• lycklig90

Gå från amning till ersättning, tips?

Har lite frågor kring ersättning nu när vi bestämt oss (mig) för att börja ge sonen på 3 månader ersättning på dagarna. Vi är medvetna om att han kan rata bröstet efter det..  Glad Tanken är att vi ska ge av märket NAN då vi hört att den är bäst.

Vilken sort ger man till en 3-månaders? Har NAN1 hemma som vi köpte när vi for hem från BB efter lite krångel med amningen (oöppnad), går den att ge?

Kan man undvika att sonen får ont i magen eller får alla barn det i början av ersättning?

Hur vet man hur mycket ersättning man ska ge? Jag har ju ingen aning om hur mycket han äter från bröstet.

Vad rekommenderar ni att ha hemma när man ger ersättning? (t.ex flaskor).

• Svar på tråden Gå från amning till ersättning, tips?
  • Snabeldrake

Blanda en viss mängd så ser du om han äter upp. Äter han upp allt, blanda lite till och se om han vill ha mer. Då vet man ungefär... Så kan man blanda den mängden nästa gång och blir det då en liten skvätt över så vet du att han är mätt. Vi gjorde alltid lite för mycket så vi alltid fick en skvätt i flaskan kvar, då visste vi att han var mätt. Om du förstår. 

Vi gav Sempers ersättning. Men det är ju helt valfritt så klart. Vår son tyckte inte om NAN. Och ja, du kan ge NAN1. Vi gav ettan fram till fem månader typ, sen bytte vi till tvåan, gick bra det också. (Sempers då alltså).

Ont i magen fick aldrig gossen när vi gav upp amningen, det gick bra att byta rakt av direkt. Men vissa måste byta vartannat mål i början för att inte ta bort bröstmjölken helt.

Flaskor och nappar av valfritt märke. Vi hade tre flaskor och fem nappar (tror jag) Så man alltid hade en färsk och ren.  

• Danitra

Mina barn har aldrig fått ont i magen pga ersättning och inga jag hört om heller. Däremot kan dom bli hårda i magen, då kan man ge Laktulos som ger snabb och bra effekt. Prata med BVC om det.

Prova att ge en portion och se hur mycket barnet äter. Om han slukar 60ml så kanske det kan vara lagom att komplettera med amning första dagarna för att se så att magen hänger med. Gör den det så är det bara att ge så mycket han vill ha!

Flaskor är så klart bra att ha. Något annat krävs egentligen inte. 

• SandraMariaH

vi använder oss av sempers ersättning, det har fungerat toppen. Ofta blir barnet hård i magen av ersättning (både nan & semper har speciella med laxeringsmedel i babysemp bifidus går att köpa på apotek & nan har någon som heter h1 eller något) vi började med att ge ca 60ml, vår dotter är rätt liten i storlek & äter nu mellan 90-120ml tror du kan börja med 60 och äter han det, blanda 30 till, så mellan 60-90ungefär.

eftersom vår dotter inte hade lärt sig att bajsa, fick ge henne så fick vi även ge lactulos, laxeringsmedel som vi blandade i ersättningen, annars var det tempen som fick hjälpa henne. Men alla får ju inte dem problemen.

men bra vid ersättning är såklart flaskor & går ni över på nästa steg i ersätting kan det vara bra att köpa nya större dinapper då maten blir tjockare & har svårt att komma genom hålet på 0+ storleken.
    flaskor är ju bra att ha några utav. samt om det skulle krisa även maten med laxeringsmedel eller just lactulos (men prata med bvc om det innan, är dock receptfritt på apoteket)

om du har mjölk kvar går det att blanda både och i samma flaska, just för att dem ska känna igen smaken av bröstmjölk om övergången är för stor. tar barnet flaska med bröstbjölk i nu så inte flaskan är ny för barnet också?
    då min mjölk sinade snabbt var det tills stor glädje att både flaska & ersättning gick i. vi testade både nan & semper men bestämde oss snabbt att semper passade oss bäst. Nu är vår dotter snart 6månader & vi har gått över på 2an samt mat då. Hoppas det går bra för er alla.
    vi var rätt snabba med att låta familj & vänner mata henne, men då hon kom in i stunder då hon var lite småsjuk & åt sämre så var det lättast om bara vi, mamma & pappa gav. så i början är ett tips tills ni känner att barnet får i sig & att det går bra, ska bara ni ge. men vill ni ska ni självklart låta farmor & mormor etc ge.

• Miia88

Jag kör NAN 1 pro, sonen är 2,5 månad nu och äter ca 180ml / 5ggr per dag.
    Bra att ha förutom flaskor är vällingdoserare! Skitsmidigt att ha med på stan =)
    Och haklappar ;) kan rinna utanför ibland. Jag har i frotte från Ikea =)  

• idaharju

Hur mycket lactulos ska man ge? Ja vet själv när min mage krånglar behöver ja inte hela 30ml dosen:-P

• Kazeer

Jag blandade bröstmjölk och ersättning i övergången från amning till att ge ersättning. I början var det mest bröstmjölk i flaskan och efterhand minskade jag mängden bröstmjölk och ökade mängden ersättning. Barnet fick NAN och har inte haft några problem med magen.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Gå från amning till ersättning, tips?