• Anonym (Sanna)

Var går gränsen mellan att vara vänskapligt trevlig och att flirta?

Detta är ett riktigt fjortisproblem men jag är otroligt blyg och har verkligen ingen att prata om detta med, hoppas på förståelse. Hur ska man kunna tolka att någon flirtar med en och inte bara är vänskapligt trevlig? Jag förstår att det inte finns en magisk gräns men några slags tecken bör det väl finnas? Hur märker ni att någon är intresserad av er på ett romantiskt plan? Noterar man det på dennes  kroppsspråk, val av samtalsämnen och blick? Hur ska man veta att denne någon vill mer än bara vänskap om denne inte säger det rakt ut? Jag försöker att finna tecken men vet inte riktigt vad jag ska leta efter.Antingen är jag socialt inkompetent eller rädd att få för stora förhoppningar om jag börjar överanalysera situationen på egen hand. Vissa är ju mer flirtiga än andra av naturen, hur ska man kunna veta skillnaden? Jag vill verkligen ha denne någon men känner att jag behöver mer klarhet i hur han känner för mig (utan att behöva fråga rakt ut) innan jag tar nästa steg. Tacksam för varje litet halmstrå i denna fråga.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-21 01:05
    Jag skulle väldigt gärna flirta med honom men jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Jag ler, söker ögonkontakt, intresserar mig i honom/ställer frågor - med andra ord är jag en värdelös flirtare! Har du några tips? Jag vill jättegärna flirta järnet med honom nästa gång vi ses utan att det blir plumpt och pinsamt. Alla tips mottages tacksamt.

• Svar på tråden Var går gränsen mellan att vara vänskapligt trevlig och att flirta?
  • Anonym (hmm)

ja om du inte är säker kan du väl fråga honom nån dag bara sådär spontant om han skulle vilja ses på en fika efter jobbet lr något liknande?

jag själv har en flirtig relation på jobbet men vi båda är upptagna och jag har barn och är även gravid (tidigt stadie, inget syns) jag är lycklig i min relation men de är roligt att få den där bekräftelsen.. flirten ligger liksom i luften och vi kan skoja tillsammans men de har aldrig gått längre än så och kommer nog aldrig göra de heller. Jag är endast intresserad av att veta att man fortfarande är attraktiv hehehe..

• Anonym (Sanna)
    Anonym (hmm) skrev 2011-06-20 16:54:23 följande:
    ja om du inte är säker kan du väl fråga honom nån dag bara sådär spontant om han skulle vilja ses på en fika efter jobbet lr något liknande?

jag själv har en flirtig relation på jobbet men vi båda är upptagna och jag har barn och är även gravid (tidigt stadie, inget syns) jag är lycklig i min relation men de är roligt att få den där bekräftelsen.. flirten ligger liksom i luften och vi kan skoja tillsammans men de har aldrig gått längre än så och kommer nog aldrig göra de heller. Jag är endast intresserad av att veta att man fortfarande är attraktiv hehehe..
    Det är just det du nämner som jag har problem att tolka "flirten ligger i luften" ? Hur vet man att det är en flirt som ligger i luften och inte ens egna nervositet som speglar av sig på den andre? En annan fråga om du har tid och lust att svara, du skriver att ni skojar, hur vet man att "skojen" är flirtig och inte bara ren vänskaplig? Som du ser är jag helt värdelös på att tolka signaler från det motsatta könet! Tack för ditt svar och hjälp!
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Sanna) skrev 2011-06-20 17:07:17 följande:
    Det är just det du nämner som jag har problem att tolka "flirten ligger i luften" ? Hur vet man att det är en flirt som ligger i luften och inte ens egna nervositet som speglar av sig på den andre? En annan fråga om du har tid och lust att svara, du skriver att ni skojar, hur vet man att "skojen" är flirtig och inte bara ren vänskaplig? Som du ser är jag helt värdelös på att tolka signaler från det motsatta könet! Tack för ditt svar och hjälp!
    vi kan skoja och tex "peta" (eller kittla typ) på varandra. JAG skulle själv aldrig "peta" på någon om jag inte flirtade (haha så omoget de låter men kan inte förklara bättre). Han kan komma nära och tex lägga handen på midjan istället för axeln tex när han säger hej, de gör ingen av mina andra manliga kollegor för de är inte samma sak, där är de en ren jobbrelation.
    när flirten ligger i luften, de blir en sorts spänning, man bara känner! haha oftast är de sant så som man tolkar de men bara för de betyder de inte att den andre vill gå vidare med någonting, de kan va helt oskyldigt.
    Han kan oxå bjuda på lunch eller middag (beror på om vi jobbar dag eller kväll) och vill inte ha tillbaka något. Han kan komma spontant och ha köpt dricka eller bara anta att han ska skjutsa hem mig (vi bor åt samma håll nära varandra, han har bil och inte jag). han är extra snäll helt enkelt.
    Hade de varit en kollega som bjudit på lunch hade han kanske velat att nästa gång är de jag som bjuder..
    ett par exempel
    jag kan förstå att de är svårt att läsa av hehe för de är svårt att förklara.
  • Anonym (hmm)

de bästa jag kan säga är att han kan komma närmare än andra.

• Anonym (hmm)

om du tror och känner att det är en flirt så gå vidare och fråga om han vill ta en fika eller ses nån gång efter jobbet. Du förlorar inget på de om han säger nej. De va ju bara en fika! hehe

• Anonym

Alltså, du  kommer aldrig att kunna veta svaret utifrån någon "manual". Vissa människor har andra gränser än andra, är mer "handgripliga" än andra och uppfattas som flirtigare.

