• LivL

    Betala studielån med banklån...

    Ska (förhoppningsvis) börja studera i höst, kommer jag in blir det två års studier vilket kommer att resultera i cirka 144 000 kronor lån...

    Jag undrar om man kan ta lån hos sin bank för att betala CSN, och sen betala tillbaka till banken istället? Sparar man pengar på räntan då? Måste man ändå betala CSN avgiften för administration eller vad det nu var, ni förstår nog vad jag menar.

    Jag är redan kund hos Länsförsäkringar.

    Någon som har gjort så? 

    Kan låter lite förvirrad, men det är jag också... Fråga om det är något som är oklart. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 16:20
    En följdfråga:
    Hur mycket tjänar ni, och hur mycket betalar ni tillbaka till CSN varje månad? Enligt uträkningar ska jag bara betala några hundringar, har man inte råd att betala tillbaka mer???

  • Svar på tråden Betala studielån med banklån...
  • Nemi76

    Ja, du kan ta banklån för att betala ditt CSN-lån. Om du sparar pengar på detta går ju inte att svara på utan att veta räntesatser osv, men du får räkna på det och se om det är lönsamt

  • toppzen

    Räntan på csn är så låg så det tjänar man verkligen inte på.

  • Vickan I
    toppzen skrev 2011-06-20 16:08:30 följande:
    Räntan på csn är så låg så det tjänar man verkligen inte på.
    Precis
    (¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • LivL
    Meloti skrev 2011-06-20 16:09:47 följande:
    inge bank har bättre ränta än csn!
    Är det så?? Jag trodde CSN hade skyhöga räntor... Men då är det bättre att låta bli alltså?

    En följdfråga:
    Hur mycket tjänar ni, och hur mycket betalar ni tillbaka till CSN varje månad? Enligt uträkningar ska jag bara betala några hundringar, har man inte råd att betala tillbaka mer??? 
  • toppzen
    LivL skrev 2011-06-20 16:19:41 följande:
    Är det så?? Jag trodde CSN hade skyhöga räntor... Men då är det bättre att låta bli alltså?

    En följdfråga:
    Hur mycket tjänar ni, och hur mycket betalar ni tillbaka till CSN varje månad? Enligt uträkningar ska jag bara betala några hundringar, har man inte råd att betala tillbaka mer??? 
    Japp så är det. Csn har väldigt låga räntor jämfört med bank.

    15 000 OB ej medräknat. Betalar 500 kr i månaden. Det är ju bara att be om att få betala mera till dom varje månad.
  • Krissie08

    Studielån är väl det mest förmånliga lånet man kan ha!! Så skaffa inget banklån för att betala av det!

  • Lunkentussis

    Vi tog ett banklån och löst ut delar av mitt csnlån. För oss lönade det sig verkligen. På det lånet vi har betalar vi nu ungefär 900 i månaden och det är för bilen också mot 1300 på csn varje månad. Jag ska fortsätta betala i höst igen men vi gjorde så här nu när jag är föräldraledig. Skulle inte behöva betala på flera år om jag inte vill vilket i sig kan vara en fördel bara det.
    Så oavsett räntan så kan det vara en bra idé. Vi fick som sagt en bil "på köpet" på detta sätt med det nya lånet samt lägre månadskostnad tillfälligt.
    Men det ser säkert olika ut för alla....

  • Nemi76

    Jag har varit timvikarie tidigare och har en tidigare registrerad årsinkomst på ca 130 000 kr. Har två lån och betalar ca 1800 kr/mån totalt.


     


    Jag har haft nedsättning tidigare men eftersom det är svårt att räkna ut på förhand hur mycket jag kommer tjäna så har jag inte längre sökt om nedsättning eftersom jag blivit återbetalningsskyldig


     

Svar på tråden Betala studielån med banklån...