• Skogsmulle81

Dåliga värden på blodprov? 1:433 på KUB

Hej
    Jag gjorde KUB för några dagar sedan...och fick ett resultat som oroar mig. Risken för ds är 1:433
    Nackspalten var 1,6 mm så det kan väl inte vara den som drog ner resultatet?
    Ngn som vet vad "dåliga värden" är på blodprovet, hur mkt hcg och PAPP-a räknas som dåligt?
    Funderar nu på fvp, anledningen är att jag jämför siffran med min förra graviditet (1:15000) för bara 1 år sen!
    Någon som vet om man kan begära fostervattenprov trots att man fått "låg risk" på KUB?

Hoppas någon kan hjälpa..tack på förhand!

• Svar på tråden Dåliga värden på blodprov? 1:433 på KUB
  • MissCA
    Skogsmulle81 skrev 2011-06-20 21:44:05 följande:
    Hej
    Jag gjorde KUB för några dagar sedan...och fick ett resultat som oroar mig. Risken för ds är 1:433
    Nackspalten var 1,6 mm så det kan väl inte vara den som drog ner resultatet?
    Ngn som vet vad "dåliga värden" är på blodprovet, hur mkt hcg och PAPP-a räknas som dåligt?
    Funderar nu på fvp, anledningen är att jag jämför siffran med min förra graviditet (1:15000) för bara 1 år sen!
    Någon som vet om man kan begära fostervattenprov trots att man fått "låg risk" på KUB?

Hoppas någon kan hjälpa..tack på förhand!
    du får göra fostervattens prov oavsett om du får et högt lr lågt värde..
    Lycka till!
  • Skogsmulle81
    MissCA skrev 2011-06-20 22:07:59 följande:
    du får göra fostervattens prov oavsett om du får et högt lr lågt värde..
    Lycka till!
    Tack för ditt svar! Kanske lika bra att göra det med tanke på min oro som vägrar ge med sig.
    Vet du hur man går tillväga? Ringer och bokar eller man måste gå via sin BM?
  • MissCA
    Skogsmulle81 skrev 2011-06-20 22:11:15 följande:
    Tack för ditt svar! Kanske lika bra att göra det med tanke på min oro som vägrar ge med sig.
    Vet du hur man går tillväga? Ringer och bokar eller man måste gå via sin BM?
    Det vet jag inte, antar att du går genom BM så hon kan hänvisa till vem du ska kontakta?
  • kasa01

Skogsmulle, tänk på att m din risk är det ett barn av 433 födda som har en kromosom avvikelse. Det är 0,1 procent (eller nåt...), men ni har i alla fall 99, nånting % att få ett friskt barn. Risken för missfall efter fostervattensprovet är högre än din risk att få kromosom avvikelser. Jag gjorde nyss ett moderkaksprov, men hade 1:110, så mycket sämre siffra. För oss drog både nackspalt o blodprov ner värdet. Provet visade inga kromosomavvikelser. 90% av de barn som har trisomier upptäcks m KUB, resterande 10% finns bald dem som får låg risk. Alltså kan man aldrig vara säker m kub. En person m 1:20 000 kan fortfarande föda ett barn m kromosomavvikelser.

Jag har förstått nu i efterhand (önskar jag hade vetat tidigare) att blodprovet kan vara ganska missvisande. Vet du vad du fick för värden? Har du höga hormonvärden, beta hcg, men lågt PAPP-A höjer detta risken för Trisomi 21. Dock kan högt hcg vara helt naturligt hos vissa, kurvan har ett jätte brett span. Man kan även får högre beta hcg om man väntar en flicka. Jag ligger högt hormonmässigt, det vet jag sen innan, så hade jag vetat detta hade jag kännt mig mycket lugnare med mitt KUB resultat. Jag fick dock inte veta vad mitt blodprov visade, bara att det var en högre risk.

Dock är det ju varken bra för dig eller bebisen att du går m oro hela graviditeten. Prata m din BM eller de som gjorde ditt KUB test. Kram och lycka till!

• Skogsmulle81
    kasa01 skrev 2011-06-21 09:56:46 följande:

Skogsmulle, tänk på att m din risk är det ett barn av 433 födda som har en kromosom avvikelse. Det är 0,1 procent (eller nåt...), men ni har i alla fall 99, nånting % att få ett friskt barn. Risken för missfall efter fostervattensprovet är högre än din risk att få kromosom avvikelser. Jag gjorde nyss ett moderkaksprov, men hade 1:110, så mycket sämre siffra. För oss drog både nackspalt o blodprov ner värdet. Provet visade inga kromosomavvikelser. 90% av de barn som har trisomier upptäcks m KUB, resterande 10% finns bald dem som får låg risk. Alltså kan man aldrig vara säker m kub. En person m 1:20 000 kan fortfarande föda ett barn m kromosomavvikelser.

