• MammaTillNeoh

En knöl i armhålan, vad kan det va!? :S

För ett tag sedan fick jag vad jag trodde var en plita som en reaktion på rakning i armhålan,, jag har ju hört att typ hårsäckar o så kan bli inflamerade eller något liknande, men nu har den blivit större och den putar inte bara utåt utan det är en knöl innanför också.. O den har blivit större.. Är det en inflamation bara eller borde jag kolla upp det? Blev lite nojjig ikväll när jag kände att det gjorde ont o att den blivit större,, jag testade dessutom att klämma på den, tänkte om det kanske var något var eller något i man kunde få ut men det gick inte..

• Svar på tråden En knöl i armhålan, vad kan det va!? :S
  • Flisan79

Det kan vara precis det du tror. Dvs en irriterad hårsäck eller ett hårstrå som växer innåt. Har själv haft det och den blev precis som du beskrev. Den försvann av sig själv.

Finns ju två tristare saker annars som gör att man kanske tycker du ska kolla upp det om det inte försvinner. Dels att en körtel svullnat upp men bröstcanser är inte helt ovanligt i armhålan och tom vanligast ut mot armhålan. Vill inte skrämmas för jag tror verkligen att det inte är mer än just en hårsäcksom krånglar men man kan aldrig kolla en gång för mycket.

En lite tillfällig blogg/hemsida www.nogg.se/glansitillvaron
  • MammaTillNeoh
    Flisan79 skrev 2011-06-20 21:52:05 följande:
    Det kan vara precis det du tror. Dvs en irriterad hårsäck eller ett hårstrå som växer innåt. Har själv haft det och den blev precis som du beskrev. Den försvann av sig själv.

Finns ju två tristare saker annars som gör att man kanske tycker du ska kolla upp det om det inte försvinner. Dels att en körtel svullnat upp men bröstcanser är inte helt ovanligt i armhålan och tom vanligast ut mot armhålan. Vill inte skrämmas för jag tror verkligen att det inte är mer än just en hårsäcksom krånglar men man kan aldrig kolla en gång för mycket.
    Tack för ditt svar!

Jag pratade med min mamma ikväll och hon sa att jag borde ringa och kolla ifall att. Men att hon trodde att det kunde ha me lymfkörtlarna o göra, något sånt tror jag det var? Då det tydligen är vanligt att de svullnar upp just i armhålor och vid halsen då man är krasslig och det har jag varit nu i veckan. Men den kom ju innan så vet inte om det har med det att göra, men ska ringa till vc i morgon o se v de säger :)
  • Flisan79
    MammaTillNeoh skrev 2011-06-20 22:06:52 följande:
    Tack för ditt svar!

Jag pratade med min mamma ikväll och hon sa att jag borde ringa och kolla ifall att. Men att hon trodde att det kunde ha me lymfkörtlarna o göra, något sånt tror jag det var? Då det tydligen är vanligt att de svullnar upp just i armhålor och vid halsen då man är krasslig och det har jag varit nu i veckan. Men den kom ju innan så vet inte om det har med det att göra, men ska ringa till vc i morgon o se v de säger :)
    Mm..det var det jag menade med körtel .
    En lite tillfällig blogg/hemsida www.nogg.se/glansitillvaron
  • Karo Lina

Det kan vara en inflammerad talgkörtel också, sk aterom. Gå till vårdcentralen så får de titta och göra en bedömning!

• k girl

Seriöst - rekommenderar du att sticka en nål i en okänd svullnad?

• Karo Lina

Är det inte en steril nål finns risken att du orsakar en värre infektion.
    Är det en helt ren nål kanske du kan trycka ut lite innehåll om hålet är tillräckligt stor. Är det ett aterom krävs oftast att man sticker hål med en skalpell och sen lägger in ett litet drän så hålet hålls öppet

• Karo Lina

Det bästa är att låta det vara tills någon medicinsk kunnig har gjort en bedömning

• k girl
    Karo Lina skrev 2011-06-20 22:19:58 följande:
    Det bästa är att låta det vara tills någon medicinsk kunnig har gjort en bedömning
  • Cornellia
    k girl skrev 2011-06-20 22:15:48 följande:
    Seriöst - rekommenderar du att sticka en nål i en okänd svullnad?
    Man får oftas veta vilken sorts knöl det rör sig om.
    Det är inte farlig att sticka nålar i kroppen. (givetvis använder man rena nålar).

(jag rekommenderar ingenting, men jag skulle inte gå runt med en knöl någonstans utan att undersöka den).
    BF 1/9 2011
  • MammaTillNeoh

Jag hade ingen nål i närheten men hade en vass sax som jag peta lite med, det gjorde förbannat ont o de gick inte hål.. Våga inte peta för hårt för som sagt vet jag inte vad det är.. Men ska ringa i morgon o kolla vad de säger. Har aldrig haft något liknande förut, så känner mig tryggare me o ringa in o rådfråga innan jag petar o ´har mig alltför mycket,, man kan aldrig vara nog försiktig, elle vad man nu säger  ;P

• MammaTillNeoh

Pratade med VC idag, fick dock ingen tid försen om en vecka, lite surt, men de hade ingen tidigare tid tydligen.
    Jag visade även knölen för mamma och hon sa att jag genast skulle ringa VC då hon haft liknande knölar tidigare som hon fått operera bort. Hon har ett stort ärr på magen efter en av dom, och en i armhålan också en till nånstans.

Får hoppas att det inte blir värre innan fredag,,

Svar på tråden En knöl i armhålan, vad kan det va!? :S