• Anonym (Hoppas!)

Kan jag vara gravid? Någon mer som kännt såhär?

Inte alls lång tid sedan jag hade samlag (onsdagsnatt). Efter det har jag fått urinvägsinfektion, och mådde lite dåligt torsdags, fredags, lördags, men har fått penicellin nu, och det börjar avta! Men trots det, kändes det endå konstigt. Jag hade en konstig känsla i kroppen om att jag är gravid, det bara kändes så. Fast man har ju känt saker innan som inte alls har stämt om jag säger så.

Jag känner iallafall att jag har morgonillamåeende. När jag vaknar, efter att ha sovit, mår jag illa. Mest under morgonen, och par timmar framåt, men även nu efter att jag vilat par timmar.

Jag har ingen aning om jag hade ägglossning eller någonting, så det är inte så jätte planerat. Väntar mensen på torsdag nästa vecka (tror jag, den är oregelbunden för tillfället), och jag sitter här och hoppas att den inte kommer.

Nu reser vi iväg en vecka den 23e Juni, och jag har så starka känslor till att jag kan vara det, och tänker tankarna på att inte dricka alkohol under denna resa. Visst, det skulle bli lite av en festresa, och många kommer dricka, men TÄNK så är jag gravid? Åh, tänk om. Är det för tidigt att ta ett test på onsdagen och se? Om man tar ett speciellt test som är ganska känsligt? Eller jag kan inte förlita mig på det innan resan? Med tanke på att det bara gått en vecka innan testet?

Vad är era historier, och hur tidigt upptäckte ni er graviditet?
    Trevlig söndagskväll!

• Svar på tråden Kan jag vara gravid? Någon mer som kännt såhär?
  • Anonym (Essi)

1. Om du ska ha mens på torsdag så lär du ha haft ägglossning två veckor innan, dvs. inte i onsdags.
    2. Om du nu ändå hade ägglossning i onsdags pga oregelbunden mens så brukar det ändå ta ett tag innan morgonillamående m.m. sätter igång.
    3. Om du blev gravid i onsdags så kan du dricka på resan, de första veckorna får barnet inte i sig alkoholen (tänk på alla som inte ens vet att de är gravida första månaden!). Sen betyder inte det att jag skulle rekommendera det, för att vara på den säkra sidan,
    4. När hade du oskyddat sex förra gången? Har du regelbundet oskyddat sex? Kan du ha blivit gravid tidigare?
    5. Gör ett grav-test innan resan. Om det inte visar något så betyder det inte nödvändigtvis att du inte är gravid, det kan även vara för tidigt för att känna av. De flesta brukar ju plussa efter sin uteblivna mens.

• Anonym (Hoppas!)

Essi: Jag har inte haft oskyddat sex tidigare, så detta är första gången. Har inte riktigt förstått det här med ägglossning, hur lång tid är det ägget kan bli befruktat? Och det är just inom denna tidramen som kvinnan kan bli befruktad?

Men eftersom killens spermier lever kvar i oss kvinnor i upp till en vecka, borde det kanske finnas chans att jag träffat dessa ägglosningtidet? Tänker på hur det funkar för dem som har haft sex under mens eller liknande, på så kallade "säkra perioder", men som ändå blir gravida.

En del av mig är så glad, och bara hoppas.. och en annan del är så rädd över att man hoppats så mycket, och sen kanske man inte är gravid.. Önska man kunde veta svaret direkt, men får ta ett test på onsdag, och fortsätta hoppas att mensen inte kommer! :)

• Morkullan

Om du blev gravid i onsdags så har embryot ännu inte fastnat i din livmoderslemhinna och kan alltså inte skicka gravidhormonsignaler till din kropp ännu. Ditt illamående kommer alltså inte av graviditeten. Därmed inte sagt att du inte kan vara gravid. Men symptom på graviditet kommer inte innan hormoner från den befruktade äggcellen kan passera över till kvinnan och det kan de inte göra innan de har fysisk kontakt. Man brukar säga att omkring 8 dygn efter befruktningen har den befruktade äggcellen landat i livmoderslemhinnan och först då kan hormonutbyte ske.

• Anonym (Essi)

Spermierna kan leva kvar (= ligga o vänta på ägget) i upp till en vecka (vanligen 4-5 dagar). Men när ägget väl har lossnat så sägs det att man har ca två dagar på sig att befrukta det, om det nu inte ligger spermier i kroppen och väntar på ägget vill säga. Så om du hade sex i onsdags så bördu för att göra det hela enkelt ha eller ha haft ägglossning den här veckan för att kunna bli gravid.

• Lufsan

Det är nog psykiskt bara. Det är lite tidigt att känna symptom redan. Men du kan ju vara gravid. 

En dag i sänder.
  • Anonym (Hoppas!)

Men är det för tidigt att ta ett test på onsdag? Kan då nog inte förlita mig på resultaten, men att vänta gör en helt, ja.. :) Hur tidigt kände ni symtom?

• Anonym (Essi)

Jag tror det är för tidigt att testa på onsdag. Nu är det drygt tre år sen jag plussade så minnet kan ju svika mig, men jag tror inte jag kände några symptom innan jag testade mig, dvs. dagen efter första uteblivna mensen. Men å andra sidan hade jag en väldigt smärtfri graviditet hela vägen, mådde knappt illa alls, spydde aldrig, inga foglossningar... så det är säkert individuellt hur tidigt man känner av det också!