Jag har förstått nu i efterhand (önskar jag hade vetat tidigare) att blodprovet kan vara ganska missvisande. Vet du vad du fick för värden? Har du höga hormonvärden, beta hcg, men lågt PAPP-A höjer detta risken för Trisomi 21. Dock kan högt hcg vara helt naturligt hos vissa, kurvan har ett jätte brett span. Man kan även får högre beta hcg om man väntar en flicka. Jag ligger högt hormonmässigt, det vet jag sen innan, så hade jag vetat detta hade jag kännt mig mycket lugnare med mitt KUB resultat. Jag fick dock inte veta vad mitt blodprov visade, bara att det var en högre risk.

Dock är det ju varken bra för dig eller bebisen att du går m oro hela graviditeten. Prata m din BM eller de som gjorde ditt KUB test. Kram och lycka till!

Tack snälla för ditt lugnande svar.
    Jag hade 2,4 MoM fritt hcg och 0,5 MoM PAPP-a, säger det dig ngt?
    Både BM och de som utförde KUB försöker lugna mig och säger att jag har "låg risk" och borde nöja mig med det. Svårt att inte jämföra siffrorna bara....
  • seccasecca

Vet du hur du skulle göra om du fick ett svar på ett fostervattensprov att barnet har Downs?? Det bör man fundera på om innan man bestämmer sig för fostervattensprov. Jag skulle inte kunna göra abort för en sådan sak. Det kan vara bra att vara förberedd men inte heller det skulle jag vilja vara. Alla är vi olika och måste agera utifrån oss skälva och inte vad andra tycker och tänker.

• Skogsmulle81
    seccasecca skrev 2011-06-21 19:15:54 följande:
    Vet du hur du skulle göra om du fick ett svar på ett fostervattensprov att barnet har Downs?? Det bör man fundera på om innan man bestämmer sig för fostervattensprov. Jag skulle inte kunna göra abort för en sådan sak. Det kan vara bra att vara förberedd men inte heller det skulle jag vilja vara. Alla är vi olika och måste agera utifrån oss skälva och inte vad andra tycker och tänker.
    Såklart måste alla utgå från sig själv, och jag är inte säker på vad vi skulle göra...
    Känner mer att jag skulle vilja förbereda mig så gott det går om barnet skulle ha ngn avvikelse.
    Är i valet och kvalet hur jag ska göra, just nu snurrar det 1000 tankar, varje dag och det är inget skoj alls!
  • kasa01
    Skogsmulle81 skrev 2011-06-21 17:17:19 följande:
    Tack snälla för ditt lugnande svar.
    Jag hade 2,4 MoM fritt hcg och 0,5 MoM PAPP-a, säger det dig ngt?
    Både BM och de som utförde KUB försöker lugna mig och säger att jag har "låg risk" och borde nöja mig med det. Svårt att inte jämföra siffrorna bara....

Jajamen, detta betyder att du som jag har höga hormonvärden, 2,4 gånger så högt som normalt för tiden. Vet du exakt när du blev gravid? Eftersom mom skalan ställs i relation till hur långt du är gången, kan det bli väldigt missvisande. HCG ligger högt i början av graviditeten, kulminerar runt v 12-13, för att sedan sjunka igen. Är du då inte exakt i den vecka/dag man tror kan det värdet bli väldigt fel. 0,5 PAPP-A betyder att du ligger lågt, men vill att båda värden ska vara 1.

Risken du fått är låg. De flesta som gör FVP eller MKP får svaret att de inte finns några avvikeler. Jag tycker de råder dig rätt när de säger att testerna känns onödiga, missfallsrisken är ju så mycket större än risken för kromosomfel. Däremot måste du ju själv kunna känna ro under graviditeten. Tänk dock på att tiden efter provet inte är så kul. Det har nu gått 14 dagar sen mitt prov, och jag ligger fortfarande i risk att få missfall pga provet. Det värsta senariet skulle vara att få ett provsvar som var bra, o sen få missfall.... Hade haft svårt att leva med det. Lycka till.

• smurfen08

Hade 1:412 och nackspalt på 2,2 eller om det var 2,1 och ut kom en fullt frisk kille

Svar på tråden Dåliga värden på blodprov? 1:433 på KUB