• Anonym (undrar)

Kan man kolla det någon surfat "in private"?

Jag har begått en stort misstag nämligen att då min man inte varit hemma surfat runt på massor av olika internetsidor. Allt från dating till att kolla upp hans ex på facebook. Jag har alltid surfat in private och aldrig gjort något mer än att bara kolla runt.
    För ett tag sen skulle min man formatera datorn och sparade då bilder óch dokument innan han sedan skulle rensa datorn. Plötsligt blev jag jätteorolig att han skulle upptäcka vad jag haft för mig. Kan man se sökord och bilder som surfats på in private? Går det att återskapa? Jag trodde att det var ett säkert sätt stt få surfa ifred. Min man har varit konstig och sur på sistone och jag misstänker att han kanske sett något han inte borde se.

Någon som vet hur det funkar?

• Svar på tråden Kan man kolla det någon surfat "in private"?
  • Rhoda Horswunce

All historik och sånt tas bort automatiskt, men har han t.ex. ett spionprogram på datorn så kan han ju se det.

• Anonym (undrar)
    Rhoda Horswunce skrev 2011-06-19 16:38:15 följande:
    All historik och sånt tas bort automatiskt, men har han t.ex. ett spionprogram på datorn så kan han ju se det.
    Nej något sånt har han inte etersom det är vår gemensamma dator. Men är det alltså HELT säkert att man inte kan återskapa filer och sökord vid formatering då? Eller att bilder sparas?
  • Anonym (undrar)

någon, detta kan sluta illa för mig annars!

• Anonym

Bilder kan sparas....... Upptäckte det nyligen av en slump och fick hjärtattack. Gå in på sparade filer, mottagna filer, leta leta

• Anonym (undrar)
    Anonym skrev 2011-06-19 16:52:18 följande:
    Bilder kan sparas....... Upptäckte det nyligen av en slump och fick hjärtattack. Gå in på sparade filer, mottagna filer, leta leta
    Menar du då bilder som foton från tex facebook eller även bilder från en internetsida? Om man sedan ska spara sona egna foton från datorn på en minnessticka finns det då risk att dessa andra bilderna hamnar bland familjefoton?
  • Anonym (undrar)

Om det är så att min man sett bilder eller annt från mitt surfande hur ska jag hantera honom? Har jag rätt att bki arg då han snokat eller har han rätt att bli arg?
    Ofta är ju situationon omvänd dvs att kvinnan upptäcker mannes porrsurfning och blir galen. Nu är det ju han som kanske sett olämpliga saker.

• Ridmi

Wireshark är ett roligt program för ta reda på vad folk gör på internet, med detta program kan man komma åt lösenord på mail, det går även kolla upp vilka sidor du har besökt (gör du ett hack så går det även se innehållet på sidan). Du är inte anonym för den som vill kartlägga dig på din privata dator om han/hon tillgång till din dator samt vill uppsåtligen vill skada dig. Extern går avlyssna om du surfar trådlöst, om du inte har en säker kryptering. Även om du har en säkerhetskryptering går det ofta se vilka www adresser du besöker men dock inte deras innehåll.

• Anonym (undrar)
    Ridmi skrev 2011-06-19 17:13:35 följande:

Wireshark är ett roligt program för ta reda på vad folk gör på internet, med detta program kan man komma åt lösenord på mail, det går även kolla upp vilka sidor du har besökt (gör du ett hack så går det även se innehållet på sidan). Du är inte anonym för den som vill kartlägga dig på din privata dator om han/hon tillgång till din dator samt vill uppsåtligen vill skada dig. Extern går avlyssna om du surfar trådlöst, om du inte har en säker kryptering. Även om du har en säkerhetskryptering går det ofta se vilka www adresser du besöker men dock inte deras innehåll.

Ok men jag tror inte att han vill skada meig eller kolla mig heller. Han använder ju också datorn och har säkert hemligheter själv som skulle komma fram. Men jag vill veta om man vid sparandet av filer inför formatering sidor, sökord och bilder som surfats in pribate kan sparas och återskaps.
  • Ridmi
    Anonym (undrar) skrev 2011-06-19 17:24:02 följande:
    Ok men jag tror inte att han vill skada meig eller kolla mig heller. Han använder ju också datorn och har säkert hemligheter själv som skulle komma fram. Men jag vill veta om man vid sparandet av filer inför formatering sidor, sökord och bilder som surfats in pribate kan sparas och återskaps.

finns olika webbläsare, antar du pratar explorer in private surfing. Enligt microsoft ska cash och historik slängas, däremot slängs troligen inte filer/bilder du har begärt få hemladdat (har i denna stund inte testad detta). Historiken vet jag slängs. Observant att i google kan man spåra vilka sökord man använt. På vissa sidor kan man ha automatisk inloggning uppgifter, dessa cookies ska tas bort. Oseriösa sidor har hittat vissa kryphål, framför allt om man använder webbläsare firefox.

• Anonym (undrar)
    Ridmi skrev 2011-06-19 17:44:17 följande:

finns olika webbläsare, antar du pratar explorer in private surfing. Enligt microsoft ska cash och historik slängas, däremot slängs troligen inte filer/bilder du har begärt få hemladdat (har i denna stund inte testad detta). Historiken vet jag slängs. Observant att i google kan man spåra vilka sökord man använt. På vissa sidor kan man ha automatisk inloggning uppgifter, dessa cookies ska tas bort. Oseriösa sidor har hittat vissa kryphål, framför allt om man använder webbläsare firefox.

Med andra ord så kan tex fotoalbum från facebook sparas om jag aktivt klickat fram fotona? Vart sparas dom då? Hamnar dom bland våra egna foton eller bara bland nedladdat material? Om man vill se sökord i tex google måste man då aktivt spåra dem eller syns de bara om man letar i historiken?
Svar på tråden Kan man kolla det någon surfat "in private"?