• Lufsan
    Anonym (Hoppas!) skrev 2011-06-19 21:55:44 följande:
    Men är det för tidigt att ta ett test på onsdag? Kan då nog inte förlita mig på resultaten, men att vänta gör en helt, ja.. :) Hur tidigt kände ni symtom?
    Jag tycker att det är på tok förtidigt att testa nu. Du ska vänta tills du är sen med mensen. Jag har haft symtom även när jag inte varit gravid, så kan inte säga hur tidigt efter som det lika gärna kunde vara inbillning. Men hår i magen som är ett symtom jag hade kan jag säga att jag inte upplevde förrens det var dags för mensen. 
    En dag i sänder.
  • Anonym (Hoppas!)

Essi: Vad skönt med en smärtfri graviditet! Jag testar nog på onsdagmorgon, mer FÖR ATT. Sen får jag inte deppa ner mig för att det skulle visa neg. Eftersom vi åker på tordagen, hade det känts skönt och ha något att "trygga". Men gud vad lycklig jag hade blivit om det visar positivt! :D

• Morkullan

Det är inte meningsfullt att testa en vecka efter det samlag som kan ha lett till befruktning eftersom ägget kanske inte ens hunnit fästa och alltså kan inget gravidhormon komma ut i ditt blod då heller. Dvs det kommer att visa negativt oavsett om du är gravid eller ej. Det är helt enkelt för tidigt att testa och därmed helt meningslöst.

• Lindis1974

Om du är gravid eller ej vet jag inte men du kan omöjligt må illa redan nu ännu mindre dagen efter sex då det inte finns HCG i kroppen ännu. Det går inte heller att se på onsdag om du är gravid. Det är bara att kasta pengar i sjön.
    Lycka till.

• Anonym (Hoppas!)

Mja, kanske ska vänta lite trots allt, men har läst på några ställen att man kan testa +1BIM. Men det kanske är annorlunda när man haft samlaget tre veckor innan beräknad mens..

• Anonym

ts: när jag blev gravid kände jag inget alls! alla de andra gångerna jag trodde jag var gravid så kände jag MER än den gången jag faktiskt inte var det, men det är ju såklart olika för alla:) dessutom, för många kommer inte illamåendet förrän flera veckor efter BIM, alltså i vecka 7-8 och så var det också för mig. Hade heller ingen som helst 'känsla' att jag var gravid. Jag hoppas såklart att du är gravid, om du nu vill det men ha inte för stora förhoppningar!

• Anonym
    Anonym (Hoppas!) skrev 2011-06-20 00:27:40 följande:

Mja, kanske ska vänta lite trots allt, men har läst på några ställen att man kan testa +1BIM. Men det kanske är annorlunda när man haft samlaget tre veckor innan beräknad mens..

Men om du hade sex i onsdags och har BIm på torsdag så hade du ju inte ägglossning då. Det har man ca 14 dagar innan mens. Om du har haft sex då kan du ju testa på onsdag, men på ditt inlägg låter det som om du tror att du blev gravid nu i onsdags och då är du en vecka för tidigt ute, dvs om du äns hade ägglossning då.
  • Lindis1974
    Anonym (Hoppas!) skrev 2011-06-20 00:27:40 följande:

Om du ska ha mens på torsdag så är det en vecka efter då du tror att du kanske blev gravid. Det är inte så stor chans att du blivit det då eftersom att du förmodligen inte var i närheten av ÄL...
  • Anonym (penicillin)

Vad har du fått för penicillin? Vissa som man får kan man bli illamående och känna sig konstig av. När jag åt selexid mådde jag pyton.

• Anonym (Hoppas!)

Mjo, men min mens är oregelbunden så är inte alls säker på om det är på torsdag jag ska ha den.. Fick mens den 17eMaj, började med p-piller de två första dagarna, sen slutade jag, och jag hade mens tills den 27e Maj. Min menscykel är cirka 24dagar, och jag brukar ha mens i 4-5dagar. Så därför är jag lite osäker, har ingen aning om jag haft ägglossning eller inte.. och eftersom vi inte planerar det precis, så var det inte meningen att pricka in rätt tid.

Jag äter Idotrim just nu.. Har läst på innehållsförteckningen men det skulle vara liten chans att man fick den biverkningen. Aja, jag får vänta och se vad som händer..! :D

• Anonym

En fråga bara. lever spermierna verkligen en  vecka?

• Anonym (Essi)
    Anonym skrev 2011-06-21 20:11:23 följande:
    En fråga bara. lever spermierna verkligen en  vecka?
    enligt en kompis faster som är barnmorska så KAN de leva upp till en vecka, men det vanliga är 4-5 dagar.
  • Anonym
    Anonym (Essi) skrev 2011-06-21 21:42:59 följande:
    enligt en kompis faster som är barnmorska så KAN de leva upp till en vecka, men det vanliga är 4-5 dagar.
    och min brors frus mammas systers mans kusin sa att det är omöjligt..
Svar på tråden Kan jag vara gravid? Någon mer som kännt såhär?