• Anonym

Vilken sida sover ni gravid på?

nu stod det i tidningen att alla gravida ska sova på vänster, kan inte minas att jag bara sovit på vänster med någon av mina tre och har nu problem att bara sova på vänster...

• Svar på tråden Vilken sida sover ni gravid på?
  • Luullis

Varför ska man sova på vänster sida? Jag sover på mage.

• Anonym

stod i tidningen igår, att den doktorn som upptäckte att mna kunde halvera dödligheten på spädbarnsdöd om man sov på rygg har upptäckt att dem som sover på väster sida har större chans att klara en hel graviditet pga sover man på rygg/höger trycke rmna på de stora kärlen

• Lily of the Hollow

Jag läste på text-tv att några forskare kommit på att det var större risk för barnet att dö i magen om man sov på höger sida eller rygg (eller något sådant, detta är inte fakta )

Jag sover alltid på vänster sida, har gjort det i 7 år ungefär. Men vaknar ofta nu för tiden av att jag sover på mage, har ont över allt, glidit ner i sängen och måste krypa upp och lägga mig på sidan igen på kudden. Eller av att jag är kissnödig.. Grrrr för dålig nattsömn! 

• Anonym

oki oki för mig är det omöjligt att bara ligga en sida...

• Josebosse

Kan inte ligga still så jag vänder mig titt som tätt...

Men mest tror jag att jag ligger på vänster sida, det gjorde jag även innan jag blev gravid.

• Anonym

Tycker dte är så jobbigt när det kommer ut sådana här artiklar att man vet varken ut elller in...

• Danielina

Nu är det 155 kvinnor vars barn dött de jämfört med 310 kvinnor som fått friska barn, det känns som en ganska liten studie. Tänk hur många kvinnor som faktiskt får friska barn varje år, det kan ju faktiskt vara så att de hittat en grupp där ovanligt många kvinnor som fått friska barn sover på vänster sida och då är ju jämförelsen inte säker.

De kan inte ens besvara VARFÖR det skulle vara farligare att sova på höger sida eller på rygg, det är bara ett antagande de gjort enligt sin jämförelse. Man kan komma fram till de flesta resultat genom att "vinkla" sina fynd i en studie åt ett visst håll. För att denna studie ska vara säker så krävs det att man gör fler studier runt omkring för att se om det finns andra faktorer som kan ha spelat in för att dessa 155 kvinnor förlorat sina barn. 

Jag vet att om man gör hjärt-och lungräddning på en gravid så ska man "lägga" livmodern åt vänster för att avlasta de stora kärlen, så visst skulle det kunna vara så att det har något med blodflöde att göra, det  är inte omöjligt. Jag tycker bara att det är idiotiskt att publicera en artikel innan de faktiskt vet säkert om det är så att sovställningen spelar roll. Känns som att man bara vill skrämma upp gravida. 

Efter vad de jag känner som fått barn sagt så har de sovit sittande som höggravida, för att kunna andas ordentligt och lindra halsbränna och att ligga på vänster sida och inte få nog med luft är ju knappast bra det heller... 

• Lady Gaga

Jag sov på vänstra sidan som gravid av den enkla anledningen att jag annars skulle besväras av halsbränna.

Silence! I KEEL you!
  • Drake

Jag både sov och födde liggande på höger sida. Jag har aldrig hört att det skulle vara farligt.

• Frila2

Jag sover som i stabilt sidoläge, halvt på sidan och halvt på mage. Åt båda håll. Sällan på rygg faktiskt. Kommer nog sova såhär tills det blir fysiskt omöjligt men än så länge funkar det (v 21 med tvillingar).

Svar på tråden Vilken sida sover ni gravid på?