• Iddah

4-åring med stora blödande sprickor på fingar o fötter. Tips?

Min snart 4-åring har eksem sedan några år över hela kroppen. Smörjer med lite starkare kortison i omgångar och smörjer med mjukgörande Miniderm. Nu har stackarn fått sprickor o kli under fötterna o på fingrarna. Då pratar vi stora sprickor som blöder o kli som jag får ligga o gnugga på om kvällarna. Smörjer med mjukgörande men tycker inte det hjälper nämnvärt. Gissar att det är atopiska vinterfötter efter en sökning på google.

Hur har ni gjort på era barn som fått detta? Väntar på Bvc sköterskan ska ringa men ville kolla med er om tips oxå :)

• Svar på tråden 4-åring med stora blödande sprickor på fingar o fötter. Tips?
  • benedikten

Själv fick jag sprickor på hälarna utav vitaminbrist. Så fort jag åt bättre och tränade så försvann dom. Jag använde även en kräm som går att köpa på nätet som heter "ker-ice" mjukgörande hudsalva (www.ker-ice.se). Den är så bra, sprickorna försvinner direkt.

• Helle333
    Iddah skrev 2011-06-20 11:56:06 följande:
    Min snart 4-åring har eksem sedan några år över hela kroppen. Smörjer med lite starkare kortison i omgångar och smörjer med mjukgörande Miniderm. Nu har stackarn fått sprickor o kli under fötterna o på fingrarna. Då pratar vi stora sprickor som blöder o kli som jag får ligga o gnugga på om kvällarna. Smörjer med mjukgörande men tycker inte det hjälper nämnvärt. Gissar att det är atopiska vinterfötter efter en sökning på google.

Hur har ni gjort på era barn som fått detta? Väntar på Bvc sköterskan ska ringa men ville kolla med er om tips oxå :)
    Jag har stora självsprickor på händerna men sedan 2006 har jag bara haft två tre sprickor tack vare Madame Chics underbara Hand cure.
    "HAND CURE
    Intensivkur för händer som är torra, nariga, spruckna, röda och sträva.
    AKTIVA INGREDIENSER: Glycerin
    ANVÄNDNING: Som en kur varje kväll i 4 veckor. Använd vid behov dagligen hushållshandskar och Madame Chic´s Hand Lotion.
    " http://www.mamut.net/bymadamechic/shop/

Jag försökte med ALLT. Kortison som bara försörde huden ännu mer, andra mjukgörande gjorde bara sprickorna värre eftersom jag inte tålde någon av ingredienserna som fanns i salvorna. Sedan provade jag Madame chics hand cure och efter sex dagar var jag helt sprickfri för första gången på över tio år. Och har varit i princip sprickfri sedan dess. De få sprickor jag haft (två tre stycken) har inte alls varit de där enorma sprickorna som jag hade förut. Hade även eksem som liten, böjvecks. Är atopiker och har otroligt lätt för att få eksem och sådant bös men sedan jag började med Madamde chics grejer så håller jag det i schack och är i princip alltid eksemfri.

Kan dottern vara allergisk mot något som orsaker eksemen? Jag fick förut eksem av att äta röda/orangea/rosa saker. En kompis får eksem av mjölkprodukter....
  • Iddah

Ok tack för tipsen, ska kolla upp dessa :)

Jo han e allergisk mot komjölksprotein, men på senaste har vi testat nån gång i veckan med mjölkmat så e kanske det som spökar då. Brukar ju va vanligast med sånt på vintern annars har jag förstått

• Jässicää88

Jag fick sådana sprickor på händer och var väldigt torr för övrigt när de kom på att ja hade diabetes vid 8 års ålder, efter de börja behandla mig försvann det :) 

• Iddah

Usch det hoppas jag inte han har stackarn.  Men jag hade eksem som liten o nu väldigt torr hud dessutom har både jag och hans pappa astma :/ så tror d e nåt atopiskt

Va du så där torr flera år innan du fick diagnosen? Men du måste varit jätte dålig eller du fick kanske inte diabetes fören vid 8 års ålder? tufft o få d redan som barn :(

• Lilla Hjärtat

Prova lanolin, ullfett. Bäst mot allt, har skrivit om det i en annan tråd... finns bla  på Babyland (heter PURELAN), dock finns det ej på apotek eller hälsokost. Använde det först
    till mina spruckna bröstvårtor, men svärfar har atopiskt eksem och har blivit helt besvärsfri, efter att ha provat precis allt som läkarna skrev ut till honom.

• Lilla Hjärtat

Min syrra har också atopiska eksem, bl a i ansiktet. Lanolin hjälpte också och hon har lagt ner en förmögenhet på olika kortisonpreparat och exklusiva krämer. Kan verka lite kladdigt först, men det funkar verkligen!

• monica84

Ja, det enda som jag vet hjälper mot så kraftig eksem är en sak men det kan bli dyrt om man ska behöva göra det för att barnet ska må bra...

Jag har en kompis som har en son som har kraftig eksem och då talar vi om kraftig och hon smörjer dagligen med olika samlvor och sånt, han tar klådstillande medicin innan han lägger sig för att inte klia sönder sig på natten.

För några år sedan bestämde dem sig för att åka till Spanien, tog med sonen och hans eksem försvann... ALLA

Kom tillbaka till Sverige och dem kom tillbaka....

Tydligen hjälper värmen där, men som sagt det kan bli dyrt att behöva åka fram o tillbaka pga eksem.

Man undrar ju om det är klimatet här i sverige som gör det hela...

Jag hoppas du hittar en lösning till din son och att allt blir bra till slut.

• Iddah
    monica84 skrev 2011-06-21 09:56:14 följande:
    Ja, det enda som jag vet hjälper mot så kraftig eksem är en sak men det kan bli dyrt om man ska behöva göra det för att barnet ska må bra...

Jag har en kompis som har en son som har kraftig eksem och då talar vi om kraftig och hon smörjer dagligen med olika samlvor och sånt, han tar klådstillande medicin innan han lägger sig för att inte klia sönder sig på natten.

För några år sedan bestämde dem sig för att åka till Spanien, tog med sonen och hans eksem försvann... ALLA

Kom tillbaka till Sverige och dem kom tillbaka....

Tydligen hjälper värmen där, men som sagt det kan bli dyrt att behöva åka fram o tillbaka pga eksem.

Man undrar ju om det är klimatet här i sverige som gör det hela...

Jag hoppas du hittar en lösning till din son och att allt blir bra till slut.
    Nja jag vet inte. tycker hans eksem ser lika dana ut på sommaren som vintern. Fast hade varit skönt, kanske ska be om bidrag på sjukhuset till en resa Skrattande
Svar på tråden 4-åring med stora blödande sprickor på fingar o fötter. Tips?