• MoMa11

Bra barnvagn för långa föräldrar?

Jag och min sambo är helt nya i barnvagnsdjungeln. Har börjar titta lite och det lutar åt en klassisk variant, stabil och med fyra stora hjul. Ändå helst inte för stor, tung och otymplig såklart.
    Vi är dessutom rätt långa; 175 resp 192 cm, så vagnen ska passa för det.

Brio Happy verkar bra tycker jag men har egentligen inte hunnit jämföra så mycket. Vad jag förstår är Kronan inte så bra om man är lång så den går bort fast det var den första vi tänkte på att skaffa.

Sen väljer vi också mellan att ha en sittvagn/sittdel med mjuklift till eller om vi ska ha en liggdel för de första 6 mån. Har ännu inte lyckats läsa mig till för- och nackdelar...

Dela gärna med er av era åsikter och erfarenheter!! Tacksam på förhand : )

• Svar på tråden Bra barnvagn för långa föräldrar?
  • Gryntroll

Vi har en Bugaboo Cameleon ovh den fungerar kanon för mannen som är 190 cm. Har har hantaget på längsta och jag har på kortaste

• Nina 566

Kronan är TUNG och osmidig.

Ett tips är att testa sig fram, åk till en butik o kör =) De flesta har ju ställbara handtag som funkar för lång och kort.
    Vi har en Brio SIng som vi är nöjda med.

• Novallie

se till att det finns gott om utrrymme för barnet att växa iligginsatsen(antar att ni kan få en storvuxet barn), vi är rätt långa själva så sonen växte ur ligginsatsen, vi hade en tretonia fun den har reglerbar handtag åtminstone. Dessutom hade vi hård insats vet inte om mjuk är bättre i vissa lägen, beror nog på hur ni kommer använda den.

H född 091017
  • trz

Funderar också på hårdlift, mjuklift eller liggdel.. Har dock en crescent comfort och den verkar underbar.

• Lillii

Vi är 180 båda två, så de flesta vagnar gick bort för våran del,då de är så låga. Kronan föll vi oxå för tills vi insåg hur låg den faktiskt var.

De enda vagnarna som är högre (pratar alltså INTE om handtaget på vagnen, eftersom det är ställbart på de flesta vagnar idag, utan själva insatsen) är Emmaljungas mondial/edge. Så en sån blev det för våran del, dessutom så har jag haft en bebis som vuxit i raketfart så jag är hel nöjd med den större liggdelsinsatsen som är på dessa vagnar (har en Emmaljunga mondial), annars hade hon fått byta till sittdel redan vid 3 månaders ålder ungefär, men i denna kunde hon ligga hela vintern utan problem.

Så jag rekommenderar en Emmaljunga mondial/edge vagn till alla lång föräldar som inte vill bryta ryggen av sig när de ska lyfta i och ur bebisen ur vagnen!

• Millazzon

Jag rekomenderar oxå emmaljunga edgen.
    Vi har skaffat en sådan och den funkar toppen för min sambo. (196 cm lång), och även för mig med normallängd.
    Den är förvånansvärt lätt för sin storlek.
    Supernöjd hittills.
    Det är dock lite leveranstid på den om man köper ny, beroende på vilket chassi man väljer.
    Lycka till i letandet.

• MoMa11

Jag blir aldeles rörd av alla snabba svar  : )

Och skillnad mellan Egde och Mondial är bara stilen/utseendet eller?
    Låter ju bra utifrån ett längdperspektiv men när jag kikar på vikten för vagnen och dess olika delar verkar den bli väldigt tung! Tolkar som att den vägr ca 19 kg. Jämför det medBrio Happy som också verkar 'stor' och väger ca 14 kg om jag förstått det rätt.

Någon lång som vet hur Brio Happy står sig i sammanhanget?

Tusen tack igen : )

• Lillii
    MoMa11 skrev 2011-06-20 21:13:25 följande:
    Jag blir aldeles rörd av alla snabba svar  : )

Och skillnad mellan Egde och Mondial är bara stilen/utseendet eller?
    Låter ju bra utifrån ett längdperspektiv men när jag kikar på vikten för vagnen och dess olika delar verkar den bli väldigt tung! Tolkar som att den vägr ca 19 kg. Jämför det medBrio Happy som också verkar 'stor' och väger ca 14 kg om jag förstått det rätt.

Någon lång som vet hur Brio Happy står sig i sammanhanget?

Tusen tack igen : )
    skillanden är att edge kan du få i fler färger typ. Vi har ett classic chassie på våran, vilket är några kilo lättare än sportchassit (som har teleskopstyre medan classic har "flipp")
    Har tyvärr ingen aning om brio happy, kommer inte ihåg varför jag valde bort den...
  • Bumblebina

Vi har en hoco som har funkat för oss båda två. Jag är 166 och gubben 194... Vi har en brio också (syskonvagn förvisso) som också är ok. Teleskophandtaget (som brio har) funkar bättre än hocos som man liksom "viker" uppåt eller neråt. Viker man det uppåt så blir ju liksom handtaget närmare vagnen också. Men ni får nästan åka till en barnvagnsaffär och provköra. Även om ni inte köper ny där, så får ni ändå en uppfattning om vilka modeller som känns bäst.

