Flyga när man é gravid ?
Under hur lång tid in i graviditeten kan man flyga utan att det skadar barnet?
Om man ska ha barn i oktober kan man flyga i sommar då?
//Marie
Under hur lång tid in i graviditeten kan man flyga utan att det skadar barnet?
Om man ska ha barn i oktober kan man flyga i sommar då?
//Marie
Som gravid kan du flyga när du vill. Kanske inte sista veckan. Dom som avgör är ditt flygbolag. Dom vill inte riskera så därför sätter dom gränser. Ring dit å fråga. Lycka till...
Du är försäkrad tills du är i v 27/28. Sedan är du oförsäkrad. Detta gör att många flygbolag inte vill ha ombord havande kvinnor eftersom de i en nödsituation (om du börjar föda eller så) måste nödlanda. Då är det du själv som får stå för den kostnaden och den är inte billig! Ring och kolla med det aktuella flygbolaget vilka regler de har! Risken för blodpropp ökar när man flyger så se till att du rör på dig i gångarna av och till om du ger dig iväg. Långflygningar till Asien, USA osv är inte att rekommendera sa min BM t mig bland annat pga den anledningen.
Vidare kan jag av egen erfarenhet säg att när jag flög i v 24 så var det väldigt trångt om plats och obekvämt generellt när jag skulle äta och ha brickan nedfälld... Magen krockade! Dessutom svullnade benen och kroppen upp trots stödstrumpor... Inte skönt alls! Sen är det ju besvärligt om man reser ensam med att att släpa bagage, lyfta tungt från bagageband osv.
Prata med din barnmorska och hör vad hon säger.
Inrikes kan man flyga t.o.m. v 36 har jag för mig.
Vadå försäkrad till vecka 28? Gäller inte ens valiga försäkringar efter det?
Tack Tack för svaren!!!!!
Jag föreslår att du ringer och kolar med ditt försäkringsbolag för att få ett riktigt svar på din fråga, Fjällknyttet. Har för mig att föräskringsbolagen har en gräns (v 27/8) eftersom de inte vill ta risken att behöva stå kostnaden för nödlandningar mm pga graviditet.
jag är nu i v 27+6 och inom ca 3 veckor ska jag och min man åka till mallorca, hade ring till SAS dessutom pratade med Bm och det verkar OK..
Var i Italien på bröllopsresa i v26 o v27 - det var inga som helst problem alls. Det enda var att mitt balanssinne verkar vara lite känsligare så tyckte att det killade lite väl i magen vid lite turbulens.
Annars var det inga som helst problem.
Det är väldigt olika från flygbolag till flygbolag vad som gäller ang grav - ring dem och hör....
Jag kommer flyga till USA i v11... Kommer senare att flyga hem och åter ytterligare en gång innan knodd ska titta ut... Har stora bekymmer med hur det kommer gå, efersom jag så lätt mår illa och får ont i kroppen om jag sitter stilla för mycket... Sen detta med mat? Jag drabbas av yrsel och har lätt för att svimma om det går för långt mellan målen... får man "riktig" mat flera ggr? Två ggr har jag väl för mig på en så lång resa... och får man ta med frukt på planet? Jag vet ju att man inte får ta med det "av" om man så säger...
De gånger jag har flugit över atlanten har jag inte gjort annat än ätit, Mandel! De håller en sysselsatt med mat... dukar fram dukar av dukar fram dukar av!
Stödstrumpor på och vandra runt nu och då
Man ska väl ha läkarintyg efter v 28, om man vill flyga har jag hört!
Nästan alla flygbolag kräver läkarintyg efter v 28. 8 veckor innan beräknad förlossning tillåter de flesta bara intrikesflyg. Inrikes går bra fram till v36, sedan är det tåg och bil som gäller... Men kolla upp försäkring om ni åker utomlands. Som sagts innan, det är ju svindyrt om de skulle behöva nödlanda... Det finns extra försäkringar att köpa som täcker det här. Har sett att Trygg Hansa har en gravidförsäkring som jag misstänker täcker flyg efter v 28. Om man åker med Ving kan man också köpa till extra försäkring.
Den vanliga olycksfallsförsäkringen täcker graviditetsrelaterade olycksfall fram till v28, jag har trygg-hansas också och jag har för mig att deras mammabarn också bara gällde fram till v 28. Flygbolagen har sina egna regler ang. hur länge man får flyga, men det har ingenting med ens egna försäkringar att göra. Det enda att göra är att ringa runt till alla olika instanser och fråga. Kan lägga till att jag flög t/r till USA i v25-28 och det var inga problem alls, men stödstrumpor är verkligen att rekommendera. Be även att få sitta vid nödutgång så får du större benutrymme och kan röra lite lättare på dig. Hoppas att du får en bra resa.