• Lillapyre

Hur mycket pastasallad ska jag göra???

Efter mycket om och men så blir det pastasallad på lillkillens namngivning...
    Vi blir ca 35 vuxna, 9 barn under 12 år och massa bebbar...

HUR MYCKET SKA JAG GÖRA??

Så här är matupplägget:

Mat: Krämig pastasallad, baguetter, smör och ost. Till barnen kokt korv i bröd.

Fika: 4 stora tårtor, 75 dubbla knäckflarn, 100 kladdkakemuffins + vaniljdrömmar.

Men hur mycket pastasallad..........?
    Så här e receptet för er som orkar läsa o bry er-

1.5 dl pesto, 2 dl creme fraishe, 4 dl gräddfil, 600g pasta, 600g kycklingfilé, 4 pkt bacon, 1 purjolök, 250g tomater, 300g fetaost, 2 paprikor, 1 burk minimajs, soltorkade tomater...

JÄTTE JÄTTE JÄTTETACKSAM FÖR SVAR!!!
    Är så himla dålig på det här...

• Svar på tråden Hur mycket pastasallad ska jag göra???
  • SilverLadyG

Jag räknar alltid 2 dl (okokt) pasta per vuxen person (ca 100 gram pga. luft emellan pastan)...sedan kan du räkna ut. Den receptet du anger tror jag räcker till ca 4-6 personer med lagom stora portioner.

• carnitas01

Jag gjorde 3 pasta olika pastasallader på a1,5kg pasta och vi var ca 24 vuxna och 6 barn.
    Kan lova dig att det blev en sjuhelvetes massa pastasallad över :D

Fick tvinga på pastasallad till dom på jobbet sen :)

• Lillapyre
    GreteP skrev 2011-06-19 20:10:58 följande:
    Jag räknar alltid 2 dl (okokt) pasta per vuxen person (ca 100 gram pga. luft emellan pastan)...sedan kan du räkna ut. Den receptet du anger tror jag räcker till ca 4-6 personer med lagom stora portioner.
    Låter ju rimligt när man räknar så...
    Men när jag gör en sån laddning, så blir en 7 liters skål helt proppfull med pastasallad, går aldrig att blanda i den skålen  för att det är så mycket!!
    Om man istället för vikt, tänker volym, låter det då inte väldigt mycket med 1 liter sallad per pers? eller?
    Fast å andra sidan, hellre för mycket än för lite......
  • Lillapyre
    carnitas01 skrev 2011-06-19 20:12:48 följande:
    Jag gjorde 3 pasta olika pastasallader på a1,5kg pasta och vi var ca 24 vuxna och 6 barn.
    Kan lova dig att det blev en sjuhelvetes massa pastasallad över :D

Fick tvinga på pastasallad till dom på jobbet sen :)
    det lät som mycket=)
    Men återigen, hellre för mycket än för lite!!
  • Lillapyre
    cajsasmamma skrev 2011-06-19 20:13:21 följande:
    Jag skulle räkna dit recept x7
    Om du läser mitt svar till grete...

Då blir det i så fall 42-49 liters pastasallad! är inte det oerhört mycket??
    Äter man så mycket som över en liter, det kanske man gör-.....................
  • SilverLadyG
    Lillapyre skrev 2011-06-19 20:17:22 följande:
    Låter ju rimligt när man räknar så...
    Men när jag gör en sån laddning, så blir en 7 liters skål helt proppfull med pastasallad, går aldrig att blanda i den skålen  för att det är så mycket!!
    Om man istället för vikt, tänker volym, låter det då inte väldigt mycket med 1 liter sallad per pers? eller?
    Fast å andra sidan, hellre för mycket än för lite......
    7-10 liter för 34 pers är lagom. Vi brykar göra potatissallad till ca 15 vuxna i 7 liters kastrull, och inget blir över. Då har vi även köttbit till, men alla gamar inte lika mycket som min släkt Skrattande
  • Lillapyre
    GreteP skrev 2011-06-19 20:23:47 följande:
    7-10 liter för 34 pers är lagom. Vi brykar göra potatissallad till ca 15 vuxna i 7 liters kastrull, och inget blir över. Då har vi även köttbit till, men alla gamar inte lika mycket som min släkt Skrattande
    vi är gamar, tro mig.......=)
    Men skrev kanske otydligt....

Alltså, om jag följer receptet jag skrev, multiplicerat med ett alltså... Så blir det en 7 litersbytta med pastasallad!
    o det blir ju alldeles för lite till 35 pers.....
    när jag tänker, så tänker jag typ 5-7 sådana byttor på 7 liter styck...?
  • SilverLadyG

letade på nätet och 200-250 gram mat är lagom för för en vuxen. ca 6 kg mat för 30 vuxna (200g/pers).

• Lillapyre
    GreteP skrev 2011-06-19 20:31:36 följande:
    letade på nätet och 200-250 gram mat är lagom för för en vuxen. ca 6 kg mat för 30 vuxna (200g/pers).
    Det betyder i så fall att en sånn laddning som ryms i en 7 litersbunke skulle räcka till 10 pers om man äter 250 g per/pers...

om jag gör 5 bunkar då?? då kan det väl inte bli för lite va...????Min mardröm att ha för lite mat till gästerna................
  • Lillapyre

nån mer som har en åsikt, eller är proffs på ämnet=) hihi...
    har  sån beslutsångest om hur mycket jag ska göra!!
    5??? 30-35 liter pastasallad?

• SilverLadyG

Jag tror att 5 är lite för mycket Skrattande men 25 liter klarar du dig med Skrattande Gör du 5 och det blir över har ni mat att äta i flera dagar Skrattande Räkna med att vissa väljer korv med bröd istället för salladSkrattande

• Lillapyre
    GreteP skrev 2011-06-19 21:36:48 följande:
    Jag tror att 5 är lite för mycket Skrattande men 25 liter klarar du dig med Skrattande Gör du 5 och det blir över har ni mat att äta i flera dagar Skrattande Räkna med att vissa väljer korv med bröd istället för salladSkrattande
    då slutar jag vela nu helt enkelt o gör 5 satser pastasallad... nu är det spikat!
    Mycket hellre äta pastasallad några dagar efter än för lite!

o det är heeeelt omöjligt att 5 blir för lite va??
Svar på tråden Hur mycket pastasallad ska jag göra???