• Anonym (F22)

    Jag har aldrig varit kär

    Jag är en 22 år gammal, väldigt social kvinna som annars har väldigt lätt att tycka om och umgås med andra människor, men som aldrig har varit kär. Lite smått förälskad, småkär, i yngre tonåren, men aldrig riktigt kär. Och eftersom jag inte upplevt det så känner jag heller inte att jag saknar det.


    När jag gick i terapi för nått år sedan(inte pga. detta dock, bara allmänt för att prata lite, tror att alla människor behöver det ibland(: ) och han verkade rent ut sagt tycka detta var väldigt konstigt.


    Han uttryckte sig som så att "det är väldigt ovanligt att en tjej i din ålder är så ointresserad utav att träffa någon." Han ville verkligen lösa det "mysteriet" som var jag (även om det egentligen inte var det jag ville att vi skulle prata om...). Frågade om jag varit i ett destruktivt förhållande, blivit utsatt för övergrepp osv. vilket jag inte har. Han tittade på mig som om han inte riktigt visste vad han skulle tro. Haha. Vad ville han att jag skulle säga? Jag har aldrig varit kär, aldrig kännt pirret i magen, den konstanta längtan efter personen, attraktionen. Varför vet jag inte.


    KÄRLEK upplever jag dock varje dag, jag älskar min familj, föräldrar, syskon osv så otroligt mycket, men liknadne, eller lika stark kärlek till en partner har jag aldrig upplevt.


    Jag har svårt att förstå att man skulle vilja, eller orka vara med en person dygnet runt, oavbrutet, som så många nyförälskade vill vara. Det har inget att göra med att jag varit med om något traumatiskt, det har bara inte hänt för mig, och jag letar inte särskillt ihärdigt heller, eftersom jag inte kan förstå känslan. Jag kan inte längta efter en känsla som jag aldrig kännt.


    Tanken, visionen av kärlek kan man ju såklart lägnta efter, vilja känna "det där" som ingen kan beskriva med ord. Är nyfiken, kan man verkligen känna så starkt för en annan människa, som inte är ens familj eller barn? =)


    I de förhållande jag har haft har jag sällan längtat efter personen i fråga. Snarare tyckt att det varit skönt när han gått hem... Som med kompisar. Kul att hänga en stund, men inte sitta på varrandra som plåster. Det är ju inte direkt den bild man har av riktig kärlek...=)


    Eller, ja, uppenbarligen kan de flesta ju det, men kan JAG det? Är jag ett konstigt, enskillt fall, en som faktiskt inte KAN bli kär? Det vet ju inte ni, men om någon annan är, eller har varit som jag, får ni gärna skriva och berätta om hur det har gått=) Eller om ni vill fråga nåt, eller vad vet jag =b


    KRAM


     


     

  • Svar på tråden Jag har aldrig varit kär
  • Lillloppanlina

    hej, jag har vart tillsammans många gånger men jag var aaaaldrig kär.. tyckte om dom allmänt men inte mycket mer.. så höll det på! Tills jag träffade min nuvarande sambo!! Har aldrig kännt så för någon! Älskar honom oändligt mycket.. trodde aaaaaldrig att jag skulle bli kär men fan det blev jag.. det kommer oroa dig inte ;)

    Ska tillägga att jag försökte luta mig själv att jag var kär.. kändes som om jag var den enda som aldrig hade vart kär.. tack för att du fanns!

  • Anonym (F22)

    Hej. Tack för att du finns själv!=)


    Ja, man vill ju så gärna vara som alla andra, åtminstonde i det här fallet, och man blir mer kär i själva tanken på kärlek än personen i fråga. Därför lurar man lätt sig själv...


    kram på dig

  • Lillloppanlina

    förstår precis vad du menar!!!
    Men jag är fortfarande kär i min sambo iaf :)

  • Ius
    Lillloppanlina skrev 2011-06-20 18:03:48 följande:
    man känner det!!

    ts vart bor du?
    Men det är väl skillnad på förälskelse å kär. Har svårt att greppa skillnaden när känslan är där.. :-P
  • Anonym (F22)

    Ja, och det är ju jättebra, att du är kär i din sambo! Det betvivlar jag inte alls, du har ju "kommit ur" det som jag är i nu, eller vad man ska säga=) Det är ju underart=)


    Bor nära Göteborg.


