• AasaC

Mjuk Pepparkaka!

Min pappa brukade förr baka en mjuk pepparkaka till jul som var så himla god, så jag tänkte höra om någon har recept på den eller någon liknande.

Det skulle vara en påse Santa Marias pepparkakskryddor i och så gräddfil.
    Jag frågade pappa om receptet, men då sa han att det i alla fall förr stod på baksidan på kryddpåsen. Nu köpte jag en sån påse, men på baksidan står bara ett recept på vanliga pepparkakor (antar jag att det är-receptet är på finska och jag förstår inte alla ord).

Så jag skulle bli jätte glad om någon har ett sådant recept. Kakan blev jätte saftig och väldigt kryddstark.

• Svar på tråden Mjuk Pepparkaka!
  • kellybelly

Hejsan
    Har också köpt den kryddmixen, det står väldigt smått men om du börjar på det svenska partiet står det först mjuk pepparkaka, sen efter det receptet kommer hård pepparkaka, så alltså, mjuk pepparkaka står först. Jag fick använda förstoringsglas.
    Lycka till
    Kellybelly

• AasaC

Jaså ...? Får kolla igen då, och se om det står. Så får väl maken översätta.

• kellybelly

Hoppas du hittade det AasaC, hoppas du hittade det nu, jag köpte en till, blev så sugen på mjuk pepparkaka, hade ju bara tänkt göra hårda.
    kramis
    Kellybelly

• AasaC

JaneAusten: Tack. Det verkar vara det receptet jag söker. Mums!

Receptet stod inte på påsen jag har (bara vanliga pepparkakor), så det kanske är annorlunda på påsarna som säljs i Finland.

• kellybelly

Vad bra att det ordnade sig, att du fick receptet!!Ja, måste vara annorlunda påsar här i Sverige, köpte Santa Marias och bakade min mjuka igår.

• Phantoms

Lägg på en glasyr av smör,philadelphia,florsocker och vaniljsocker och kakan blir ännu godare.

• Sannah

Ett tips är att äta den mjuka pepparkakan med lingongrädde (alltså lingon alt. lingonsylt som man blandar med grädden). hur mumsigt som helst!

• AasaC

Phantoms och Sannah: Det låter jätte gott, båda förslagen.

• Kenzie

OMG så gott! Nu måste jag baka mjuk pepparkaka nån dag, var flera år sen jag åt det.

Svar på tråden Mjuk Pepparkaka!