• magplask

Hur ofta är det normalt att bajsa för en 6 månaders?

Min son är 6 månader och lite till, han har sedan 4 månaders ålder ätit smakisar som sedan gick över i en hel portion mat (och sen ca 5½ månader fick han kött).
    Han ammas och får tillägg under hela dagen och så gröt på kvällen.

Han bajsar minst en gång om dagen, men som idag har det nog blivit 6 stycken bajsblöjor.
    Iofs var väl kanske hälften en mindre mängd och de andra tre var väl en normal laddning så att säga. Han är inte dålig i magen men ibland varierar ju konsistensen.

Har inte hunnit ta upp det med BVC (ska dit imorgon) men hur ofta är det normalt att dom bajsar sen dom börjar med en hel portion mat? När jag bara ammade så vet jag ju att det är helt normalt med alltifrån 1 gång i veckan till 10 gånger om dagen, men nu vet jag inte vad som räknas som normalt.
    Är det normalt att konsistensen varierar från att likna det gryniga bebisbajset till lite fastare korvar?

• Svar på tråden Hur ofta är det normalt att bajsa för en 6 månaders?
  • LinnaLi

Omkring fem-sex månader så bajsade dottern typ mellan 1-7 ggr om dagen. Gärna grönt också :P Nästan alla i mammagruppen upplevde samma sak också.

...för evigt, för alltid...
  • fågelblå

Låter helt normalt! Deras tarmar är ju inte så "rutinerade" ännu vid 6-månaders ålder och de brukar ju få smaka på nya maträtter vilket gör att bajset kan variera i både mängd och utseende. Jag har tvillingar som nu är 5.5 månader och de har ätit fast föda i tre månader redan pga refluxproblem. Vissa dagar bajsar de inte alls och vissa, som idag har killen bajsat en gång och tjejen 3 gånger. Först bajsade hon väldigt hårt bajs men senare på dagen det lösare. Beror säkert på vad hon ätit och när.

• Natulcien

Det verkar variera ganska friskt medan de vänjer magen vid mat...

Min son är 7,5 månader och har fått smakisar sen han var 5,5 månader. Men ammas fortfarande till största delen.

Men i början av dessa 2 "smakismånader" så bajsade han flera gånger om dagen, sen blev det en period med ca var tredje dag, och en gång under den här tiden bajsade han inte på en hel vecka. Sen var det 5-6 blöjor om dagen igen i en vecka. Just nu är det varannan dag...

Jag tror att det stabiliserar sig när de äter mer mat och magen är mer van vid det.

• magplask

ah, men vad bra att det verkar vara normalt :)
    trodde väl egentligen inte heller att nåt var fel, men man är ju lite osäker ibland iallafall :)

• MammaaL
    LinnaLi skrev 2011-06-19 20:23:02 följande:
    Omkring fem-sex månader så bajsade dottern typ mellan 1-7 ggr om dagen. Gärna grönt också :P Nästan alla i mammagruppen upplevde samma sak också.
    intressant för min dotter är 4½ månad och bajsar grönt. var orolig för det men nu vet jag att det inte är någon fara :)
  • snö änglen

Min son bajsar mellan 5-7 ggr per dag sen vi började med mer smakportioner och det är ganska löst, så det går åt en hel del blöjor.......

Svar på tråden Hur ofta är det normalt att bajsa för en 6 månaders?