• Isanna

Elaka CSN! Återbetalning och mammaledig.

Ringde precis CSN och kollade hur det kommer att bli till våren då jag kommer att vara föräldraledig från studierna, om jag kommer att vara tvungen att betala tillbaka det lån jag har tagit. Och jamenviss ska jag göra det!

I och med att jag har haft två terminer utan studiemedel från CSN (har jobbar vid sidan istället för att ta lån) så räknas det som ett uppehåll och därmed blir jag återbetalningsskyldig så snart jag slutar plugga till våren! Morr!

Vad i allsin dar tänker dom med? En inkomst (fp) med 3500 kr efter skatt och betala tillbaka lån! Hon skulle dock skicka en blankett om dedsatt årsbelopp så vi får hoppas på att "nedsatt" kan betyda "inget alls"!

Ja vad gör man? Pantar burkar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-12-14 12:08:41:
    Jag studerar alltså fortfarande och har inte _börjat_ betala tillbaka mina lån.

• Svar på tråden Elaka CSN! Återbetalning och mammaledig.
  • Annikamed2barn

Brukar inte CSN basera återbetalningsbelopp på senaste årets inkomst (alltså 2004 när man betalar 2005). I så fall bör du ju få betala mindre året efter din FL men det är ingen tröst. Jag fick betala lika mycket som innan när jag var föräldraledig, inget roligt!!

• ressiwresseB

Men, om du hade banklån skulle du begära att inte betala tillbaka under ledigheten? Om man dra på sig skulder ska man faktiskt betala tillbaka.... hemskt orättvisst att måste göra det, men ändå.

• Honey1982

Därför ska jag studera på distans istället för att vara föräldraledig.. Tråkigt men sant! Funkar kanske med återbetalning om sambon jobbar men inte om sambon är student eller om man är ensamstående.

• Isanna

ressiwresseB: Nu är det inte så lätt att jämföra CSN-lån med banklån, de fungerar helt enkelt inte likadant!

Annika: Trösten är ju att jag slipper betala tillbaka till hösten i o med att jag börjar plugga igen!

Honey: Om man inte har haft uppehåll i studierna såbehöver man inte betala tillbaka det första halvåret iallafall, då det kanske skulle funka för dig?

• Chaia

Ansök om nedsättning. Om du bara har lägsta FP kommer du inte att behöva betala tillbaka! Ring CSN och be dem skicka deig en blankett.

• Honey1982

klart man ska betala tillbax sina lån! men man borde kunna få uppskov under föräldraledighet om man har lägsta fp tycker jag. speciellt om man bara tar studieuppehåll och på nåt vis försäkrar att man ska återuppta studierna igen.

anna - jo iofs.. fast jag vill försöka bli klar så snabbt som möjligt. sen har det med ekonomin att göra oxå.. så det är värt ett försök iaf!

• Mjao

jag betalar tillbaka på gamla lån samtidigt som jag tar nya, jag behöver dock bara betala tilbaka 500 kr i månaden så min erfarenhet är att om man ringer och pratar med dem så får man betala tillbaka i en takt som passar en själv. CSN är ju inte ute efter att få någon att hamna hos kronofogden.

• drakon

Tänk på att om du får sänkning nu så får du betala ett högre belopp nästa år än om du inte skulle ansökt om sänkning. Just därför så valde jag att inte ansöka om sänkning.

• Mjao

men csn ser ju till hela hushållets inkomst, eller jag var iaf. skyldig att fylla i vad min man tjänar. är det totalt omöjligt för er att betala av lite? om din man/sambo, barnets far tjänar mer så borde det gå på något sätt att avsätta en liten slant varje månad, eller?

csn (läs sverige) betalar ut cirka två miljarder i månaden till studenter, inte så konstigt att de vill ha tillbaks det oavsett barn eller inte...

• Isanna

Mjao: Nej det är inte omöjligt att betala tillbaka, omöjligt är det väl aldrig. Problemet ligger väl mest i det faktum att jag måste betala tillbaka på en gång bara för att jag har haft två terminer då jag inte har tagit studielån (men ändå studerat) vilket gör att jag inte omfattas av regeln som säger att man inte behöver betala tillbaka det första halvåret då man inte längre pluggar.

Att CSN vill ha tillbaka pengarna är inget som jag uppfattar som konstigt.

Det löser sig.

Svar på tråden Elaka CSN! Återbetalning och mammaledig.