• Kaitlin

Min man är 1,97 och jag är 1,67. Vi gick och provkörde vagnar och kom fram till att teleskophandtag är superbra om man är lång, eftersom maken med sina långa ben hamnar längre bort från vagnen på högsta läget, och inte känner det som att han riskerar att sparka till vagnen hela tiden. Vi köpte en Brio Sing med hårdlift, och är jättenöjda!

• Lindreas

Brio Happy funkar bra till min man som är runt 190, teleskophandtag är att rekommendera, ju längre ut du drar det desto längre från vagnen kommer man, vilket är bra. Dessutom är den ganska hög, det var viktigt för oss, eftersom vi båda har tendenser att få ryggskott.

Vi bytte bort Happyn mot en Go i våras på grund av att mina handleder inte orkade med att svänga Happyn. Go fungerar utmärkt den också, men jag vet inte hur liggdelen är.

Om ni räknar med en lång bebis så tror jag liggkorg blir bäst. Å andra sidan så är det ju fullt liggläge i Happyn, vi tog bort hårdliften när sonen var tre månader och lade i en åkpåse i stället.

Lycka till!

• LillaDaze

Vi har köpt en Emmaljunga Duo Edge just för att vi är långa, 177 & 190. våra bästa vänner har Happyn. Om man jämför vagnarna är Happyn billigare och en enklare modell. själva höjden som barnet ligger på är mkt lägre. men å andra sidan är hela den vagnen lite mindre på alla håll (vi kallar vår vagn för pansarvagnen :))

vi har sportchassit för vi ville kunna vända på styret (inte på sitt/liggdelen) tex på promenaden.
    det chassit har också teleskophandtag och det är skitbra om du är lång eftersom du hamnar lite längre ifrån vagnen ju längre du är = min sambo kan ta rejäla jättekliv utan att slå tårna i vagnen hela tiden som han  gör när han testat nästan alla andra vagnar.
    + för edgen är en stor liggdel, den räcker länge även om man har ett lite större/längre barn. våra vänner hade happy med mjuklift och lilltjejen har växt ur den redan vid tre månader och får nu ligga i sittdelen. känns inte bra för mig iaf.
    edgen är lite tyngre men jag tycker inte det märks nån annan gång än när man ska lyfta i och ur den ur bilen. men jag kan göra det själv så då är den ju inte fööör tung tycker jag :) tyngden märks inte när man går o sånt.
    jag älskar det inbyggda myggnätet i min vagn, finns inte på nästan nån annan vagn vi har tittat på. de stora lufthjulen e oxå super, den går i ur o skur.
    den enda vagn som vi gillade till slut, utom edgen var teutonia prestige. kommer inte ihåg vad den saknade som gjorde att vi sågade den också...

• MoMa11

Det är nog helt klart att vi behöver ett teleskophandtag. Och dessutom åka och provköra och testa så han inte slår i fötterna när han går med den - det hade vi inte tänkt på!

Har tittat en hel del på Blocket också,  och då vi bor i Sthlm är utbudet stort! Både Brio Happy och Emmaljungan finns det massor av.

Tack igen : )

• Nork

Vi hade en Teutonia Mistral S till dottern. reglerbart handtag och en vagn där bebis ligger relativt högt upp till skillnad från många andra där det kändes som man var nere och vände på backen när man skulle lyfta upp henne. 

Denna gången blir det en UJ

Tänk på att skaffa en med reglerbart handtag, sedan tycker jag även att ni ska fundera på hur ni använder vagnen mest, asfalt, terräng, stan, landet. Dvs behöver ni lufthjul eller är hårdare hjul ok. svängbart fram eller 4 fasta hjul...
    Ska barnet sitta vänd mot er länge eller är det ok att det åker framåt från halvåret.
    Mjuklift eller fast liggdel. Storlek på vagnen i bilen, får den plats?

Sen får man anpassa den lite efter vem som är hemma mest. För vår del anpassade vi vagnen efter oss båda, men nu i efterhand känns det som "mina" behov hade varit bättre att se till. Jag använde ju ändå vagnen själv den mesta tiden och den ska ju då funka bäst för mig. När sambon gick hem var det dax att byta till sulky och då fick vi se till hans behov :)

Tänk även på att skaffa en vagn som funkar i alla väder. Det har varit ganska hårda vintrar senaste åren och vår 1:a vagn var INTE bra. 2 små hjul fram, var genomsvett efter varenda promenad jag tog, nu gick jag iof otroligt mycket året om.....  Då känns det bättre nu med en UJ men lufthjul.  

♥ Kajsa 081114 ♥ BF 110927 ♥
Svar på tråden Bra barnvagn för långa föräldrar?