• TessaS

Sill för vegetarianer?

Vi har bjudit hem vänner till midsommar. Deras dotter ska med och hon är vegetarian.
    Det har fallit på vår lott att fixa sillen... men jag vet inte vad man kan köpa istället för sill till dottern...? Någon som har tips? Ska ju helst passa till kokt potatis, så jag slipper stå och fixa flera olika grejer på midsommarafton.

Jag vet att jag bara kan ringa och fråga, men ville som en fin gest visa att jag ansträngt mig lite och tagit reda på det på egen hand. Ni dessutom kanske kommer med andra tips än deras "gamla vanliga" alternativ till dottern

• Svar på tråden Sill för vegetarianer?
  • Naoko
    Queenie70 skrev 2011-06-19 21:28:18 följande:
    www.vegetariskt.com/vegetariskt_julbord.asp

Men de flesta vegetarianer brukar ju äta fisk, och de andra brukar knappast förvänta sig nån slags ersättningssill...
    Fast då är de ju inte vegetarianer.
    There used to be a real me, but I had it surgically removed
  • Queenie70
    Naoko skrev 2011-06-19 21:30:11 följande:
    Fast då är de ju inte vegetarianer.
    Vad är de då? Är det inte veganer som inte äter fisk heller?

Jag utgick bara från de vegetarianer som jag har i min närhet,,,där äter alla utom en fisk.
  • Zirup

Nä vegetarianer äter per defenition inte fisk. Men det brukar vara lättare att säga att man är vegetarian+fisk än att "bara" säga att man är petig och inte äter kött.

• Naoko
    Queenie70 skrev 2011-06-19 21:36:41 följande:

Jag utgick bara från de vegetarianer som jag har i min närhet,,,där äter alla utom en fisk.
    Nä, veganer äter såklart inte heller fisk men de skippar även ägg, mjölkprodukter och annat som kan tänkas komma från djur. Jag tycker att det är jättekonstigt att påstå att man är vegetarian om man äter kött även om man bara äter kött från vissa djur.
    There used to be a real me, but I had it surgically removed
  • TessaS

Tack för tipsen!
    Jag vet inte om hon äter fisk eller inte, eller om hon förväntar sig nån ersättning för det... Men jag ville göra det ändå, bara för att vara schysst så hon känner sig välkommen liksom 
    Det går ju ställa fram som ett alternativ för oss alla, vare sig man är vegetarian eller inte.

• VNmamma
    Queenie70 skrev 2011-06-19 21:36:41 följande:

Be dem höra upp med att kalla sig vegetarianer! De förvirrar begreppen och ställer till det för oss som är riktiga vegetarianer och inte vill ha räkor på pizzan, fiskbuljong i grytan, tonfisk i salladen, etc.
  • VNmamma
    TessaS skrev 2011-06-19 21:21:32 följande:
    Vi har bjudit hem vänner till midsommar. Deras dotter ska med och hon är vegetarian.
    Det har fallit på vår lott att fixa sillen... men jag vet inte vad man kan köpa istället för sill till dottern...? Någon som har tips? Ska ju helst passa till kokt potatis, så jag slipper stå och fixa flera olika grejer på midsommarafton.

Jag vet att jag bara kan ringa och fråga, men ville som en fin gest visa att jag ansträngt mig lite och tagit reda på det på egen hand. Ni dessutom kanske kommer med andra tips än deras "gamla vanliga" alternativ till dottern
    Jag skulle bli glad för några skivor stekt haloumi serverad med gräddfil/majonässås med vegetarisk svart kaviar (gjord av alger, finns i små glasburkar och säljs på de flesta större mataffärer). 
  • TessaS
    VNmamma skrev 2011-06-19 23:30:51 följande:
    Jag skulle bli glad för några skivor stekt haloumi serverad med gräddfil/majonässås med vegetarisk svart kaviar (gjord av alger, finns i små glasburkar och säljs på de flesta större mataffärer). 
    Halloumi tänkte jag till kvällen, när vi ska grilla. Jag gillar det också, så det blir till att köpa storpack. Men jag visste inte det fanns vegetarisk kaviar. Ska kolla och göra sås. Tack!
  • VNmamma
    TessaS skrev 2011-06-20 09:20:13 följande:
    Halloumi tänkte jag till kvällen, när vi ska grilla. Jag gillar det också, så det blir till att köpa storpack. Men jag visste inte det fanns vegetarisk kaviar. Ska kolla och göra sås. Tack!
    Kaviaren, det finns svart och röd, brukar stå i hyllan med löjrom och kaviar.
    Burkarna är mycket snarlika och det är lätt att få med sig fel av misstag.

Rättar mig själv, den vegetariska kaviaren är gjord av tång, inte av alger. Jättegod, om du frågar mig!
  • Lollo36
    VNmamma skrev 2011-06-19 23:28:34 följande:
    Be dem höra upp med att kalla sig vegetarianer! De förvirrar begreppen och ställer till det för oss som är riktiga vegetarianer och inte vill ha räkor på pizzan, fiskbuljong i grytan, tonfisk i salladen, etc.
    De är som tjejen som kallade sig vegetarian men käkade hamburgare på fyllan
    The hardest arithmetic to master is that which enables us to count our blessings. (Eric Hoffer)
Svar på tråden Sill för vegetarianer?