• Här och nu

Inget jobb inom din bransch; ska man tvingas söka annat?

Ofta gäller väl detta om man är högutbildad, men kan också va att man utbildat sig till barnskötare eller uska o det finns  ont om jobb. Ska man tvingas söka ALLA jobb man är behörig till och lämpad för, innan man får soc? Vad räknas in i lämpad? Om man inte klarar att döda djur; ska man tvingas söka jobb eller praktisera på slakteri? Som muslim slakta grisar? Som katolik assistera vid aborter som uska? Inspirerad från annan tråd. Jag anser att man ska söka allt innan man får soc, men klarar man inte ett jobb för att man tycker det är jätteläbbigt gör man ju inte heller ett bra jobb. Innan man får A-kassa anser jag dock att man kan få söka inom sin egen bransch ett tag, som det funkar nu.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 20:29
    Obs att vi pratar om innan man får SOC. Inte A-kassa.

• Svar på tråden Inget jobb inom din bransch; ska man tvingas söka annat?
  • Alcea

Håller med, såklart ska man testa ALLA andra utvägar innan man går till soc. Undrar hur ofta någon i verkligheten ställs inför situationen att det bara finns ett enda jobb att söka, och att det jobbet visar sig gå ut på något man verkligen inte klarar av?  

• Här och nu

Säkert jättesällan som det bara finns ett jobb att söka, som kan inte fixar. Men skulle jag söka jobb på slakteri, hade jag inte kunnat säga nåt som talade för att jag borde ha jobbet. Ett av de få jag inte skulle fixa.

• Lovey

Jag skulle känna mig hemsk om jag tvingade någon att jobba med något den verkligen inte vill, så jag tycker inte att man ska tvingas söka precis "allt".

Sen finns det kanske hopplösa fall där det finns någon som inte vill jobba med något alls, där borde det finnas någon form av tvång. 

Jag skulle aldrig vilja jobba på ett slakteri, krematrium och en hel del annat och jag hoppas innerligt att jag aldrig blir tvingad till att ens söka dessa typer av jobb. Det skulle få mig att må fruktansvärt dåligt. 

• Här och nu

Syftar på att AF o soc kan ge platsanvisningar till enskilda jobb eller att man måste söka allt enligt dem.

• Lovey

För några år sen blev jag hänvisad att söka till en tjänst som brevbärare i en stad som ligger några mil från mig. Usch, jag fick ont i magen, ha ha. Det gav mig sån ångest då. Tack och lov fick jag ett jobb precis i den vevan så jag slapp.

Hade bara varit arbetslös under en månad tror jag och brevbärare var inget alls som jag kunde tänka mig att jobba med.

Jag vet att man inte ska vara kräsen och att man ska vara glad för alla jobbmöjligheter, men ibland är det svårt, speciellt när det gäller ett jobb man absolut inte kan tänka sig. Därför känns det lite svårt att säga att man ska tvinga någon att söka något som den absolut inte vill. Det känns så rått på något vis. Det är inte kul att gå till ett jobb som man mår dåligt över.

• Här och nu

Men hur dåligt kan man må över att kunna försörja sig själv? Och hur hemskt är det att va brevbärare?

• Lovey
    Här och nu skrev 2011-06-20 20:05:27 följande:
    Men hur dåligt kan man må över att kunna försörja sig själv? Och hur hemskt är det att va brevbärare?
    Alla jobb passar inte alla, så är det bara? Det är inget fel alls i att vara brevbärare, och det är ju bra att någon trivs med yrket/vill jobba som det. Jag skulle däremot inte trivas som det. Hade det varit det enda jobbet i världen som fanns tillgängligt så hade jag givetvis tagit det, men nu behövde jag inte det eftersom jag fick ett jobb som jag ville ha ,
  • Här och nu

Nej, alla passar inte för alla jobb, men blir man anvisad ett jobb får man ju göra så gott man kan.

• Alcea
    Lovey skrev 2011-06-20 20:10:28 följande:
    Alla jobb passar inte alla, så är det bara? Det är inget fel alls i att vara brevbärare, och det är ju bra att någon trivs med yrket/vill jobba som det. Jag skulle däremot inte trivas som det. Hade det varit det enda jobbet i världen som fanns tillgängligt så hade jag givetvis tagit det, men nu behövde jag inte det eftersom jag fick ett jobb som jag ville ha ,
    Nej, man behöver ju inte ta ett jobb man inte trivs med, däremot kan man ju inte räkna med att alla vi andra ska vara med och betala för dessa personers uppehälle. Jag bidrar gärna till folk som tillfälligt hamnat snett etc, men däremot har jag ingen lust att pröjsa för dem som är kräsna.  
Svar på tråden Inget jobb inom din bransch; ska man tvingas söka annat?