• Lovey

    Swedbank. Hur många dagar innan kan man se lönen?

    Jag har nyligen bytt bank. Det har varit lite strul, på så sätt, att lönen ändå kommit in på det gamla kontot.
    Vad jag har förstått på vissa så kan man med Swedbank se en kommande insättning någon dag innan den blir "tillgänglig" för användning. 

    På det gamla kontot (med den "gamla" banken kunde jag se insättningen någon timme innan den blev tillgänglig, men min kollega har ibland, några dagar innan lön kommit, redan "sett på sitt konto" hur mycket h*n ska få i lön. Så hur pass tidigt "ska" man kunna se insättningen?

    Någon som har Swedbank och vet?  

    /Nyfiken i en strut 

  • Svar på tråden Swedbank. Hur många dagar innan kan man se lönen?
  • ladynorway
    Lovey skrev 2011-06-20 19:49:16 följande:
    Jag har nyligen bytt bank. Det har varit lite strul, på så sätt, att lönen ändå kommit in på det gamla kontot.
    Vad jag har förstått på vissa så kan man med Swedbank se en kommande insättning någon dag innan den blir "tillgänglig" för användning.

    På det gamla kontot (med den "gamla" banken kunde jag se insättningen någon timme innan den blev tillgänglig, men min kollega har ibland, några dagar innan lön kommit, redan "sett på sitt konto" hur mycket h*n ska få i lön. Så hur pass tidigt "ska" man kunna se insättningen?

    Någon som har Swedbank och vet?

    /Nyfiken i en strut
    Jag har Swedbank,och jag kan se det dagen innan.
  • Lovey
    ladynorway skrev 2011-06-20 20:08:53 följande:
    Jag har Swedbank,och jag kan se det dagen innan.
    Okej . Dåå ska jag hålla utkik och hoppas på att det blir rätt denna gången . Tack för svaret. 
  • ettplustack

    Någon dag innan typ 24 eller 25 när lönen kommer den 27 ibland redan den 23 men det beror nog också på när lönen registreras som okej av arbetsgivaren liksom när de skickar ut lönerna

  • Lovey
    ettplustack skrev 2011-06-20 20:14:57 följande:
    Någon dag innan typ 24 eller 25 när lönen kommer den 27 ibland redan den 23 men det beror nog också på när lönen registreras som okej av arbetsgivaren liksom när de skickar ut lönerna
    Ooj, så det kan variera alltså. Jag får lön den 25 och kollade nu, men inget syntes. Har lagt autogirona på det nya kontot så det känns bra att veta att det kommer fungera i tid eller om jag ska ring runt och be om faktura eller nåt .

    Tack för att ni svarar. 
  • EeMe

    Det beror på när löneadminisrationen sänder lönefilen till banken samt vilken bank företaget använder. Anvnder din bank swedbank ser du lönen i princip samtidigt som filen finns på banken, använder de en annan bank kan det ta längre tid.

    Tänk på att det är din arbetsgivare du meddelar nytt konto för löneutbetalning, det är egentligen inte bankens ansvar....

  • PäronMumriken

    Sen kan det vara som i mitt fall också att arbetsgivaren skickar lönespec. elektroniskt via banken, den brukar jag kunna se allt från 7-3 dar innan typ. men som inkommande betalning ser jag bara dan innan

  • Lovey
    EeMe skrev 2011-06-20 20:20:42 följande:
    Det beror på när löneadminisrationen sänder lönefilen till banken samt vilken bank företaget använder. Anvnder din bank swedbank ser du lönen i princip samtidigt som filen finns på banken, använder de en annan bank kan det ta längre tid.

    Tänk på att det är din arbetsgivare du meddelar nytt konto för löneutbetalning, det är egentligen inte bankens ansvar....
    Jag har meddelat arbtesgivaren och hon har meddelat lönehavdelningen, men det blev något galet så båda kontonummerna låg kvar vilket gjorde att det betalades ut till det gamla kontot ( sa de , men vad vet jag). Jag hoppas bara att det har blivit rätt nu. Jag ger inte banken skulden alls. Bankpersonen sa precis som du att jag skulel meddela arbgetsgivaren
Svar på tråden Swedbank. Hur många dagar innan kan man se lönen?