• Anonym

Vet du den rätta innebörden av ordet slyna?

Eftersom vi bor både i de lättkränktas- och okunskapens land, kändes det lite intressant att starta denna omröstningstråd. Alltså, som rubriken lyder, känner du till den egentliga betydelsen av ordet ovan, eller äger du endast en "förväntad" uppfattning kring ordets innebörd?

Hur reagerar du när du hör ordet användas ute i vårt samhälle?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vet du den rätta innebörden av ordet slyna?
  • Björnmossa

Vet det rätta och har bara sett annorlunda här på FL.

Konstigt nog verkar folk inte ha problem med den manliga varianten av ordet.

• Tonx

Jag vet vad det betyder. Jag känner till den rätta betydelsen hos fler av våra andra skällsord också. T.ex våt ängsmark, haha.

• Anonym
    Tonx skrev 2011-06-19 18:59:25 följande:
    Jag vet vad det betyder. Jag känner till den rätta betydelsen hos fler av våra andra skällsord också. T.ex våt ängsmark, haha.
    Slyna är inte ett skällsord i egentlig bemärkelse...
  • Tonx
    Anonym skrev 2011-06-19 19:33:10 följande:
    Slyna är inte ett skällsord i egentlig bemärkelse...
    Nej, men det används som det. Ordet fitta betydde ursprungligen våt ängsmark som jag nämnde, men det är lika mycket en svordom, eller snarare ett könsord, idag trots den gamla betydelsen.
    Det är samma sak med slyna. Den gamla betydelsen är så gott som ur tiden och är idag ett ord man använder nedsättande. 
  • Björnmossa
    Tonx skrev 2011-06-19 19:51:05 följande:
    Nej, men det används som det. Ordet fitta betydde ursprungligen våt ängsmark som jag nämnde, men det är lika mycket en svordom, eller snarare ett könsord, idag trots den gamla betydelsen.
    Det är samma sak med slyna. Den gamla betydelsen är så gott som ur tiden och är idag ett ord man använder nedsättande. 
    Det har alltid varit nedsättande, men på senare tid (fem-tio år?) har folk börjat tolka det sexuellt.

Den "gamla" betydelsen är den som fortfarande gäller i ordböcker, litteratur och typ överallt utom FL skulle jag vilja påstå.
  • Tonx
    Björnmossa skrev 2011-06-19 20:45:03 följande:
    Det har alltid varit nedsättande, men på senare tid (fem-tio år?) har folk börjat tolka det sexuellt.

Den "gamla" betydelsen är den som fortfarande gäller i ordböcker, litteratur och typ överallt utom FL skulle jag vilja påstå.
    Ja, det har du rätt i att det varit. 
    Slyna har ju förövrigt utvecklats till ett positivt skällsord också, tjejer t.ex kallar varann slyna i positiv bemärkelse.
    Slyna, slampa, bitch, bitterfitta - det är alla ord som används både positivt och negativt. 

Fast att den gamla betydelsen gäller överallt utom på FL kan jag inte hålla med om.
    I saol används den korrekta betydelsen, men i vår samtida litteratur har det ofta den nya betydelsen, om inte historien utspelar sig i tidigare år, då använder man ju i regel gamla ord och uttryck som associeras till den tiden.
    Sen den ungdom som inte tagit ordet i sin mun kan ju inte finnas.

• Björnmossa
    Tonx skrev 2011-06-19 21:46:21 följande:
    Ja, det har du rätt i att det varit. 
    Slyna har ju förövrigt utvecklats till ett positivt skällsord också, tjejer t.ex kallar varann slyna i positiv bemärkelse.
    Slyna, slampa, bitch, bitterfitta - det är alla ord som används både positivt och negativt. 

Fast att den gamla betydelsen gäller överallt utom på FL kan jag inte hålla med om.
    I saol används den korrekta betydelsen, men i vår samtida litteratur har det ofta den nya betydelsen, om inte historien utspelar sig i tidigare år, då använder man ju i regel gamla ord och uttryck som associeras till den tiden.
    Sen den ungdom som inte tagit ordet i sin mun kan ju inte finnas.
    Hur kidsen pratar har jag ingen aning om, har fyllt 30 själv

Har nog aldrig stött på det i en nyutkommen bok men kommer lägga märke till det från nu.
  • Anonym
    Tonx skrev 2011-06-19 19:51:05 följande:
    Jasså är det? Detta tog jag direkt från SAOL:

• EFI

Hittade ett par trevliga rader i skrifterna. Flört

"Flickan var nu i slynåldern inte fullt så intagande som förr."

"En ouppfostrad jänta i slynåren, slängig och släpig i hela sitt uppträdande." 

Apple user since 1987
Svar på tråden Vet du den rätta innebörden av ordet slyna?