• Isanna

Elaka CSN! Återbetalning och mammaledig.

Ringde precis CSN och kollade hur det kommer att bli till våren då jag kommer att vara föräldraledig från studierna, om jag kommer att vara tvungen att betala tillbaka det lån jag har tagit. Och jamenviss ska jag göra det!

I och med att jag har haft två terminer utan studiemedel från CSN (har jobbar vid sidan istället för att ta lån) så räknas det som ett uppehåll och därmed blir jag återbetalningsskyldig så snart jag slutar plugga till våren! Morr!

Vad i allsin dar tänker dom med? En inkomst (fp) med 3500 kr efter skatt och betala tillbaka lån! Hon skulle dock skicka en blankett om dedsatt årsbelopp så vi får hoppas på att "nedsatt" kan betyda "inget alls"!

Ja vad gör man? Pantar burkar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-12-14 12:08:41:
    Jag studerar alltså fortfarande och har inte _börjat_ betala tillbaka mina lån.

• Svar på tråden Elaka CSN! Återbetalning och mammaledig.
  • Annikamed2barn

Brukar inte CSN basera återbetalningsbelopp på senaste årets inkomst (alltså 2004 när man betalar 2005). I så fall bör du ju få betala mindre året efter din FL men det är ingen tröst. Jag fick betala lika mycket som innan när jag var föräldraledig, inget roligt!!

• ressiwresseB

Men, om du hade banklån skulle du begära att inte betala tillbaka under ledigheten? Om man dra på sig skulder ska man faktiskt betala tillbaka.... hemskt orättvisst att måste göra det, men ändå.

• Honey1982

Därför ska jag studera på distans istället för att vara föräldraledig.. Tråkigt men sant! Funkar kanske med återbetalning om sambon jobbar men inte om sambon är student eller om man är ensamstående.

• Isanna

ressiwresseB: Nu är det inte så lätt att jämföra CSN-lån med banklån, de fungerar helt enkelt inte likadant!

Annika: Trösten är ju att jag slipper betala tillbaka till hösten i o med att jag börjar plugga igen!