• AgnesGN

Riklig mens som inte slutar.

Jag måste få fråga en sak. Jah har haft supermysko mens sen jag slutade med Nuvaring i december. Mensen kom på dag 48, sen dag 70, dag 35. Lite mens på några få dagar med lite blod. Men nu senast var cykeln superkort på 25 dagar... och jag blöder jättemycket! Fick mensen i måndags och har haft rikligt och mkt blod hela tiden, den rinner ännu... Det avtar som aldrig... Är det här vanligt? Det är "rent" blod, väldigt rött... Nästan inga klumpar... Så tror inte på tidigt MF... Eller?!

Jag hade väldigt riklig och lång mens innan jag började med p-piller för 11 år sen, är det den som kommit tillbaka? Men ännu rikligare än vad jag minns att jag hade då... Mysko... När ska man börja bli orolig? Äter Rosenrot som jag hört ska normalisera menscykeln men även göra blödningen mindre. Har ätit det i ca 1 månad. Kan det påverka?
    Börjar bli lite orolig och rädd. Tacksam för svar.
  • Svar på tråden Riklig mens som inte slutar.
  • AgnesGN

Puffar! Mensen fortfarande lika riklig. Inne på 8 dagars riklig mens.

• AgnesGN

Puffar igen! Glöm snälla inte bort att svara mig! Jag skrev en gång tidigare för några månader sen om en annan fråga men fick inget svar...

Jag är orolig för detta! Blöder ännu och det slutar inte! Fortsatt kraftig blödning och jag mår dåligt av att inte veta vad det kan bero på... Det är fortfarandre "rent" rött, klart blod... och MYCKET! Byter binda varannan till var fjärde timme, torkar mig flera gånger när jag är på toa för det blöder så mycket, det rinner mkt i toan när jag är där... Måste jag kontakta gyn? Vad ska jag göra?! Avvakta? Jag är inte den som ids gå till vårdcentral och störa i onödan så därför hoppades jag på svar av ett proffs här... Snälla?!?!

• Jenny Barnmorska

Hej!

När jag svarar så går jag oftast och svarar de som frågat först. Om du puffar så hamnar du automatiskt längre fram och det dröjer då med svar tills jag kommer framåt i listan. Dessutom om det står 2 svar så ser det ut som om Aleksandra redan svarat dig och då går inte jag in och läser frågan igen. Det skulle ta för mycket tid att gå in och läsa alla svar som Aleksandra ger. Så när du har skrivit en fråga låt den stå och puffa inte.

För att komma till svaret på din fråga om dina blödningar så kan de ju ev vara ett missfall. Det jag tror är dock att du har lite obalans i hormonerna och därför vet kroppen inte riktigt hur den ska blöda. Så länge du inte har några tecken på infektion så som feber, illaluktande blödning eller smärtor så är det ok att avvakta. Det slutar så småningom. Om du blöder rikligt och känner dig påverkad utav det alltså att du känner dig yr, orkeslös eller får hjärklappning så ska du inte dröja med att söka vård. Sådana här blödningar kan hålla på i några veckor utan att det är något du behöver oroa dig för. Ta för säkerhetsskull också ett graviditetstest. Skulle det vara positivt så tycker jag att du ska ringa direkt.

Mvh Jenny

• AgnesGN

Tack Jenny. Då vet jag att inte puffa nästa gång. Det är bara det att jag skrev en fråga i januari som ännu inte är besvarad så jag trodde att puffa upp tråden hjälpte på traven. Förstår nu att så ej är fallet.

Då ska jag avvakta med att kontakta gyn. Jag känner mig som vanligt fast det är mycket blod. Mindre orolig nu efter ditt svar. Det är nog hormonrubbningar eller något då kroppen är van vid preventivmedel i så många år, men ska ta gravtest för säkerhets skull.

MvH Agnes

• Jenny Barnmorska

Vi hade inte börjat i januari. Så det var nog lite si och så med svaren då. Nu försöker vi svara på de flesta frågor. tyvärr är Helen ledig för tillfället så riktigt alla hinner vi inte med.

Det är alltid bra att utesluta en graviditet så ta ett test och avvakta om det är negativt. Om det är positivt så tycker jag att du ska ringa och rådgöra med gyn.

• AgnesGN

Negativt på gravtestet. Men det visste jag nästan. Då inleder jag operation avvakta ett tag. Hur länge ska jag vänta på att den slutar?  Inne på dag 10 med väldigt riklig mens nu...

Svar på tråden Riklig mens som inte slutar.