     


    lus: Ja, det är frågan...=) Jag har då ingen aning. Det är också kanske en fälla man går i, att man förväntar sig att det ska kännas på ett speciellt sätt DIREKT när man träffar någon, och när det inte gör dt så ger man genast upp, eller tänker att "känns det inte mer än såhär vid första dejten så kommer nog inte känslorna komma till senare heller..."


    Svårt det där.=)


     


     

  • Lillloppanlina

    får man lov att fråga vart nära gbg? kanske personligt?
    ska bara tillägga att jag hade inga känslor för honom i 5 månader. jag gillade bara att liggamed honom. sen en dag sa det bara pang!

    Så man ska inte ge upp vid första, andra,3:e dejten..

  • Anonym (F22)

    nja, ca 30 min från gbg kan jag säga.


    Tack för era svar, vill gärna ha fler.

  • Anonym (F22)

    Jag tänker mest på det här att jag inte riktigt känner behov av att hitta någon, eller jag har svårt att längta efter något jag inte vet hur det känns. Folk har reagerat så himla intressant när jag försökt förklara detta. Chockade nästan. Hur kommer det sig?? Självklart VILL jag få känna den där känslan, men det är inget jag tänker på dag och natt som de flesta av mina singelvänner.=) Eller som man ser i filmer.

  • Anonym (nettan)

    Om det inte är ett problem för dig själv så låt det då vara så tycker jag, det verkar va andra som gör det till en stor grej.
    Whatever may be may be o människor är olika.

    Jag är 29 o har bara varit ordentligt brakkär 2 gånger, båda gångerna olyckligt/obesvarat. Sen har jag varit förtjust i några andra, dvs har varit förälskad just då när man träffats men ingen som jag fått någon djupare kontakt med eller som stannat i mina tankar.

    Om du kan bli kär, det är svårt att svara på, kanske du bara inte träffat den person det klickar med ännu, kanske är du en såpass förnuftig människa som inte "faller i fastun" för någon i första taget...

    Jag är ingen historiker, men det här med förälskelse är väl något som blev riktigt viktigt först på senare tid, arrangerade äktenskap har det ju körts med i historien iaf. O så är ju förälskelse en psykos, medan kärlek är förnuft    iaf om man ska tro denna artikel.

  • Anonym (Advanced)

    Inte jag heller. Det slog mig när jag såg en serie nyss, som handlar om ljuv ungdomskärlek. Jag fick aldrig uppleva det. Jag har varit förälskad många gånger, olyckligt förälskad. För de som jag verkligen velat ha var upptagna.

  • Anonym (Du hinner)

    Jag tänker spontan: äsch...! Det där tycker jag låter väldigt normalt. Jag har flera vänner och bekanta som blivit kära först i 30-årsåldern och före det dejtat, varit lite småförälskade men inte mer och till slut blivit tokkära i när de närmat sig 30. Händer det så händer det liksom... Jag tror helt säkert att du kan bli kär när du träffar rätt person.

  • Anonym (F22)

    OJ! Vilken gammal tråd! :D Jag är sällan inne på forumet längre, eller inte lika mycket som jag var då iaf, så det var ju en slump att folk skrivit just idag! 

    Shit, hade glömt att jag skrev den här tråden, även om jag känner igen allt jag nu när jag läser den! Jag var bara 22 när jag skrev tråden, och nog trillade även jag dit, faktiskt bara tre månader efter att jag startade tråden, i September 2011. Vi är tillsammans än. :) 

    Kram

  • Anonym (Advanced)
    Anonym (F22) skrev 2015-10-17 00:04:26 följande:

    OJ! Vilken gammal tråd! :D Jag är sällan inne på forumet längre, eller inte lika mycket som jag var då iaf, så det var ju en slump att folk skrivit just idag! 

    Shit, hade glömt att jag skrev den här tråden, även om jag känner igen allt jag nu när jag läser den! Jag var bara 22 när jag skrev tråden, och nog trillade även jag dit, faktiskt bara tre månader efter att jag startade tråden, i September 2011. Vi är tillsammans än. :) 

    Kram


    Oj, det var ju lustigt Skrattande Grattis, vad roligt att du trillade dit.
  • Anonym (F22)

    Tack. Ja, det vad verkligen lustigt. 
    Dock så lär man ju sig också med kärleken hur svår den ibland är. Helt klart värt det, men innan trodde jag aldrig att känslor som jag nu fått uppleva existerade, i alla fall inte för mig, och jag tyckte mina "heart broken friends var så löjliga och överdrivna. :) Man lär sig. ;)

Svar på tråden Jag har aldrig varit kär