• Angelica77

    5-åring med magont varje dag!

    Hej på sig!


    Vi har varit på VC med vår snart 6 åriga dotter då hon jämt o ständigt har ont i magen.


    Inget galet med avföringen, bajsar varje dag.


    Normal kost.


    Kan vakna med magont och få det närsom helst under dagen. Det verkar släppa ganska fort och det är inte så att det hindrar henne från att gå på dagis eller leka med kompisar. Men jobbigt för henne är det!


    Hon tog blodprov som var u.a på VC. Urinprov visade något förhöjd äggvita - Vad kan det betyda.


    Hon har ont i NAVELOMRÅDET!!! Ej ut mot rygg eller annan sida utan alltid precis runt naveln.


    Vikt är u.a, glad o pigg för övrigt!


    Detta har pågått i snart ett år!


    Har ni någon susning om vart man kan börja nysta i detta???


    Grunnat lite på laktosintollerant...men skulle det verkligen visa sig efter en hel natts sömn med magont direkt på morgonen???


    Ska man prova själv att utesluta laktos genom dom lättaste formerna för att se om förändring sker?


    Har även provat Minifomdroppar utan resultat!!!

  • Svar på tråden 5-åring med magont varje dag!
  • SilverLadyG

    Inte laktosallergi men liknar som mjölkproteinallergi, 2 olika saker. Prova endast göra mat till henne med vatten eller havredryck. Undvik helt mjölk. Det kan även vara gluten, om det visar sig inte vara mjölk prova dagar helt utan gluten, mjölprodukter. Låter som allergi till nästan 100%, eftersom hon har ont vid naveln kan det vara tarmarna.

  • Angelica77

    Tycker du att det liknar dom symtomen??? Nedan taget från dietguiden.se


    Aldrig haft kräkningar, diarre, eksem eller det där med näsa o ögon.


     


    Mjölkproteinallergi är en allergi mot proteinerna i mjölk. Om man har denna
    allergi visar sig ofta symptom som kräkningar, kolik, eksem eller irritation i
    näsa eller ögon. Alla livsmedel som innehåller mjölkprotein måste då helt
    uteslutas. Det man dock inte får glömma är att en mjölkproteinallergiker kan äta
    produkter som innehåller mjölksyra.


    Det är oftast små barn som drabbas av mjölkproteinallergi, men de flesta
    växer ifrån detta redan i 2-3 års åldern. Mjölkprotein förekommer i många
    livsmedel och kan dölja sig bakom många olika beteckningar.

  • Angelica77

    Gluten:


    Inte direkt i närheten här heller.......


    De symtom som är vanliga hos barn är viktminskning, viktstillestånd, nedstämdhet, uppsvälld mage, förstoppningar, diarrér och kräkningar. De symptom som är mer vanliga bland vuxna är trötthet, diarrér, depression, förstoppning, viktminskning och lågt blodvärde.

  • Angelica77

    Laktos: Symptomen för laktosintolerans är magont, diarré och gasbildning. Det är mycket individuellt hur pass känslig man är mot laktos, vissa kan inte ens dricka ett halvt glas mjölk för att få riktiga magplågor medans andra kan äta betydligt mer av mjölkprodukter innan de ens känner symptom.


     


    Allt detta taget från dietguiden.com


     

  • Trillian80

    Nu är det kanske inte så i det här fallet, men har barn ont i magen kan det också vara en psykisk åkomma (vet själv att jag hade oförklarliga smärtor en del av min barndom, som i efterhand visade sig bero på familjesituationen). Vet du något i er familjerelation som skulle kunna tänkas påverka henne?

    Kan ju vara värt att fundera över och skönt att utesluta då kanske.

  • SilverLadyG

    Men vi får inte glömma att dessa är de vanligaste symtom, vissa har inte extrema allergier och har känslighet. Alla individer är inte likadana.
    Men mest tänker jag på att eftersom hon hade äggvita i urin, så är det väl någon infektion eller något med njurarna. Vanligaste är njurproblem, tyvärrRynkar på näsan Kommer de att undersöka detta närmare?