Är du intresserad? i så fall kan väl du flirta med honom?

• Anonym (Sanna)
    Anonym (hmm) skrev 2011-06-20 17:22:12 följande:
    vi kan skoja och tex "peta" (eller kittla typ) på varandra. JAG skulle själv aldrig "peta" på någon om jag inte flirtade (haha så omoget de låter men kan inte förklara bättre). Han kan komma nära och tex lägga handen på midjan istället för axeln tex när han säger hej, de gör ingen av mina andra manliga kollegor för de är inte samma sak, där är de en ren jobbrelation.
    när flirten ligger i luften, de blir en sorts spänning, man bara känner! haha oftast är de sant så som man tolkar de men bara för de betyder de inte att den andre vill gå vidare med någonting, de kan va helt oskyldigt.
    Han kan oxå bjuda på lunch eller middag (beror på om vi jobbar dag eller kväll) och vill inte ha tillbaka något. Han kan komma spontant och ha köpt dricka eller bara anta att han ska skjutsa hem mig (vi bor åt samma håll nära varandra, han har bil och inte jag). han är extra snäll helt enkelt.
    Hade de varit en kollega som bjudit på lunch hade han kanske velat att nästa gång är de jag som bjuder..
    ett par exempel
    jag kan förstå att de är svårt att läsa av hehe för de är svårt att förklara.
    Tack för din utförliga beskrivning! I mitt fall har det inte kommit till någon form av fysisk kontakt än (av förklarliga skäl) men jag upplever en oerhörd spänning emellan oss som jag aldrig tidigare upplevt. Då jag inte kunnat några konkreta, fysiska tecken (som i ditt fall) har jag endast denna spänning att utgå ifrån (som jag analyserar sönder). Jag blir så otroligt nervös och handfallen i hans närhet att jag är rädd att min nervositet smittar av sig, att han känner sig obekväm i mitt sällskap. Jag tycker mig se tecken, han ler nästintill hela tiden, söker ögonkontakt, är hjälpsam och artig, frågar mig frågor som rör mig osv. men det kan lika gärna vara av ren artighet. Det är frustrerande att man ska vara så feg! Ska ta till mig ditt inlägg och försöka se efter ytterliggare signaler nästa gång jag ser honom. Tack än en gång att du tagit dig tid med mig!
  • Anonym (Sanna)
    Anonym skrev 2011-06-20 17:25:33 följande:
    Alltså, du  kommer aldrig att kunna veta svaret utifrån någon "manual". Vissa människor har andra gränser än andra, är mer "handgripliga" än andra och uppfattas som flirtigare.

Är du intresserad? i så fall kan väl du flirta med honom?
    Jag skulle väldigt gärna flirta med honom men jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Jag ler, söker ögonkontakt, intresserar mig i honom/ställer frågor - med andra ord är jag en värdelös flirtare! Har du några tips? Jag vill jättegärna flirta järnet med honom nästa gång vi ses utan att det blir plumpt och pinsamt. Alla tips mottages tacksamt.
  • Anonym (^^)

Försök få honom att känna sig speciell, dvs behandla honom annorlunda/bättre än andra, visa att du tycker att just han är intressant. Säg gärna saker som "men vad spännande att du tycker så om det där! Det har jag inte hört någon annan som gör =D" och den typen av saker. Var personlig, fråga honom om han drömde något kul igår natt, berätta något du drömde som var lite lustigt. Säger han något snällt till dej så säg att det gör dej glad att höra det. Råka snudda i honom ibland. Hitta på ursäkter för att röra i honom "Oj, du hade en ögonfrans där..." Ta med lunch till jobbet, säger han att det ser gott ut så erbjud honom att smaka, fråga om du får smaka av hans lunch...

Mitt problem är snarare att jag är så här med de flesta av mina killkompisar och så tror de att jag flirtar och blir förälskade i mej... =S

• Anonym (Sanna)
    Anonym (^^) skrev 2011-06-20 20:46:19 följande:
    Försök få honom att känna sig speciell, dvs behandla honom annorlunda/bättre än andra, visa att du tycker att just han är intressant. Säg gärna saker som "men vad spännande att du tycker så om det där! Det har jag inte hört någon annan som gör =D" och den typen av saker. Var personlig, fråga honom om han drömde något kul igår natt, berätta något du drömde som var lite lustigt. Säger han något snällt till dej så säg att det gör dej glad att höra det. Råka snudda i honom ibland. Hitta på ursäkter för att röra i honom "Oj, du hade en ögonfrans där..." Ta med lunch till jobbet, säger han att det ser gott ut så erbjud honom att smaka, fråga om du får smaka av hans lunch...

Mitt problem är snarare att jag är så här med de flesta av mina killkompisar och så tror de att jag flirtar och blir förälskade i mej... =S
    Tack för dina tips! Ska försöka praktisera dem så gott jag kan fastän jag är mer än blyg Glad. Denna någon är väldigt trevlig, öppen och "flirtig" av sin natur (precis som du själv), och det är därför jag är rädd för att misstolka eventuella signaler. Hur flirtar du annorlunda när du flirtar "på riktigt" jämfört med när du flirtar vänskapligt? Finns det stora skillnader?
Svar på tråden Var går gränsen mellan att vara vänskapligt trevlig och att flirta?