• Anonym (TS)

En knöl/kula i armhålan.. Cancer?

Ja, jag hittade en knöl/knuta/kula i höger armhåla idag. Den sitter mot bröstet till i mitten av armhålan. Jag kanske rakar mig under armarna en gång vecka och har nu kanske 1-2 mm långt hår. Det som skrämmer mig är att den inte gör ont och att den sitter fast.. det går inte att klämma runt den och den är stor som en ärta ungefär.

Min mamma hade bröstcancer för bara ett par år sedan, och det skiljer 25 år mellan oss (hon 50 och jag 25) men jag kan ändå inte låta bli att bli orolig.
    Hon hade cancern i sitt högra bröst och var tvungen att operera bort en tårtbit av bröstet och en del lymfkörtlar. Kan det vara så att jag också har cancer? Eller kan det vara något annat?

Jag känner att jag blir mer och mer panisk ju mer jag tänker på det.

Är det någon som har en aning om vad det kan vara, eller någon som har haft liknande?

Jag behöver eran hjälp!

• Svar på tråden En knöl/kula i armhålan.. Cancer?
  • Anonym

Det kan vara en ofarlig körtel men ett råd är att kolla upp den så fort som möjligt..

• Anonym (Ja me)

Ring din vårdcentral i morron bitti!! Berätta om din oro,
    du får garanterat komma dit a.s.a.p. så kollar dom det åt dig!!

Lycka till och försök att inte oroa dig innan för mycket!
    Kram

• sheena82

Jag hade också en knuta i armhålan för något år sedan och blev skiiiitnervös. Fick tid hos vc och de konstaterade att det var en helt ofarlig typ hårsäcksinflammation. Så efter några dagar så kunde jag klämma den som en finne...urk. Min knuta var lite större än en knuta och satt också liksom fast.
    Nu behöver det ju inte vara det som du har, men ring vc och be dom kolla för säkerhets skull :)

• sheena82

*lite större än en ärta ska det stå såklart

• Anonym

Det kan vara en mängd saker, det behöver absolut inte betyda cancer, så försök att inte oroa dig för mycket.
    Men det är klart att du ska beställa tid och kolla upp den, om inte annat så för din själsfrid.

• Anonym

man har såå många körtlar i just armhålan, är troligen bara en sådan som svullat. Kommer säkert lägga sig om ett par dagar. Men med din historia kan det vara värt att kolla upp, om inte så enbart för att stilla din oro!! kram

• Anonym

Jag vet lite om hur en cancerknöl känns o det skiljer sig från andra ofarliga knölar. Dom som jag har känt på är hårda som stenar nästan och sitter liksom fast! Du kan inte flytta omkring den utan den är där den är.
    Jag är bara undersköterska o absolut ingen expert på ämnet men har stött på ett antal bröstcancerpatienter genom åren. Om du nu, gud förbjude, skulle ha en icke godartad knöl så tänk på att dom botar faktiskt i stort sett all cancer nu för tiden, speciellt i ett så tidigt stadium! 85% tror jag dom klarar så det är bra förutsättningar!
    Hoppas inte jag skrämt upp dig nu och kontakta absolut en läkare redan imorgon så du får veta!!
    Kram

• Anonym (TS)

Tack för alla snabba svar.

Jag tänkte också om det kunde vara en inflammerad hårsäck men brukar inte det göra ont?
    Man tycker ju att det inte kan hända en själv, men jag vet ju också att allt kan hända.
    Försöker tänka positivt, men när jag nu har en mamma som har haft det, och min mormor gick bort i det (längesedan -74 men ändå) så kan jag ändå inte låta bli att bli hysterisk.

Jag är ju bara (och bara) 25!

• Anonym (TS)
    Anonym skrev 2011-06-20 21:50:50 följande:
    Jag vet lite om hur en cancerknöl känns o det skiljer sig från andra ofarliga knölar. Dom som jag har känt på är hårda som stenar nästan och sitter liksom fast! Du kan inte flytta omkring den utan den är där den är.
    Jag är bara undersköterska o absolut ingen expert på ämnet men har stött på ett antal bröstcancerpatienter genom åren. Om du nu, gud förbjude, skulle ha en icke godartad knöl så tänk på att dom botar faktiskt i stort sett all cancer nu för tiden, speciellt i ett så tidigt stadium! 85% tror jag dom klarar så det är bra förutsättningar!
    Hoppas inte jag skrämt upp dig nu och kontakta absolut en läkare redan imorgon så du får veta!!
    Kram
    Tyvärr så har du nog skrämt upp mig.. :-/ Det går inte att flytta på och den är väldigt hård, den känns inte som sten men det känns inte som fett heller.

hjälp Gråter
  • Anonym (jag med)

Har haft en knöl i bröstet i 10 år, har kollat den 3 ggr och ska troligen ta bort den efter sommaren (då har jag slutat amma). Alla knölar är inte cancer så försök att inte tänka för mycket på det, men ring vc imorgon och be att de tittar på den (berätta även om din mamma så skyndar de nog på tiderna).
    Vet inte vart du bor men om du bor i Stockholm finns en bröstmottagning på sabbatsberg som var väldigt bra - bra mottagande och man fick resultatet samma dag! tror du kunde ringa dem direkt och boka tid så slipper du steget på vårdcentralen först.
    Lycka till! Vet hur det känns, man ritar upp mardrömsscenariot framför sig!!

Svar på tråden En knöl/kula i armhålan.. Cancer?