• Anonym (Voff)

Vart får jag INTE ta med hunden?

Jag är hundvakt åt min mammas lilla hund sedan en vecka och två veckor till. Första veckan var jag mest hemma på dagarna och kanske lämnade henne ensam någon timme för att ta en promenad med vårt barn. Men nu börjar jag bli rastlös och skulle vilja vara lite mer aktiv utanför hemmet.

Men jag har ju aldrig haft hund själv och undrar därför, var får jag inte ta med hunden?

Mataffären säger sig självt, men får man ta med hund på ex NK och Åhlens? Får jag ta med hunden till BVC (om jag ska väga mitt barn på toan där)? Får jag ta med hunden på bussen?

Ge mig exempel på var jag inte får ta med mig hunden så att jag inte kommer dit och upptäcker att jag jag inte kan gå in. Jag kan inte binda henne utanför affären då det är en sån där liten Paris Hilton-hund.

Kan tillägga att hon sitter i vagnen och inte behöver fara omkring eller ens gå på golvet.

Tack!

• Svar på tråden Vart får jag INTE ta med hunden?
  • SilverEmma

På bussen är hundar välkomna. Men snälla, inte i affärer och absolut inte på BVC eller vårdcentral, tänk på de som är allergiska.

• Anonym (Matte)

Men varför måste du vara i husarrest bara för att du är hundvakt?

Kan hunden inte vara ensam hemma några timmar?

• Anonym (Voff)
    SilverEmma skrev 2011-06-20 11:09:47 följande:
    På bussen är hundar välkomna. Men snälla, inte i affärer och absolut inte på BVC eller vårdcentral, tänk på de som är allergiska.
    Men de är väl lika allergiska på bussen?
    Är de lag på att hundar inte får tas med i affären (kläder)?
  • MammaHela

Men hunden behöver ju röra på sig. Varför lämna den hemma när du går ut och går? Ta med hunden ut och gå. Ta med hunden till lekparken, gå ut i skogen osv.

Men ta inte med den in någonstans, utom hem till vänner som har godkänt det. Inte in någon annastans alls.

T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • Anonym (Voff)
    Anonym (Matte) skrev 2011-06-20 11:13:59 följande:
    Men varför måste du vara i husarrest bara för att du är hundvakt?

Kan hunden inte vara ensam hemma några timmar?
    Hon är skällig och jag bor i lägenhet, är lite rädd att bli vräkt eller nåt.
  • Magda40

Nk går bra, en del klädaffärer är ok men sedan är det tyvärr ofta stopp. Allt från parker till badplatser har ofta hundförbud. Kolla på deras webbplats eller kommunens webb om det är park/bad etc vad det står. Café brukar gå bra på uteserveringar.

• SilverEmma

Det finns speciella platser på buss och tåg för hundar. Jag tror inte det är lag på hundförbud i affärer, men det tillhör sunt förnuft. Tänk på din omgivning.

• Anonym (Tja)

I stockholm tar ju folk in hundar överallt förrutom i matbutiker vilket jag finner en smula märkligt. Ja folk är allergiska på buss o t-bana med men på tuben finns speciella vagnar och på bussen får man bara stå på vissa ställen.

• Freijah

Ta med hunden ut o promenera.
    BVC o affarer ar onodigt att dra med hunden pa, den har inget noje i det, och det finns gott om folk som ar allergiska som man far respektera.
    Borjar ju poppa upp hundvanliga fik har och dar nu ocksa.

♥ Mihai 2010-11-23 ♥
  • Anonym (Voff)
    MammaHela skrev 2011-06-20 11:15:59 följande:
    Men hunden behöver ju röra på sig. Varför lämna den hemma när du går ut och går? Ta med hunden ut och gå. Ta med hunden till lekparken, gå ut i skogen osv.

Men ta inte med den in någonstans, utom hem till vänner som har godkänt det. Inte in någon annastans alls.
    Jag är ute och går med henne också, men när jag går med barnet så åker barnet i selen och hunden orkar inte gå så långt (hon är gammal också). Så det skulle sluta med att jag får bära både hund och barn.

Det är lite trist att bara vara ute och gå där jag bor, jag vill träffa lite folk, vara där det är lite fart och fläkt.

