• Spring Time

Grekland eller Cypern?

Hej!

Jag och min sambo tänker spendera en vecka utomlands i sommar och förmodligen blir det en sista minuten. Vår budget är på ca 12.000kr och vi prioriterar först och främst att det finns vackra sandstränder med turkost klart vatten då vi vill snorkla mycket. Vi är inte ute efter något nattliv utan vill ha lugn och ro! Om vi åker till Grekland så kommer det nog bli till den nordvästra delen av Kreta då jag var där när jag var liten och då besökte vi stranden Elafonissi som är den vackraste stranden jag någonsin har sett! Cypern har jag aldrig varit på men har hört och läst att dem ska ha väldigt klart och fint vatten där. Ni som har varit där är det så över allt eller är det bara vissa stränder som är så och vart tycker ni i så fall att man ska åka om vi vill ha en vacker strand nära hotellet?

Ni som har varit både till Kreta och till Cypern, vart tycker ni att man ska åka om man är ute efter att snorkla i klarblått vatten? Vart finns de vackraste stränderna?

Hur är maten i Cypern? och vilket hotell skulle ni föreslå, ni som varit till Cypern och Kreta?

MVH Mikaela

• Svar på tråden Grekland eller Cypern?
  • Cajza85

Älskar Cypern . Jättefint vatten, kanonmat, vi bodde i fig tree bay. Hotellet hette nousica beach. Felstavat så det visslar men du fattar när du kollar på fig tree bay annars får du skriva igen

• caroline88

Cypern är klart vatten men fanns Intr mycket att se under vattnet där vi var och snorklade. Mest sant bara.. Bodde oxå på dig tree bay.

Tycker att maten var total katastrof, värsta jag har varit med om. Mynta i allt! Nä fy.

Grekland, eller varför inte egypten? Eller kroatsien?

• Kojbe

Nissi Beach är himmelriket på jorden (Cypern) nära Agia napa fullkomligt älskar cypern men även Grekland så det blir svårt att säga vart ni ska åka.
    Zakynthos var också¨underbart fast det var kanske mest för vi besökte Ships vreck underbart!
    Alla grekiska öar är underbara!

• Bettan72

Cypern definitivt! Kreta har ju inte speciellt fint vatten förutom på Elafonissi då men dit tar det ju flera timmar att åka buss. 

• Brell

alla röstar tydligen för cypern, och om det är för snorkelvattnet skulle jag nog också säga cypern. Jag har varit i grekland ca femton ggr, det är mitt favoritresmål, känner mig som hemma i landet. Elafonissi ser inte riktigt ut som det en gång gjorde, det var finare förut, nu är det lite överaxploaterat, den rosa sanden har besökare tagit med sig osv. Men visst, klart värt att besöka endå, men är det just för snorklingen skulle jag säga cypern...eller thassos, det är en jätteliten grekisk ö som har superfint snorkelvatten! bättre än cypern..men ön är jätteliten, vi var där i två veckor, och det var lite lång tid för en så liten ö, men som tur är så ligger det så pass nära fastlandet att det bara var att ta färgan över och njuta lite av greklands fastland när man var nöjd med badandet.

Svar på tråden Grekland eller Cypern?