Partner som inte kan bestämma sig...
Hej
Helt ny här på forumet. Har läst lite till och ifrån, men inte själv frågat förr. Nu har jag dock hamnat i en situation där jag varken vet ut eller in och jag vore jättetacksam för om ni orkade läsa. Och om jag kunde få era tankar kring det jag nu kommer att berätta:
För snart en och en halv månad sedan i mitten - början av maj, kom min "sambo" sedan nio år och sade till mig att han inte var säker på att han älskade mig längre. Vi har precis flyttat för några månader sedan. Han hade satt sitt hopp till flytten om en förändring i vårt förhållande. Jag tog bort hans hopp om att det kunde förändras genom att säga att "Du ska inte tro att något kommer att ändras" säger han. Ont gjorde det när detta hände. Jävligt ont. Och den mur jag byggt upp under flera år gent emot honom föll.
Muren, den själsliga. Kom sig av att jag känt mig så grundligt sviken. Känt en enorm sorg och saknad under en väldigt väldigt lång tid. Jag har två barn som idag är 19 och 20. När vi träffades var de 11 och 12. Jag var dum nog att lägga 20-25 mil mellan mig och de barnen. Ja, jag säger dum nog trots att barnen från början var med på det. Sedan, när det naturligtvis visade sig att det inte fungerade så bra, försökte jag ta mig upp igen till barnen. Med den familj som då bildats med en liten till också, intakt. Minstingen är idag sex år.
Efter en lång tid visade det sig att min "sambo" inte alls var flyttbar. Och av all saknad och all sorg skapades en mur av hat och bitterhet inom mig. När jag fick klart för mig att jag kunde förlora honom föll den muren. Och bakom den fanns mycket mycket mer kärlek än vad jag anade.
Nåväl. En söndag i slutet av maj åker han iväg för att få lite egen tid säger han. Måndag eftermiddag veckan därpå, efter jobbet, var vi båda i köket och jag frågade honom om, av någon anledning rakt ut, om han ville bryta. Då tittade han bara tankfullt på mig och sade helt lugnt att "Ja, jag tror det.". Jag bröt samman totalt den kvällen. Fullkomligt totalt. Trots att jag sedan innan ju visste att risken fanns.
Torsdag samma vecka bestämmer han sig för att åka iväg igen. Och kommer hem på söndag. Jag jobbade den dagen. När jag kommer hem pratar vi. Och jag får mig till livs en historia som jag fortfarande ännu inte har smält: Det visar sig att hans ambivalens i känslor inte är det enda som har hänt - han har attraherats av och träffat en annan kvinna på nätet också. Kontakten hade uppenbarligen startat någon gång i slutet av april - början av maj. Det var henne han hade varit och mött under söndagen när han var iväg. Han hade även haft ett möte med henne på torsdagen.
De har inte varit till sängs säger han. Men kyssts och kramats. Det var han som tog initiativet till att börja med det. Och kyssarna och pussarna var "närmare tio än två" Att han hade tagit initiativet... DET känns... Jag tycker i och för sig intensivt illa om henne också. Anser att det är respektlöst och hänsynslöst att inte hålla tassarna borta från någon som är upptagen tills denne någon inte är upptagen längre. Man respekterar ett förhållande helt enkelt. Men HAN tog initiativet...
Idag lever vi i, "komplicerat förhållande". Han har formellt separerat ifrån mig. Förlovningsringarna är av. Och när jag frågar om vi är tillsammans eller inte... Han är 85 - 90% borta ifrån mig säger han. Alltså 10 - 15 % kvar. Hur ska jag veta vad som är kvar och hur man ska bete sig? Jag funderar t ex över det här med sex... Innan allt detta hände så hade vi ett i det närmaste obefintligt sexliv. Någon gång i månaden max. Jag som bokstavligt talat inte kunde. Ofta fick jag ångest efteråt. Sedan i början av maj, när "muren föll" har det släppt och jag är som jag var förr. Vill ett par tre gånger i veckan. Förutom då när jag precis fick reda på om hans lilla "dam"... Och han... Ja. Inte tackar han nej i alla fall. Säger ibland att det känns bra och att det är med MIG han är och inte vem som helst. Andra gånger att det känns lite förvirrande. Men aldrig att det känns direkt dåligt. Sjukt nog kan jag göra mycket mer med honom nu också. Sådant jag inte alls ville göra innan.
Vi har diskuterat mycket kring det där. Om det är så lyckat att ha sex alls under nuvarande omständigheter. Men han säger att han försöker hitta något i sig som finns kvar för mig. Han vet inte om det finns något eller inte. Och jag känner så, att eftersom han säger han vill hitta tillbaka... Att han avbröt med henne fastän han i tankarna ville gå längre med henne och kom hem igen i stället... Och hur konstigt det än låter - jag verkligen verkligen älskar honom... Så chansar jag och går på min vilja. Försöker ta vara på det som jag ser som de bra bitarna. Och att vi går igång på varandra ser jag som något bra. Eller...?
Jag vill verkligen ge det här alla chanser. Inget ska vara oprövat om det här går åt skogen. Men visst... Jag är rädd för att såra mig själv. Sex är inte bara fysiskt intimt. För mig är det att släppa honom inpå själen också. Ta bort distansen. Tänk om jag gör allt det här nu.... Och så går han sen? Hur kommer jag att känna då? Kommer jag att vara glad att jag gjorde det? Eller kommer jag bara att känna mig sjaskig? Smutsig? "Använd"?
Känns som att jag svävar i limbo. Finns inget att hålla sig fast i. Jag har ingen partner. Men ändå har jag det. Eller...? Kan man vara både tillsammans och inte? Och ont gör det. Så jävla jävla ont! Det har blvit så att det inte bara är han som vibbar. Jag vibbar också. Mellan att ligga och gråta ögonen ur mig. och mellan att kunna hålla lite distans. Ta vara på mig själv lite.
Ytterligare några saker finns att tillägga: Jag har gjort samma sak som min "sambo" för några år sedan. Gick och förälskade mig i en manlig kompis jag hade sedan tidigare på nätet. Detta varade under mycket längre tid. Nio månader. Jag kom dock aldrig så långt som till att träffa honom eftersom min "sambo" kom på det hela. Den gången klarade vi oss igenom. Jag bröt aldrig vårt förhållande. Var tvärtemot hela tiden rädd för att HAN skulle göra det. Och jag slutade aldrig helt att älska min "sambo". Hur man nu kan vara attraherad av två samtidigt. Men det kan man. Det har både jag och numera min "sambo" fått erfara.
Då, när det var jag som var otrogen, bad jag honom uttryckligen att åka iväg och träffa om han föll för någon. Så DET lägger jag inte på honom. Men att han blev halvt intim med henne... Och att han bröt med mig dagen efter att han träffat henne utan att säga något om att han träffat någon. Och att han träffade henne TVÅ gånger innan han sade något. DET känns.
Långt blev det här... Men jag vore så innerligt glad om någon orkade läsa och ha en åsikt. Känns som att jag inte vet vad so är rätt eller fel längre. Hur jag ska bete mig? Är det rätt att chansa på att han hittar tillbaks och verkligen ge allt till honom för att "vinna tillbaka " honom? Eller gör jag fel och borde ta beslutet åt honom? Be honom gå tills han har bestämt sig? För just nu så bor vi fortfarande tillsammans. Jag vet varken ut eller in.