Skogsmulle81 skrev 2011-06-21 17:17:19 följande:
Tack snälla för ditt lugnande svar.
Jag hade 2,4 MoM fritt hcg och 0,5 MoM PAPP-a, säger det dig ngt?
Både BM och de som utförde KUB försöker lugna mig och säger att jag har "låg risk" och borde nöja mig med det. Svårt att inte jämföra siffrorna bara....
Jajamen, detta betyder att du som jag har höga hormonvärden, 2,4 gånger så högt som normalt för tiden. Vet du exakt när du blev gravid? Eftersom mom skalan ställs i relation till hur långt du är gången, kan det bli väldigt missvisande. HCG ligger högt i början av graviditeten, kulminerar runt v 12-13, för att sedan sjunka igen. Är du då inte exakt i den vecka/dag man tror kan det värdet bli väldigt fel. 0,5 PAPP-A betyder att du ligger lågt, men vill att båda värden ska vara 1.
Risken du fått är låg. De flesta som gör FVP eller MKP får svaret att de inte finns några avvikeler. Jag tycker de råder dig rätt när de säger att testerna känns onödiga, missfallsrisken är ju så mycket större än risken för kromosomfel. Däremot måste du ju själv kunna känna ro under graviditeten. Tänk dock på att tiden efter provet inte är så kul. Det har nu gått 14 dagar sen mitt prov, och jag ligger fortfarande i risk att få missfall pga provet. Det värsta senariet skulle vara att få ett provsvar som var bra, o sen få missfall.... Hade haft svårt att leva med det. Lycka till.