• Anonym (Trötta mamman)

18 månader och äter på natten. Fixar inte att avvänja!

Min son är 18 månader och äter ersättning (Nutramigen) på natten. När han var 13 mån vande vi av honom och det gick bra - han skrek kanske 10 min och somnade sedan om för att efter ev vecka sova hela nätter. I februari i år började han på dagis och har sedan dess varit kopiöst mycket sjuk. På grund av sjukdomarna (han åt inte på dagen och var jättehungrig på natten) och att han lätt får hög feber började jag igen, dum som jag var, att ge honom ersättning på natten.

Nu är det helt omöjligt att avvänja honom. Jag har försökt med att bara ge honom vatten eller tunnare ersättning - funkar inte, han blir vansinnig. Jag har försökt att helt sluta att ge ersättning men då skriker han i timmar och kräks för att han är så ledsen. Senaste försöket varade i tre nätter men tillslut gav jag upp efter att han vaknat kl 02 och skrikit till 6 på morgonen.

Jag oroar mig för hans tänder (som jag försöker borsta två gånger om dagen så gott det går med flourtandkräm) men jag orkar inte med kampen på natten. Jag orkar inte se och höra honom skrika timmavis i sträck. Jag är själv med min son och jag har ADHD samt en instabil personlighetsstörning och tappar lätt humöret - särskilt om jag inte sover i alla fall lite.

Tandvården ser rött över att jag låter honom äta på natten. Är det KATASTROF om han äter sin ersättning en eller max två gånger per natt?

• Svar på tråden 18 månader och äter på natten. Fixar inte att avvänja!
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det låter som att ni verkligen har det tufft hemma. Både du och din son skulle med all säkerhet, må bra av att få ordning på sömnen. Dessutom håller jag med tandvården om att det (även) vore bra, för hans tandhälsa, om han inte åt nattetid.

Med tanke på din situation tycker jag dock att du skall prata med er BVC-sköterska, som känner er. Om inte hon kan hjälpa er, kan hon förmodligen se till att ni får adekvat hjälp på annat håll.
    Dessutom tycker jag att du skall fundera på, om det finns någon anhörig som kan hjälpa/avlasta dig. Som ensam förälder har man inte lika mycket tålamod som två föräldrar. Vilket är helt naturligt.

Ring din BVC sköterska imorgon och berätta precis hur tufft du har det. Tryck på att du försökt och att du nu upplever att du inte kan komma vidare på egen hand.

Mvh Christine

Svar på tråden 18 månader och äter på natten. Fixar inte att avvänja!