  • Mirris

    Jag kan säga att min son hade EXAKT sådär.. klagade över ont i magen runt naveln. Varje dag... fick hämta från dagis/skola/fritids.


    Vi provade laktosfritt/helt mjölkfritt/glutenfritt.. tog diverse prover... men han hade bara ont i magen. Jag försökte allt från att bry mig hur mycket som helst till att bara säga "Jaja, det går nog över".

    Vi har varit på BVC, vårdcentralen och även akuten en gång (men då fick han ont i magen o hög feber.. men inte var det nåt den gången heller) Han har lämnat flera olika blodprover, avföringsprover och kissprov. 100 olika råd men inget hjälper. När han klagat hela tiden i 2 år så blev jag skiträdd o tänkte att han har nog fått cancer eller nåt.


    Till slut fick vi träffa en sååååååå gullig ny doktor på vårdcentralen som verkligen PRATADE med honom. Han tog också prover och klämde o kände och PRATADE i säkert 45 min. Frågade o frågade och sonen svarade med sina "goddag yxskaftsvar" om hur det kändes i magen...
    (Numera jobbar den doktorn på barn och där passar han VERKLIGEN.. behövs särskilda personer på den posten.. såna som kan förstå vad dom små liven menar!)

    Han sa till sonen att det kan vara så att körtlarna i magen rör sig och då kan man få ont.. eller så är "du" en av dom som har en känslig mage, och det är bara så. och vi absolut inte skulle ta bort laktos då det kan göra en känslig mage än värre (om det inte är laktosen man är känslig emot)

    Det var i våras... och efter det besöket så har han inte nämt sin mage.
    Skolan och jag tror att det där besöket med den underbara läkaren ihop med ansvaret att ta sig själv hemifrån till skolan på mornarna gjorde underverk.

    Jag har inga råd att ge... men jag hoppas det släpper.
    Som doktorn sa (och dom andra läkarna innan honom) att barn kan ha ont i magen av 10000 olika skäl och att det oftast går över.

  • Angelica77
    Trillian80 skrev 2011-06-20 17:43:10 följande:
    Nu är det kanske inte så i det här fallet, men har barn ont i magen kan det också vara en psykisk åkomma (vet själv att jag hade oförklarliga smärtor en del av min barndom, som i efterhand visade sig bero på familjesituationen). Vet du något i er familjerelation som skulle kunna tänkas påverka henne?

    Kan ju vara värt att fundera över och skönt att utesluta då kanske.
    Det är inget jag oroar mig för! Hon är väldigt harmonisk, glad o lugn. Vi har inga missbruk eller liknande som skulle innebära stress för henne.
  • MJ70

    Det är så himla svårt att veta med magont hos barn. Min äldsta har lactos intolerans sedan hon var liten. Hon hade konstant ont i magen och sov jätte dåligt, hon hade en del diareer men inte jätte mycket.
    De blodbrov som först tog visade inte på överkänslighet, men sen fick vi göra en sk provokation och då blev hon jätte dålig. Så fort vi tog bort lactosen ur kosten blev hon bra och sov hela natten.

    En annan sak som inte alls har med allergier att göra och som kanske är helt irrelevant men kanske värt att kolla:
    En vänninas dotter hade just ont i magen kring naveln jätte länge, med inga kräkningar eller diaree.
    Det visade sig vara navelbrock.

    Hoppas ni snart kommer till rätta med vad de kan vara. 

  • susa

    Kan det vara navelkolik?


    Navelkolik (funktionella buksmärtor): Ålder 5-14 år, dagligen en eller flera ggr/ vecka. Sitter diffust runt naveln. Pågår ofta 30 minuter till 3 timmar. Blekhet, får ibland gå och lägga sig. Smärtfri mellan attackerna.


     

Svar på tråden 5-åring med magont varje dag!