• Tinie09

HJÄLP mitt barn har otroligt krulligt hår (mulatt)

Hej allihop!!

Jag har en liten flicka som är 2 år gammal. Hon har super krulligt hår, rktigt små lockar.
    Världens finaste, men oj oj oj vad svårt det är att sköta om.

Lilla stackaren får jätteont när jag borstar hennes hår, trots att vi gör det i badet med shampo o balsam i.
    Kammen fastnar i håret, hon sitter inte still och får ont.

När hon var 1 år gammal rakade jag av henne allt för att slippa "göra illa" henne med hårborstning.

Nu är hon som sagt 2 och håret är långt igen oc krulligare än någonsin.
    Jag vill väldigt ogärna raka av alltihop, hon är ju tjej och väldigt flickig, tycker om klänningar och tofsar och hårband.

Jag och min sambo vill heller inte fläta ennes hår, inbakade tänker jag då. Eftersom det faktiskt gör ont!! Det kan hon få fråga om själv sen när hon blir äldre.

Jag kan inte göra inbakade flätor vilket innebär att en främling skulle vara tvungen att göra det på henne samtidigt som jag eller hon håller fast henne, och det utsätter jag inte henne för helt enkelt!

En annan sak vi tittat närmare på är att rakpermanenta hennes hår (ska tydligen finnas produkter för barn) Men tydligen så gör även det ont!!! Svider och bränns. Det vill jag absolut inte utsätta henne för heller.

Vi har köpt olja till håret som ska göra det mjukare, även den för barn. Men det fungerar tyvärr inte på hennes hår. Hjälper inte mycket alls.

Är det någon därute som hittat någon mirakelprodukt eller taktik???

Tacksam för alla svar!!!

• Svar på tråden HJÄLP mitt barn har otroligt krulligt hår (mulatt)
  • Den allsmäktige

Spraybalsam? :)

• Maddeliiish

Har du varit och kollat hos någon Afro frisör? Där brukar det finnas många bra hårprodukter för krulligt hår.  

• Tinie09
    Den allsmäktige skrev 2011-06-20 22:20:32 följande:
    Spraybalsam? :)
    Hur fungerar de?? Har du testat det på krulligt ??
  • stjärn fall

Har du en affrokam samt balsamspray.... En affroaffär borde ju kunna ge dig rätt produkter. Lilla sötingen Lycka till...

• Tinie09

Afrofrisör är nog en bra ide!
    Någon som vet en bra sådan??

Tackar för era svar förresten! =)

• stjärn fall

Beror på vart du bor ?? Jag passerar en affroaffär varje dag på sveavägen i Stockholm .

• Tinie09
    stjärn fall skrev 2011-06-20 22:34:45 följande:
    Beror på vart du bor ?? Jag passerar en affroaffär varje dag på sveavägen i Stockholm .
    jag bor i stockholm.
    Var på sveavägen??????!!! =)
  • stjärn fall

Återkommer med rätt info Men jag går ner i tunnelbanan vid Hötorget där jämte HM samt Ginatrico tror ja de. Heter. Sväng ner till t-banan.... Där nere fins Sats o andra butiken men den första du springer förbi är afroaffären. Hör med dom.... Om inte annat så kanske dom kan tipsa dig till en salong. Detta är bara en affär men de säljer hårprodukter o kammar o allt. Lycka till Berätta gärna hur allt gått sen.

• ThePointOfItAll

Du ska INTE hålla på med kemikalier i din dotters hår, inga rakpermanenter!

Det är otroligt viktigt att ni lär er dotter att vara stolt över sitt bångstyriga hår, hon ska inte tvingas ändra på sig, hon är bra som hon är!

Det ni kan göra är att sakta vänja henne vid att bli flätad genom att sätta upp håret i många tighta tofsar, kamma håret med afrokam och massor av balsamspray varje dag. Ni får lära er att fläta inbakade flätor, det är enklast för henne i början i alla fall och är inte i vägen när hon leker.

Min äldsta har velat ha långt hår/flätor i omgångar, nu är han rakad för han orkar inte hålla på varje dag och bara gnäller. Han får välja själv när han blir större. Lillebror är också rakad.
    Dottern är liten ännu men jag kommer börja tofsa så snart jag kan.

Det är knepigt med afro men det är bara att kämpa på, en kompis dotter(8 år) har riktigt tjockt krusigt hår och hon valde att raka av det och passar jättebra i kort hår och ett hårband

Ni måste vänja henne tidigt annars blir hon håröm och det är synd eftersom hon alltid kommer behöva fixa håret.

Svar på tråden HJÄLP mitt barn har otroligt krulligt hår (mulatt)