Kan man sitta på uteservering med hund om man nu skulle vilja äta lunch med någon kompis?
  • Anonym (Voff)
    Magda40 skrev 2011-06-20 11:17:26 följande:
    Nk går bra, en del klädaffärer är ok men sedan är det tyvärr ofta stopp. Allt från parker till badplatser har ofta hundförbud. Kolla på deras webbplats eller kommunens webb om det är park/bad etc vad det står. Café brukar gå bra på uteserveringar.
    SilverEmma skrev 2011-06-20 11:17:35 följande:
    Det finns speciella platser på buss och tåg för hundar. Jag tror inte det är lag på hundförbud i affärer, men det tillhör sunt förnuft. Tänk på din omgivning.
    Oj, två helt olika svar. Jag får känslan av att du inte är hundägare Emma?
    Freijah skrev 2011-06-20 11:18:29 följande:
    Ta med hunden ut o promenera.
    BVC o affarer ar onodigt att dra med hunden pa, den har inget noje i det, och det finns gott om folk som ar allergiska som man far respektera.
    Borjar ju poppa upp hundvanliga fik har och dar nu ocksa.
    Som jag skrev så ÄR jag ute med hunden och promenerar men jag vill kunna göra lite annat också.
  • ja88

Hundar har knappast i affärer att göra, djuraffärer undantaget. Oftast är det också förbudsskyltar uppsatta. Självklart tar du inte med den på bvc! Buss är ok på anvisad plats, ofta bakre delen av bussen.

Men jag förstår inte varför du skulle ha husarrest, är din mamma aldrig hemifrån? Hunden far inte illa av att vara hemma några timmar. Och på promenaderna med dottern tar du väl självklart med hunden.

• Lowika

Du kommer inte att bli vräkt för att hunden skäller.

De kanske kontaktar dig om någon störs, då är det ju bara att säga att det är tidsbegränsat och att du under resten av tiden inte lämnar hunden. Om ingen störs, ja då är det ju lugnt!

• SilverEmma

TS, tyvärr inte. Vi fick avliva min gamla vovve för 1½ år sedan, hon blev nästan 15 år. Hon var med mig nästan jämt, men INTE i affärer eller på vårdcentraler. Skulle aldrig tvinga min hund på andra människor...det finns allergiker och hundrädda människor överallt. Jag tog med henne till kompisar som tyckte att det var ok och frågade på café om man fick ha hunden på deras uteservering.

Fanny och Elliot...mina tjejer! <3
  • Svennis

Svarar TS utan att lägga mig i vad som är lämpligt eller inte:

Sålänge butiken inte har en "hundar förbjudet"-skylt så är det fritt fram (undantaget livsmedelsbutiker).

Samma sak på tex. NK, där kan man tom sitta och fika med hunden längst upp i huset. Där är de måna om hundar och deras ägare, har själv sett med egna ögon när de tagit en hundägare i försvar gentemot andra kunder

Utomhusfik likaså: frågar man så är det oftast OK!

På BVC och övriga vårdinrättningar är det naturligtvis big NO NO

• bunma

Hejsan jag vill fråga om min lilla hund om man ta med sig i butiken med han sitt i vagnen ..?

• M0113

Jag blir så djävla trött på alla politiskt korrekta försiktighetsministrar och all okunskap.

Mycket få är så allergiska att de inte kan vistas i samma rum som en hund. Kontaktallergi är mycket vanligare. Det går i de allra flesta fall att medicinera så att det blir hanterbart. Nu får jag till och med ta med mig hunden på mina två närmsta apotek som tillhör Apoteksbolaget. När jag frågade personalen där varför de tillåter hundar var också deras svar att de i de flesta fall går att medicinera.

Det finns ingen lag i Sverige som förbjuder hundar på restauranger. De får däremot inte vara i köket där livsmedelshanteringen utförs. Det är upp till ägaren om de tillåter hundar. Jag har flera restauranger här i min närhet som tillåter att jag tar med hunden.

"Hunden mår inte illa av att vara ensam hemma en stund". Nej, det kan väl så vara men att ha hund är faktiskt för de flesta en livsstil och hunden är en av andra livskamrater som man vill ha med sig så ofta som möjligt. Att kunna utföra ett ärende när man till exempel ändå är ute och går med hunden är för mig en uppskattad frihet. Däremot kommer jag aldrig att kunna gå in på Pressbyrån eller SevenEleven eftersom de har matvaror.

Här i Stockholm får jag faktiskt ha med mig hunden i de allra flesta affärer. Jag brukar för artighets skulle fråga om det är OK innan jag går in. Min erfarenhet är att det är sällsynt att jag inte får ta med hunden. Hunden får följa med på NK och även på Franska caféet på 3:e våningen. Dock får de inte följa med på Åhléns City. Andra Åhléns går det bra att ta med hunden på.

Det finns ställen på nätet som informerar om hundvänliga ställen.

Ni alla förstå-sig-påare, som alltid tycker sig veta bäst, alltid tror att ni tar hänsyn till alla och alltid är så förbannat försiktiga: Dra något mörkt över er!

Förbannad Molle

Svar på tråden Vart får jag INTE ta med hunden?