• magplask

Så här gör du billiga hand & fotavtryck!

Den här leran fångar detaljerna i handflatan och känns mjuk nog att trycka ner handen ordentligt i =)
    Jag använde en vass kniv för att skala bort det överflödiga gipset runt fingrarna och för att skrapa rent och förstärka linjerna i handflatan. Bäst är att jobba med avtrycket när det precis är nyuttaget från leran, får det torka helt så är det svårare att få bra resultat.
    Det bästa är att degen går att återanvända trots att den torkat, jag fuktade den igen och lade i en plastpåse ett tag innan jag gjorde nästa!

Hur som helst, jag tog bort glaset på ramen och hällde på gips och lade dit handen! Sedan använde jag mina stansar (finns på Jula för runt en hundring) och tryckte in hans namn och hur gammal han var vid tillfället.
    Tänk på att det inte går att ta bort ramen sen utan att gipset spricker, så låt bli :)
    Om du ska stansa in bokstäverna så gör det när gipset nästan är torrt så blir det bra :)

Modellera
    2 dl salt
    2/3 dl vatten
    1 dl stärkelse (maizenamjöl)
    1/2 dl kallt vatten
    Beredning:
    Rör ihop salt och 2/3 dl vatten under uppvärmning i 4 till 5 minuter.
    Ta bort från värmen. Tillsätt majsstärkelse och kallt vatten.
    Rör om tills blandningen blir slät.
    Förvara i plastpåse. Den här degen smulas inte då den torkat.
    Jag använde dock en skvätt vatten mer än vad som står i receptet, då blev degen smidigare.

• Svar på tråden Så här gör du billiga hand & fotavtryck!
  • Karro83

Ser att det är en halvgammal tråd, men jag fråga ändå..
    Vad använde du för gips? Jag har gjort nästanlikadana tavlor, en med fötterna o en med händerna på vår dotter, men jag skulle gärna vilja lacka dem. Gipset är så fint att det liksom dammar av sig lite... Har du provat att lacka dem nån gång?

• Karro83

Eller jaha!? Var allt lera? Jag gjorde avtrycken i trolldeg o hällde på gips...

• Mareldsbarn

Guuud så fint! Men hur får du handen så tjock? Från en här som aldrig har gjort detta men gärna testar Lägger du leran i en bytta och barnet trycker ned handen eller? Berätta gärna lite mer tydligare för mig som inte hänger med alls här

• magplask

ptja jag använde vanligt gips från hobbyaffären, har inte provat att lacka men har däremot sprayat med vit färg :)
    nej, det är inte lera utan gips! :)
    jag har också provat trolldeg men jag blev inte alls nöjd, det blev ganska geggiga avtryck tycker jag och man kunde inte se linjer och veck lika bra som man kan med det här receptet i TS.

av den degen som blir av mitt recept har jag format till en tjockare bulle och plattat ut den så att en hand eller fot får plats och sedan tryckt ner handen/foten lite lagom djupt.
    Blir det dåligt är det ju bara att göra om :) men det är lätt att få det snyggt tycker jag.

hängde du med? :)

• magplask

glömde nog skriva att man ska värma upp smeten tills den tjocknar, för jag har märkt att det kan likna slajm annars och det är ju inte så lyckat :) men ställ den på plattan igen så tjocknar den till en deg på nolltid!

• MiaMajsan

Man kan även rulla ut degen på ett bord, trycka ner ramen i degen och göra avtrycken i leran, sen fylla med gips. Det blir ju inte skuggor som på denna, men mycket fint!

Svar på tråden Så här gör du billiga hand & fotavtryck!