• JeanSaft

Vad är det med kattens ögon?

Hej!
    Jag undrar en sak om min katts ögon. "Ögonlocken", dom där vita sakerna som åker för ögonen ni vet ;) När jag kom hem igår kväll upptäckte jag att dom liksom slutat åka tillbaka. Dom sitter som kvar över halva ögonen. Är det någon som vet vad det är eller kan bero på? Svårt att förklara, men hoppas ni förstår ändå :)

• Svar på tråden Vad är det med kattens ögon?
  • Lady without tattoo

Hör med veterinären i morgon när de öppnar

Arbetar som Leg.pratkvarn
  • MammaG

Ögonproblem hos katt

Kattögat har ett ”tredje” ögonlock, den s.k. blinkhinnan. Den sitter i inre ögonvrån och smörjer och skyddar ögonen. Är det tredje ögonlocket synligt i ena ögat kan det bero på en skada i just det ögat. Är båda blinkhinnorna synliga kan det bero på att katten lider av uttorkning, infektion eller stress. Sök veterinär vid tecken på ögonsjukdomar, eller om blinkhinnorna är synliga.

Länk till sidan
  • JeanSaft

Men åhh va rädd jag blir nu. Min lilla Gizmo :( Han är ju innekatt, så han har ju inte fått någonting utifrån i alla fall. Är det någon som varit med om det här? Ska garanterat ringa veterinären imorgon i alla fall :/

• MammaG

En katt jag hade för länge sedan gjorde sig illa på något, vet inte vad, plötsligt hade hon bara ett stort sår på bröstet, och eftersom hon var utekatt märkte jag det inte i samma veva som det hände. Då kom tredje ögonlocket fram. Hon fick pencilin och en tratt för att förhindra att hon slickade på såret.

Kolla igenom honom i kväll så att han inte har något sår någonstans, man kan ju göra sig illa inomhus också. Finns det någon risk att han ätit något han inte borde? 

• JeanSaft