Noelle 2010-02-28 <3 BF 2011-07-13
  • nemo1

Du bör nog rådfråga en vett om det där då det kan bli infekterat.

• Tant Jansson

En kompis katt råkade ut för samma sak - det var (och är så även för dig) bara att åka till veterinären!

• BuoBä

Det är såklart aldrig fel att åka till veterinären för en koll, men om tassen ser OK ut och katten inte verkar påverkad kan ni säkert avvakta.

Vår katt lyckades med samma sak, under en helg såklart så det fanns ingen vet öppen. Jag tvättade med alsolsprit och sen höll vi koll på tassen såklart. Ringde vet på måndagen som sa att så länge det såg OK ut behövde vi inte komma in. Det läkte ut fint och klon växte också ut så småningom.

• logg81

håll tassen ren och avvakta. Det är vad jag skulle ha gjort...

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • nemo1
    BuoBä skrev 2011-06-19 15:46:16 följande:

Det är såklart aldrig fel att åka till veterinären för en koll, men om tassen ser OK ut och katten inte verkar påverkad kan ni säkert avvakta.

Vår katt lyckades med samma sak, under en helg såklart så det fanns ingen vet öppen. Jag tvättade med alsolsprit och sen höll vi koll på tassen såklart. Ringde vet på måndagen som sa att så länge det såg OK ut behövde vi inte komma in. Det läkte ut fint och klon växte också ut så småningom.

Upps, testa och tvätta ett sår på dig själv med alsolsprit, inte skönt.
  • BuoBä

nemo01: nu är ju inte vitsen med alsolsprit att det ska vara skönt utan att såret ska bli rent. Då får katten stå ut med att det svider i 3 sekunder. Det var det jag hade hemma och ja, jag använder det på mig själv.

• Sömnstörd
    BuoBä skrev 2011-06-19 17:29:18 följande:
    nemo01: nu är ju inte vitsen med alsolsprit att det ska vara skönt utan att såret ska bli rent. Då får katten stå ut med att det svider i 3 sekunder. Det var det jag hade hemma och ja, jag använder det på mig själv.
    Oftast är tvål och vatten faktiskt bäst att tvätta rent med. Det är dubbelt verkande eftersom smuts sköljs bort rent mekaniskt av vattnet.

Alsollösning svider mindre och används främst då såret har blivit infekterat och är geggigt. Klorhexidin används då såret är infekterat men torrt.
  • BuoBä
    Sömnstörd skrev 2011-06-20 01:12:07 följande:
    Oftast är tvål och vatten faktiskt bäst att tvätta rent med. Det är dubbelt verkande eftersom smuts sköljs bort rent mekaniskt av vattnet.
    Då kan ju du komma hit och försöka skölja min katt med vatten.  
  • nemo1

Det är väl inte svårare att tvätta med tvål och vatten än med sprit?? Jobbar själv inom akutsjukvården och jag skulle väl aldrig få för mig att tvätta ett sår med sprit.

• Sömnstörd
    BuoBä skrev 2011-06-20 09:09:36 följande:
    Då kan ju du komma hit och försöka skölja min katt med vatten.  
    Det är inte svårare än med sprit, mumifiera katten i en handduk i värsta fall.
    Sprit är djurplågeri oavsett djurart.
  • Alexandra77

Om du absolut ska tvätta med nåt som tar död på bakterier så finns det flera alternativ på apoteket som inte svider! 

• BuoBä

Whatever, nu var det alsolsprit jag hade hemma, katten överlevde och är i högsta grad välmående.

Sprit på en bomullstuss, dutta på såret och det är klart. Jag kan lova att katten knappt hann märka vad som hände. Tvål och vatten inkluderar en spolande kran och det är det värsta min katt vet.

Eftersom det blev sån diskussion, låt mig omfrasera mina erfarenheter:

"Jag rengjorde såret och sen höll vi koll på tassen såklart."

Sådär, det var det jag ville få fram.

• IceJossan

Hoppas att det läker fint nu. Jag skulle också ha använt sprit om det var det jag hade hemma - det är ju faktiskt bara några få sekunders lidande (svidande) och det anser jag inte som djurplågeri över huvud taget eftersom det är sårrengöring.

• logg81

Om något svider för att hållas rent och läka rätt... hur kan det vara djurplågeri???

Hur illa och hur plågsamt kan det inte bli om man INTE har bra grejer?

• Sömnstörd
    logg81 skrev 2011-06-22 17:32:40 följande:
    Om något svider för att hållas rent och läka rätt... hur kan det vara djurplågeri???

Hur illa och hur plågsamt kan det inte bli om man INTE har bra grejer?
    Fast nu är vare sig alsolsprit eller alsollösning speciellt bra att tvätta rent färska sår med utan där är tvål och vatten bäst. Sen finns det som sagt saker som inte svider, koksaltlösning är det veterinärer (och läkare) rekommenderar.

Självklart är det djurplågeri om man använder en förlegat smärtsam metod när det finns andra som är bättre.
  • logg81
    Sömnstörd skrev 2011-06-22 17:45:41 följande:
    Fast nu är vare sig alsolsprit eller alsollösning speciellt bra att tvätta rent färska sår med utan där är tvål och vatten bäst. Sen finns det som sagt saker som inte svider, koksaltlösning är det veterinärer (och läkare) rekommenderar.

Självklart är det djurplågeri om man använder en förlegat smärtsam metod när det finns andra som är bättre.
    Tvål och vatten är absolut det bästa! Däremot kan jag inte komma på en enda tvål jag haft hemma som inte svidit när jag tvättat händerna med den... (jobbar så jag gör mej illa både nu och då =S)

Den enda bakteriedödande lösning jag har hemma (om man bortser från tvål och vatten) är absolut vodka. Ser jag att ett av mina småsår inte är vad de borde så tvättar jag av med det. Svider satan men gör rent. Däremot skulle jag väl inte använda det på hunden. Där använder jag alsollösning som inte svider alls... OM det skulle bli infektion. Då funkar inte tvål och vatten längre...
  • Sömnstörd
    logg81 skrev 2011-06-22 19:28:29 följande:
    Tvål och vatten är absolut det bästa! Däremot kan jag inte komma på en enda tvål jag haft hemma som inte svidit när jag tvättat händerna med den... (jobbar så jag gör mej illa både nu och då =S)

Den enda bakteriedödande lösning jag har hemma (om man bortser från tvål och vatten) är absolut vodka. Ser jag att ett av mina småsår inte är vad de borde så tvättar jag av med det. Svider satan men gör rent. Däremot skulle jag väl inte använda det på hunden. Där använder jag alsollösning som inte svider alls... OM det skulle bli infektion. Då funkar inte tvål och vatten längre...
    Precis det jag försöker säga, att alsollösning tar man till först då det är en infektion.
  • logg81
    Sömnstörd skrev 2011-06-22 19:57:02 följande:
    Precis det jag försöker säga, att alsollösning tar man till först då det är en infektion.
    Vi menar samma sak men uttrycker oss olika... vad roligt det kan bli
Svar på tråden Min katt har tappar klon! Vad bör man göra?